Staika vs. Genius 20

Tänkte köpa ett Hilleberg Staika eller Haglöfs Genius20 tält men sliter håret av mig i obeslutsamhet. Verkar vara hugget som stucket om man bortser från priset, är det så?

Tacksam för alla positiva och negativa kommentarer gärna från de som testat båda tälten men också från er med erfarenhet av det ena eller andra.

Tältet kommer att användas av två personer mestadels under 2< veckorsvandringar i fjällen samt vintetid.

Utrymme mot "grejer på köpet"

Har inte provat nåt av tältet, men några skillnader på pappret:

Staika är större (2 decimeter bredare innertält, och högre), men med Genius får du extragolv och möjlighet att sätta upp endast innertältet på köpet (det kostar extra hos Hilleberg).

Haglöfs har kanske något mer spännande färger.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Med risk för att bli tagen för "hilleban".
Jag har själv ett Staika men har en del erfarenhet även av Genius 20. I mitt tycke fungerar både tälten givetvis bra. Det beror lite på i vilka sammanhang du ska använda det. Staika är dock väsentligt mycket smidigare att sätta upp. Och regnar det eller blåser en del så är skillnaden än större. Under kristihimmelfärdspaddlingen hade vi både dessa tält med oss och det blev en hel del skämt kring "genius" ... även av ägaren själv. Inuti ser tälten lite olika ut. Staikan har ett fyrkantigt utrymme och två absider vilket jag uppskattar mycket. Genius har smalare fullängd men är totalt bredare i och med att golvytan i innertältet inte är fyrkantigt utan "buktar ut". Det är i och för sig ett bra utrymme att lägga packning men jag uppskattar bredare fullängd och en extra absid som i Staikan.

Utveckling av frågeställning

När vi är ute och vandrar har vi allt som behövs i ryggsäcken inkl. mat för flera veckor. De senaste åren har vi använt Genius 12, men tycker att det är litet väl litet och önskar ha all utrustning under tak så man kommer åt grejorna.

Har varit och läst, kollat och känt på nästan alla tält som finns. Kvar blev Staika och Genius 20, som båda har två absidier. Genius-tältet kändes som mer stabilt eller kanske snarare stramare än Staika? De har litet olika lösningar med ventilationen och funderar på vilket som funkar bäst?

Hur skiljer de sig åt vid olika väderlek som blåst och regn. Är det någon som har upplevt några skillnader hos vävarna eller allmänna konsekvenser av konstruktionerna?

Har kollat in några tester men har inte hittat några där de bådas testats samtidigt och jämförts med samma premisser.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips