Trangias gasbrännare - plåtens funktion?

Är det nån som vet eller kan gissa funktionen (om någon) hos den runda, löst sittande aluminiumplåten under själva brännarhuvudet?

4710.742527-jpg

Jag teoretiserade att det kunde vara någon form av överhettningsskydd, men tittar man på andra Primus-brännare finns inget liknande och dessutom är ju hela härligheten i metall ändå. Kanske är den till för att förhindra att kreti och pleti apterar köket fel?

Funderar på att klippa bort plåteländet då jag ändå alltid har det monterat i jägarköket, även i nerpackat skick. Inte för viktbesparingen, för det kan inte röra sig om många gram, men för att det skramlar så irriterande.

Eller riskerar jag att få ett spontandetonerande kök då?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Junioren

Är du säker på att plåten inte har att göra med förvärmningen av gasen ?? Den sitter förmodligen inte där för syns skull !!

Dessutom så ger plåten lågan möjlighet att breda ut sig lättare under kärlet. Utan plåten skulle det bli ett stort [luft-]hål som skulle dra upp kalluft runt brännarkroppen - och sannolikt skulle då värmespridningen bli sämre...

Kanske blir

lågan mera effektiv tack vare plåten som torde reflektera en del strålningsvärme upp mot kokkärlet.

Skall du ta bort plåten borde du fråga Trangia först. Jag skulle inte tro att plåten sitter där utan en tanke från tillverkaren.

Thure

Edit: Tanken i inlägget strax ovan som kom medan jag skrev mitt inlägg verkar också plausibel. Lågans form påverkas säkert av luftflödet före lågan och plåten kanske gör lågan bredare och med mindre turbulent flöde.
[Ändrat av thureb 2007-05-02 kl 09:06]

Jag har tagit bort plåten på min det är bara att skruva isär den man behöver inte ta sönder något. För övrigt har jag inte märkt någon skillnad i funktion.

Vindskydd?

Kan tanken vara att luftströmmarna ska gå igenom de vanliga "perforeringshålen" även med gasbrännaren när det blåser lite mer? Spritbrännaren täcker ju hela stora "brännarhålet".

(Hoppas inte någon förstör nästan-snillen-spekulerar-tråden genom att fråga Trangia själva.)

Jag tror på värmestrålningsteorin. Om det sedan ligger något till grund för plåtbiten eller om konstruktören bara högg till för att det verkade bra är svårare att veta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips