Trangia vs Multifuel kök/gas..

Hej!

Skulle vilja veta vad fördelarna att ha ett multifuel/primus kök framför ett vanligt Trangia.

Varför jag egentligen undrar är, vad tar minst plats i ryggan? Har ett Trangia idag, men tycker att det mycket plats, och bränslet går åt fort. Viktigt är
ju även att det är ett bränsle som är lätt att få tag på.

Om man vill ha ett litet och nätt kök för vandringar etc, vad kan rekommenderas?
(Jag är nog av typen som vill ha en minimal packning fast funktionell).

Tacksam för alla idéer och förslag?


Fredric
http://www.strapatz.com
 
Trangia oöverträffat!

Hejsan!
Om du vill ha ett lättare kök så är det bara att plocka ur de delar du anser dig kunna avvara för just denna turen! Har du en en Trangia model 27 och vill ha mindre packmått/vikt kan det vara värt att investera i en 25:a.
En kastrull behöver man alltid och en som är mindre än Trangia 25 är inte vidare användbar.

Sen skall man komma ihåg att vindskyddet ger en besparing i bränsle som uppväger vikten redan efter några dagar till skogs! Dessutom spar den mycket i tillagnings tid samt ger bästa tänkbara stabilitet!

Vill du byta upp dig ytterligare och få bättre prestanda vintertid köper du sedan ett Optimus Nova. Montera in det med Trangia-konvertern, ta med Trangia-brännaren och gardera dig på så sätt mot brännar strul.
Trangia är i mitt tycke oslagbart!
[Ändrat av theDude 2003-07-01 kl 15:22]
 
Re: Trangia oöverträffat!

theDude; sa:
Hejsan!
Om du vill ha ett lättare kök så är det bara att plocka ur de delar du anser dig kunna avvara för just denna turen! Har du en en Trangia model 27 och vill ha mindre packmått/vikt kan det vara värt att investera i ett 25:a.
En kastrull behöver man alltid och en som är mindre än Trangia 25 är inte vidare användbar.

Sen skall man komma ihåg att vindskyddet ger en besparing i bränsle som uppväger vikten redan efter några dagar till skogs! Dessutom spar den mycket i tillagnings tid samt ger bästa tänkbara stabilitet!

Vill du byta upp dig ytterligare och få bättre prestanda vintertid köper du sedan ett Optimus Nova. Montera in det med Trangia-konvertern, ta med Trangia-brännaren och gardera dig på så sätt mot brännar strul.
Trangia är i mitt tycke oslagbart!

Om man skall ha med trangiabrännaren i reserv så får man bära sprit i reserv också (i och för sig så kan man ju dricka upp spriten om man inte behäver elda upp den).
 
Re: Re: Trangia oöverträffat!

KLAGER; sa:
theDude; sa:
Hejsan!
Om du vill ha ett lättare kök så är det bara att plocka ur de delar du anser dig kunna avvara för just denna turen! Har du en en Trangia model 27 och vill ha mindre packmått/vikt kan det vara värt att investera i ett 25:a.
En kastrull behöver man alltid och en som är mindre än Trangia 25 är inte vidare användbar.

Sen skall man komma ihåg att vindskyddet ger en besparing i bränsle som uppväger vikten redan efter några dagar till skogs! Dessutom spar den mycket i tillagnings tid samt ger bästa tänkbara stabilitet!

Vill du byta upp dig ytterligare och få bättre prestanda vintertid köper du sedan ett Optimus Nova. Montera in det med Trangia-konvertern, ta med Trangia-brännaren och gardera dig på så sätt mot brännar strul.
Trangia är i mitt tycke oslagbart!

Om man skall ha med trangiabrännaren i reserv så får man bära sprit i reserv också (i och för sig så kan man ju dricka upp spriten om man inte behäver elda upp den).

Det är inte alls fy skam.. Kan man köra på Smuggel Whiskey?
 
Använder mig av ett Primus Omnifuel och ett MSR Rocket gaskök. Om det är vikt och utrymme du skall sparar så det ju gaskök du skall ha. MSR rocket väger ca 85g o kostar 399:- vilket är det klart mest prisvärda på marknaden. Nackdelen är kostnaden för gasbehållarna samt att det funkat lite sämre när det är kallt. Multifuelköken är ju bra eftersom du kan använda allt ifrån gas till hembränt. Jag använder själv alkylatbensin (miljöbensin) som du köper på macken för ca 20:-/L. Fördelen gentemot vanlig bensin är speciellt att den dunstar bort om man får den på fingrarna och inte stinkar som vanlig bensin. Storleken gentemot trangia är nog rätt så lika beroende på vad för kokkärl man använder. Jag skulle däremot aldrig kunnat gå tillbaka till ett trangiakök eftersom jag avskyr o skura sot samt vill kunna reglera styrkan på matlagningen.

MVH
Mattias Olsson
Naturvägledare
 
ÄventyrsCompaniet; sa:
Använder mig av ett Primus Omnifuel och ett MSR Rocket gaskök. Om det är vikt och utrymme du skall sparar så det ju gaskök du skall ha. MSR rocket väger ca 85g o kostar 399:- vilket är det klart mest prisvärda på marknaden. Nackdelen är kostnaden för gasbehållarna samt att det funkat lite sämre när det är kallt. Multifuelköken är ju bra eftersom du kan använda allt ifrån gas till hembränt. Jag använder själv alkylatbensin (miljöbensin) som du köper på macken för ca 20:-/L. Fördelen gentemot vanlig bensin är speciellt att den dunstar bort om man får den på fingrarna och inte stinkar som vanlig bensin. Storleken gentemot trangia är nog rätt så lika beroende på vad för kokkärl man använder. Jag skulle däremot aldrig kunnat gå tillbaka till ett trangiakök eftersom jag avskyr o skura sot samt vill kunna reglera styrkan på matlagningen.

MVH
Mattias Olsson
Naturvägledare

Låter som något jag eftersöker, kan tänka mig att multifuel är det bästa för att kunna använda World Wide? Men jag var inte riktigt med på vad du menade, är MSR rocket ett multifuel kök? Hur är dessa bränslemässigt med Trangia, hur mycket bränsle går det åt på en vanlig måltid, kan man bibehålla bränslet i köket. Trangiat har jag en förmåga att välja fel mängd bränsle....

Fredric
http://www.strapatz.com
 
Det beror på. Till och med 80% Stroh-rom brinner dåligt, varför det krävs upp emot 95% sprit för att det ska ge någon effekt. Kvarstår då hembrännt, eller Dansk Finsprit 95, som går att köpa på båtarna mellan Danmark o Tyskland.

/K
 
fredric@strapatz.com; sa:
Låter som något jag eftersöker, kan tänka mig att multifuel är det bästa för att kunna använda World Wide? Men jag var inte riktigt med på vad du menade, är MSR rocket ett multifuel kök?
MSR PocketRocket är ett gaskök och inget annat. Om man vill kunna köra på många olika sorters bränsle (inkl. gas) så är nog Primus Omnifuel oslagbart i dagsläget.
 
haskell; sa:
fredric@strapatz.com; sa:
Låter som något jag eftersöker, kan tänka mig att multifuel är det bästa för att kunna använda World Wide? Men jag var inte riktigt med på vad du menade, är MSR rocket ett multifuel kök?
MSR PocketRocket är ett gaskök och inget annat. Om man vill kunna köra på många olika sorters bränsle (inkl. gas) så är nog Primus Omnifuel oslagbart i dagsläget.

:)
Härligt, vad är kostnaden om man skall ha ett komplett kök? Funkar det bra att nyttja Trangias kastruller, vindskydd etc?! Vad rekommenderas om man skall minimera vikt och storlek?
 
Om man ska minimera vikt och storlek så är det titankastrull, aluminiumfolievindskydd och MSR PocketRocket som gäller.
Trangia är tungt och otympligt.

/Fredrik, som inte använt sitt Trangia på minst 15 år och som inte har några planer på att använda det i framtiden heller!
 
Optimus NOVA

Jag har ett Optimus NOVA som fungerar kanon.
Det är lätt servat har inbyggd rensnål så det går att rensa under gång.
Dessutom kan du använda det i Trangia köket...... alltså med vindskydd & hela kittet.
Har varit ägare till ett Primus MFS men problem med läckage på bränsle slangen som har/hadde en vek konstruktion. En snäll försäljare fixade så att jag fick byta det mot mitt nuvarande Optimus NOVA.

Om det är låg vikt du är ute efter så ta en titt på MSR-köken ex MSR Simmer Lite Stove eller WhisperLite.
Tyvärr så har MSR-köken ingen reglering av lågan på köket, utan den sitter på pumpen vilket gör att det kan vara lite svårt att reglera lågan om man inte är van. Pumparna är dessutom gjorda i plast & ger ett vekt intryck

//P
[Ändrat av Reloaded 2003-07-01 kl 17:03]
 
Håller med Peter, har använt Optimus nova hela vintern monterat i ett Trangia. Har funkat klockrent ner till 28minus grader. Vi hade en hel del haveri med primus köken bla läckande slangar. En fördel är ju att det går att köra alla bränslen på samma munstycken samt att det går snabbare att tina snö med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0
Bomaye Trangia multifuel måndags-ex??? Kök och brännare 20
JörgenB Trangia multifuel, old vs new... Kök och brännare 44
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
seww Trangia Multifuel d:ä Kök och brännare 29
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
såg Trangia - Multifuel X2 Kök och brännare 4
graylingman Bränsleförbrukning Trangia multifuel Kök och brännare 10
joask202 Vilket multifuel till Trangia 27? Kök och brännare 11
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
goser Trangia Multifuel Kök och brännare 9
Ix Trangia multifuel Kök och brännare 1
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.