Trangia non-stick över eld?

Hej, när jag har lagat mat över eld förut så har jag använt en gammal(80-tal) stekpanna ur trangias 27 serie som har en grå slät beläggning på insidan och det har funkat jätte bra. Snart ska jag ut på en kort tur men tänkte ta med mig mini trangia kärl och trangia triangeln. Min fråga är då om jag kan använda stekpannan över elden även om den har den nya non-stick beläggningen.

Så länge det inte blir varmare än vid användning på vanligt kök ska det inte vara några problem.

Stek bara som vanligt. Att koka saker är ännu lugnare, då pannan inte kan bli så mycket varmare än 100 grader.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har du delvis fylld kastrull kan det bli för varmt för nonstickbeläggningen d v s den kan kondenseras in i maten, aluminet kan smälta om du inte eldar en liten snäll eld.
De som regelbundet brukar öppen eld brukar gjutjärn eller rf kastruller.
Försiktigt går det säkert väl.
go tur

Bilagor

• braendi_grill_gr.jpg
    braendi_grill_gr.jpg
    132.3 KB · Visningar: 1,037

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips