Trangia Multi-Fuel tystbrännare

Barlast.
Den är dock liten på de kök jag testat.
Primus OmniFuel, OmniLite Ti, Optimus Nova, Polaris, 1, 5, 00, 111, 88 Hiker+, 8R, Svea123R, MSR WhisperLite Universal, Trangia Multifuel X2 och KAP-Arctic.
Trangia 25B är också vätskekök men det brinner tills det är helt tort.

Den går att använda som tändvätska för att tända en eld. Åtminstånde om man kör med fotogen.

/John
 
Hur ser ni på den mängd som blir kvar i flaskan på ett vätskekök - för slangen går inte ned i botten?
Intressant frågeställning - som jag inte funderat på under årtionden... I mitt gamla KAP-Arctic var det
en icke-fråga - eftersom flaskan stod upp och längden på sugslangen anpassats till den bränsleflaska
man använde. (Oberoende om det sedan var en minimal 0,3 eller en lagom 0,6 eller originalets 1,0-
liters man använde.) Slangen kapades/anpassades till att suga mindre än en millimeter ovanför botten-
ytan - och eftersom innerdiametern på flaskan var klart begränsad så blev det så ytterst lite kvar när
det började blåsa luft att det i praktiken var en icke-fråga...

Men på mina moderna Polaris-kök då??? "Vet inte." var det initiala konstaterandet,
så här måste det till lite kul empirisk fredagskvällsforskning! :D
_IMG3652_DxO+Odd_small.jpg
Kopplade upp ett Polaris i standardutförande med en Trangia MF "Bränsleflaska 0.6" fylld med någon
centimeter alkylatbensin, pumpade enligt instruktion, förvärmde med Tenol, tände på - och lät det sedan
brinna tills lågan blåstes ut av att sughålet kom upp i luften. (Hm. Det tog drygt 75 minuter på fullgas!)
Mätte sedan hur många milliliter (~20 ml visade det sig) bensin som fanns kvar i bränsleflaskan, och
så med lite matematik kunde jag konstatera att (i Trangias "450ml med pump" -märkta flaska) blir det
kvar en ytterst liten skvätt som kanske når ~1,5 à 2 millimeter upp från bottenytan. (Vilket säkert är ett
ännu mindre djup längs med hela långsidan när flaskan ligger ned...)

På stora vida flaskor måste kanske pick-upens plaströr (värme-)böjas så att det når längre ut ifrån
pumpkroppen? Men min åsikt är att 1,0-or 1,5-or och sånt, är transportbehållare, inte brännartankar
- det blir så förtvivlat mycket pumpande!. Till uppgiften som brännartank är 6dl-versionerna bäst.
imho ymmv etc...

Så "en icke-fråga" är nog det objektiva svaret...
Och Johns "barlast" är nog ett minst lika kortfattat och bra svar...
/Odd
 
Senast ändrad:
I dag hämtat ut en Polaris ser att du Odd ej har satt på en hatt om man ej kör max är det då en aceptabelt ljud eller enbart på tomgång.
Optimus pump vilka flaskmärken passar den till?
Har läck ev packning eller kan sigflaska med fotogen bli småhål är halvfull var ej spill före flytt och ej heller efter transport i cykelväska ca 3 km och backe.
Vad var det för ´Nackdelar´ med Kap-Artic gick perfekt nu i veckan på fotogen/tändvätska/lacknafta länka in tid svar tack.
Polaris köpt som backupp och lite bättre än Bulin kina märke pga munstyck ventil på brännaren.
Och rek.är ju att köra akrylat på Polaris enl andra inlägg, mindre lukt och sot än fotogen och min anl till ev.byte på sikt.
Har du testat koktid/smälttid av snö jfr med dessa 2 på samma bränsle ska vara högre effekt på polaris.
Vad är det som inte fungerar på Polais går den köra ute utan vindskydd i 5-10 s/m då fung K-A tid endast kört den Abside under längre tid smörj intervall på utr med Akrylat.
Har du testat att köra 2 kök samtidigt utan för tältet i Abide ej tänkbart om man är ensam.
Har du ev kört MF i HB unna på vintern med lite indraget innertält ev med brandfilt med eller i övriga lite mindre tält.
Kanske ´vintergas´lämpligast i upp och nerbart läge då ev förvärmd i sovsäck tex och MF ute ev under liten tarp om väder tillåter.
 
Oj, det var många frågor i den kompakta textmassan. Jag ska försöka svara på det jag kan bena ut och förstå.
ser att du Odd ej har satt på en hatt
Om du klickar på tumnagelsbilden så ser du i förstoringen som kommer upp att den Gary Adams' BD
PolarDawg2 som hör till den där Polarisen ligger strax till vänster om köket. Den ersattes med brännar-
plattan för att experimentet skulle vara närmare "normalutförandet", inget annat. Polarisen körs aldrig
utan tystbrännarhatten i vanligt bruk.
om man ej kör max är det då en aceptabelt ljud eller enbart på tomgång.
Ingen trycksatt koppbrännare är ljudmässigt acceptabel för mina öron när man sitter därute i naturen...
Optimus pump - vilka flaskmärken passar den till?
Till alla som har den normala sigg-gängan. Jag använder bränsleflaskor i aluminium från Optimus,
Primus och Trangia. Samtliga med epoxibelagd insida. (Trangias plastflaskor passar även de, men
de skall inte användas till trycksatt bränsle. De är, med sin genialiska säkerhetskork, bara till för att
förvara förvärmningsspriten!)
Har läck ev. packning eller kan sigflaska med fotogen bli småhål?
Ja, definitivt. De aluminiumflaskor som är nakna på insidan får med tiden (något år, ibland snabbare)
mikroskopisk punktkorrossion av bränslet - och så börjar de läcka. De nakna aluminiumflaskorna
skall bara användas till vatten - och knappt ens det, för även vatten ger med tiden pittings...
Vad var det för ´Nackdelar´ med Kap-Artic?
Vikten. Priset. Plus bristen på förmåga att eldas med gasol. Och numera: det rena begagnatmarknads-
värdet - En komplett KAP-Arctic ska stå i vitrinskåpet - eller säljas via The E-Bay till någon fartblind
utländsk samlare. De betalar glatt fantasisummor för KAP-Arctic i bra komplett skick!
rek. är ju att köra akrylat på Polaris enl andra inlägg, mindre lukt och sot än fotogen
och min anl. till ev. byte på sikt.
Nja, rekommendationen från många andra är att köra 4T alkylatbensin i Polaris. Jag kör normalt med
någon fotogensort - eller inverterad gasol. (Hm, akrylat är en sorts färg som man penslar på huset...)
Har du testat koktid/smälttid av snö jfr med dessa 2 på samma bränsle?
Inte direkt, snösmältning har svårt att jämföras - och min KAP-Arctic är pensionerad numera.
Men lika för lika, dvs 'fast' monterade i Trangia 25 och eldade med lysfotogen - så är min upp-
levelse att de är i princip likvärdiga.
ska vara högre effekt på polaris.
Ja, på bensin anger Katadyn 4200W för Polaris
medan fotogen angavs till ca 3kW för bägge brännartyperna.
Vad är det som inte fungerar på Polais? Går den köra ute utan vindskydd i 5-10 s/m?
Jag har inte upplevt något som INTE fungerar med mina Polaris.
I Trangia fungerar den permanentkonverterade alldeles utmärkt. Har inte haft möjligheten att testa
ute i kuling eller storm men jag är inte orolig. Den fristående använder jag normalt inte utomhus,
den konverterade är ju så överlägsen i allt. Precis som KAP-Arctic var på sin tid. Den fristående
Polarisen används mestadels till experiment - som igår...
då fung K-A tid endast kört den Abside under längre tid smörj intervall på utr med Akrylat. Har du testat
att köra 2 kök samtidigt utan för tältet i Abide ej tänkbart om man är ensam. Har du ev kört MF i HB unna
på vintern med lite indraget innertält ev med brandfilt med eller i övriga lite mindre tält.
Har inte förmått att avkoda språket i de här meningarna, men; Jag kör inte mina kök i, eller utan, förtält.
Och eftersom jag, av säkerhetsskäl, inte använder bensinbränslen så blir de flesta jämförelser haltande.
Kanske ´vintergas´ lämpligast i upp och nerbart läge då ev förvärmd i sovsäck tex
och MF ute ev under liten tarp om väder tillåter.
Vintertid, använder jag ständigt inverterad vanlig 230g eller 450g campinggastub. Köpt där det är billigast!
(Brukar vara Biltema eller Jula - och där brukar Jula vinna på grund av sitt lilla återbäringssystem.)
Att betala hutlöst dyrt för Primus "Wintergas", eller andra märkes-hokuspokus, skulle aldrig falla mig in.
Jag har väl iofs råd med det, men sånt där bondfångeri går jag inte på - med en Polaris behövs det inte...
/Odd
 
Senast ändrad:
Bra då får jag kolla e-bay allt org utom klämkopling på slang.
Mina flaskor är 10 tals år nu första läckan,man ska alltså tömma flaskorna innan man sätter undan för sommaren.
Är Optimus trots vikten bättre än Primus omni i olika varianter?
Fotogen ses ju som omodernt men vej ju att om något går fel så är risken större med bensin,har minne av en mindre bensinläcka från förgasare på varm motor brann regält och lite diesel läck ger ju oftast ej brand utan bara oljig motor.
 
Mina flaskor är 10 tals år nu första läckan, man ska alltså tömma flaskorna
innan man sätter undan för sommaren.
Ja, står flaskan tom och torr så fräter bränslet lite mindre på aluminiumytorna...
Är Optimus trots vikten bättre än Primus omni i olika varianter?
Om du med "Optimus" avser Optimusbrännaren i KAP-Arctic (en 207B) så är svaret lite kluvet:
Den drar, på grund av massan i brännaren, minst lika mycket förvärmningsbränsle som Primus-
brännarna när de lika-för-lika är monterade i Trangia 25 och bränner lysfotogen.

Om du med "Optimus" avser de moderna Optimus Nova och Polaris så drar dessa klart mindre
förvärmningsbränsle i samma situation. De småsjuder också bättre under lååång sjudningstid
- något som Primusbrännarna har mer problem med.
Fotogen ses ju som omodernt men vej ju att om något går fel så är risken större med bensin,
Ja, definitivt. Men omodernt vet jag inte - vi är många som fortsätter med högklassist fotogen-
bränsle. Med lite framförhållning är det lätt att få tag i, om inte annat så från t.ex. FOGAS... Och
det luktar manligt, bättre än Hugo Boss etc... Dessutom: Jet-A1 från spillfatet han man säkert
tigga till sig från serviceavdelningen på vilken flygplats som helst. Eller gasturbingeneratorstation...

De större riskerna i kyla är skälet till att jag inte kör mina multifuelkök på bensin annat än i rent
experimentsyfte. Något av alla de olika fotogenbränslen som jag har tillgång till* (+ Tenol till för-
värmningen) duger gott och är mycket säkrare, speciellt vid utläckage. Dvs det normala vätske-
bränslet för mina kök... Men helst kör jag med inverterad campinggasolmix höst - vinter - vår
och sedan med gasformig butan från CP-250 -flaska under sommartiden.
/Odd

* Handelsdiesel undviks i det allra längsta. I princip tills INGET annat återstår, inklusive motorbensin...
 
Senast ändrad:
Odd, vad fick dig att pensionera ditt Kap?
Tja, till slut, efter väl över 30 år, har det numera passerats, både tekniskt och hanteringsmässigt...

Ett modernt Trangia 25 HA vindskydd är lättare än KAP-Arctic vindskydd. Förser man det med kastrullerna
och stekpannan i DuoSSAL Mk2.0 så är även de lättare (och bättre?) än mina gamla antika ur-DuoSSAL.

Med en Optimus Polaris permanentplacerad i en Trangia BF788205 "Brännarkopp Primussystem" plus en
uppborrning av ett extra hål i nedre vindskyddet - har man ett multi-, för att inte säga omni-, fuelkök - som
på de flesta punkter är bättre och användarvänligare än Gunnar Finns KAP-Arctic. De behövliga insats-
delarna finns numera att köpa som lösa reservdelar från Trangia uppe i Trångsviken - det underlättar väl
också övergången till modernare brännare. Och reservdelstillgången till KAP-Arctic är obefintliga numera...

Vad jag behållit från mitt KAP är snöfotsbrickan - någon användbar ersättning finns inte att få: Trangia fattar
inte vad den är och gör (trots att de har ett komplett kök i muséet) för de anser att tallriken upp och nervänd
kan fungera som snöbricka - men eftersom den då blir konvex kommer all utskvimpad förvärmningssprit att
rinna till ytterkanten och vild-brinna där. Alternativt att de föreslår Multi-Disc:en - men den är ju i plast och
även ett barn begriper att den mår o-bra av att vara uppsamlingsyta för all utskvimpad förvärmningssprit...

Det enda som den moderna kombinationen INTE kan göra är att elda alkoholbränsle, det kunde Optimus
207B göra någorlunda väl - med rätt munstycke och rätt gasrestriktortub monterade. I gengäld så kunde
inte KAP-Arctic köra med gasol. Och jag eldar mycket hellre gasol än alkohol. Alkohol ska drickas - och
möjligen vara förvärmningsbränsle...

(Hm, jag hade dessutom en av de få, kanske den enda? KAP-Arctic i landet som faktiskt kunde eldas med
campinggasol - efter en empirisk testomgång där jag fick borra ett nytt ~0.4x -munstycke, skapa en HPD
bränsleslang (bestående av en Primus reservdelsslang + en unik svarvad adapter + en Walther 06-003
snabbkopplingshona) och sedan testa mig fram till en balans i pådrag etc som fungerade med gasolen.
Inget jag rekommenderar för den som inte har tummen väl på sidan av handen... Men, men; "Been there,
Done that - Got the T-shirt" som de säger på andra sidan vattnet. Långt ifrån värt alla de insatser som
krävdes - när det nu finns GB74 för sommar och Polaris för övriga årstider!)

Till detta skall läggas det pekuniära värde KAP-Arctic fått på samlarmarknaden nuförtiden. Har man ett
orört i originalskick så går det att sälja till fartblinda samlare i utlandet för väl över vad det kostade nytt
(våren 1988: 1025:- om jag minns rätt, som omräknat till nutida penningvärde är rätt många tusenlappar).
Därför anser jag det bättre sälja av till galna samlare än fortsätta använda.

Så, totalt är det helt enkelt bättre med min Polaris-specialare numera
- och då kändes det rätt att pensionera mitt KAP-Arctic. Det hade gjort sitt. Med den äran!
/Odd

Några PS:
Hur bygga ett Polaris-Trangia: https://www.utsidan.se/forum/threads/trangia-multifuel-old-vs-new.85383/
Gasoleldad 207B mm mm: https://www.utsidan.se/forum/threads/111t-m-hattbraennare-vad-var-speciellt.75889/
Bilder på min gasolade brännare: https://www.utsidan.se/forum/threads/optimus-nova.64936/page-11#post-790231
 
Senast ändrad:
Får tacka för svar att jag skriver lite kort och tvetydigt stämmer.Nu läst dina tid inlägg för att ej slösa med din tid.
Då får det bli Fotogen anl.till O.Polaris var ju xxl extra pris och vikt är ju ej så viktigt vid pulka då jag ska anv detta.
- Fråga 1 Var hittade du E-bay annonser på Kap-Artic såg inga vid koll igår.
- Fråga 2 är det medföljande munstycket optimerat för fotogen eller fungerar någon annan storlek bättre många märken har ju 3 st till sina kök.Det Bulin köket jag testade hade fotogenmunstycket vid leverans och gömt det för bensin i multiverktyget och jag provade med bensin och fick gul låga och blå vid rätt munstycke.(dessutom hade de ej sköljt bort eller blåst bort metallspån från tillverkningen)
Men att byta munstycke i ´fält´kan ju resultera i att det kommer bort och då fördelen med ett universal.
-Fråga 3 fungerar rensningen med magnet bra?
Brännare tryck från pump är ju olika på div märken så att ta en storlek till ett annat märke fungerar troligen ej rakt av.
-Fråga 4 Vad är lägsta temp du kört vänd std gas i med aceptabel effekt?
Då jag i sommras ca +15 gr stekte pankakor kom det kondens rätt fort på tuben och effekten gick ner vände burk och körde var ca 1/2 effekt på med Primus trangia G78 och full med kondens så troligen ca 50% effekt försvinner vid stora gasuttag detta händer väl på vintern nästan omgående då behållaren redan är kall vid start.
-Fråga 5 ca 15 ml förvärmning till Kap-Nordic vad lämpigt till polaris ,tänkte anv en gammal cej.smörjkanna med pip och göra markeringar utv den extra vätska som kommer ner under brännaren värmer ju sönder packningar som nog ej är i grafit liknande som packningen till 207b(köpte från Eng.före Brexit)för någon egen ränna till polaris verkar som du ej fixat.
-Fråga 6 hur många liter lysfotogen före/innan service och vad kommer först och vanligaste delar som byts.
-Fråga 7 räcker ej vanl små öronproppar till att få bort det mesta av ljudet tills ev omb till ´hatt´och största fördel att man kan lysna på musik el tex väderprognos eller prata med´hatt´med ev tur kompis.
-Fråga 8 hur fäster du hatten för att kunna demontera lika Kap.eller går detta ej dvs ha demonteringsbar ´hatt´
-Fråga 9 vad för rengöringsmedel klarar materialen i Polaris räcker fotogen till Kap hade jag avslagen Cola+diskmedel
 
Får tacka för svar, att jag skriver lite kort och tvetydigt stämmer.
Nu läst dina tidigare inlägg för att ej slösa med din tid. Då får det bli Fotogen
anledningen till O.Polaris var ju xxl extrapris - och vikt är ju ej så viktigt vid pulka då jag ska anv detta.
Låter bra.
- Fråga 1 Var hittade du E-bay annonser på Kap-Artic såg inga vid koll igår.
Nja, riktigt så har det inte gått till. Jag har länge varit medlem av det rätt akademiska forumet för fotogen-
apparatssamlare / -brukare: Classic Camp Stoves respektive Classic Pressure Lamps där det ibland har
uppmärksammats KAP-Arctic -kit till salu, oftast på E-Bay men även på lokala nationella sajter som våra
Blocket och Tradera. Där har jag då noterat att priserna för orörda, oskadda, oanvända etc KAP-Arctic
ibland har dragit iväg till rent löjliga nivåer när två samlare hamnat i budstrid. Vill man sälja sitt KAP-Arctic
är min svenska rekommendation Tradera, lämpligen med ett reservationspris på sådär 2 till 2,5 tusen...

- Fråga 2 är det medföljande munstycket optimerat för fotogen eller fungerar någon annan storlek bättre?
Många märken har ju 3 st till sina kök. Det Bulinköket jag testade hade fotogenmunstycket vid leverans
och hade gömt det för bensin i multiverktyget. Jag provade med bensin och fick gul låga och blå vid rätt
munstycke.(Dessutom hade de ej sköljt bort eller blåst bort metallspån från tillverkningen.)
Att byta munstycke i ´fält´ kan ju resultera i att det kommer bort - och då syns fördelen med ett universal.
Som jag skrivit tidigare, det har visat sig vara lite olika för olika brännarindivider. Bägge mina går alldeles
utmärkt på fotogenbränslen men min kompis exemplar går lite bättre på alkylatbensin - åtminstone som vi
uppfattar det. (Alla tre har en PolarDawg2 monterad.) Så vi har helt enkelt hänskjutit det här till skillnader
på köksindividnivå, troligast på micronivå i munstyckenas borrning / fräsning...

-Fråga 3 fungerar rensningen med magnet bra?
Brännartryck från pump är ju olika på div märken
så att ta en storlek till ett annat märke fungerar troligen ej rakt av.
Mina Polaris rensar bra med magnetverktyget.
Det är lite knepigare att komma åt i det permanentkonverterade i Trangian, men det är görbart...

Att köra en Optimus Polarisbrännare med en Primuspump fungerar utmärkt numera när de har samma Lindal-
gängade slanganslutning. Jag antar att det fungerar omvänt också. Parentetiskt: Det är lite mer metall i Primus
pumpstång - men långt från den helmetalliska lösningen (med säkerhetsventil dessutom!) i de sista årens KAP-
Arctic -pump... Pumptryck som pumptryck - det är ju ändå antalet pumptryck man till slut fastnar för som lagom
till den egna brännaren som gäller...

-Fråga 4a Vad är lägsta temp du kört omvänd std gas i med acceptabel effekt?
Ungefär minus 15-16 Celsius.

-Fråga 4b Då jag i somras i ca +15 gr stekte pannkakor kom det kondens rätt fort på tuben och effekten
gick ner, vände på burken och körde. Det var ca 1/2 effekt på Primus Trangia GB74 och fullt med kondens,
så troligen ca 50% effekt försvinner vid stora gasuttag. Detta händer väl på vintern nästan omgående
då behållaren redan är kall vid start.
Ja, att gasolbehållaren täcks med kondens / frost / is vintertid är helt normalt. Det händer även med propan-
behållare i husvagnar på vintercampingar... Men så länge den gasavgivande ytan är stor nog för att förgasa
tillräckligt med propan för att hålla trycket uppe så fungerar den ändå - men när propanet väl är förbrukat så
sjunker gastrycket snabbt, och kvar är då bara n-butan och ev. iso-butan i vätskeform. Det är anledningen till
att man alltid skall köra med inverterad gasbehållare, ända från första start, om brännaren kan hantera gasol
i vätskeform alltså. I vätskan är nämligen alla tre gasolvarianterna likformigt blandade hela tiden - och gas-
kudden ovan vätskeytan trycker ut den blandade gasolvätskan jämt och likformigt.
Kondens sommartid beror på hög luftfuktighet som avsätts på den kallare behållarytan, men det är bara att
torka av med en trasa. Har man ett mycket stort uttag av gas ur en liten gasolbehållare så ställer man bara
behållaren i en skål med handljummet vatten. OBS! Handljummet! Inte varmare än så!!!

-Fråga 5 ca 15 ml förvärmning till Kap-Arctic vad är lämpigt till polaris?
tänkte anv en gammal cej. smörjkanna med pip och göra markeringar utv
den extra vätska som kommer ner under brännaren värmer ju sönder packningar som nog ej är i grafit
liknande som packningen till 207b (köpte från Eng. före Brexit) för
någon egen ränna till polaris verkar som du ej fixat.
Jag brukar förvärma med 10-12 ml Tenol om jag ska elda med fotogen (eller bensin för den delen).
Flytande gasol förvärmer jag med gasformig gasol under några sekunder...

Nej, jag gav upp på att försöka kopiera Gunnar Finns genialiska tändränna.
Jag hakar loss övre vindskyddet från det nedre och häller ner förvärmningsspriten mellan Trangiakoppen
och brännaren, det fungerar bra. Med dubbla glasullsplattor där nere så sugs de millilitrarna upp i vadden
och det är bara att tända alkoholgasen i spalten med en tändare eller en tändsticka. (Tändstål tycker jag
är lite för o-precist.) Sedan så är det bara att klicka fast övre vindskyddet igen. När förvärmningen väl har
brunnit ut - så tänder man lugnt den utströmmande bränslegasen utanpå hatten...

-Fråga 6 hur många liter lysfotogen före/innan service och vad kommer först och vanligaste delar som byts.
Jag har kört igenom mellan 3 och 5 liter Jet-A1 i mina två Polaris (och ett par kilo gasol).
Så här långt har ingen ytterligare service än 'magnetrensning' behövts. Det är vad jag räknat med också
- kör ju aldrig med någon sort av ful-bränslen...

-Fråga 7 räcker ej vanliga små öronproppar till att få bort det mesta av ljudet tills eventuell ombyggnad till ´hatt´
och största fördel då att man kan lyssna på musik eller tex väderprognos
eller prata med ´hatt´ med eventuell turkompis.
Så himla illa är det inte! Alla koppbrännare låter som små jetmotorer, vissa lite mer, vissa lite mindre.
För mig (som i jobbet har hörselkåpor på mig när jag kör reservkraftsdieslarna - vilket är mitt huvudsakliga
ansvarsområde numera) är inte hörselskydd ett acceptabelt alternativ - när det finns tekniska lösningar för
att "dämpa vid källan" (vilket alltid är att föredra!). Så jag kör med tystbrännarhatt. Många gör andra prio-
riteringar... Skillnaden med hatten är en sänkning med sådär 10 dB (det finns trådar här på forumet om
mätningarna) vilket upplevs som mer än en halvering av ljudtrycket.

-Fråga 8 hur fäster du hatten för att kunna demontera lika Kap. eller går detta ej dvs ha demonteringsbar ´hatt´
Hatten fastnar i brännartratten när grejerna kallnar. Vill man få bort den får man ta till en tång. Enklast
är att varmköra köket, stänga av det - och sedan enkelt lyfta ur hatten med en långkäftad spetstång.
Ingen av mina behöver spännas fast med rostfri tråd...

-Fråga 9 vad för rengöringsmedel klarar materialen i Polaris, räcker fotogen?
till Kap hade jag avslagen Cola+diskmedel
Den rengöring jag gjort har varit med varmvatten och välkänt grönt diskmedel...
Behövs något mer aggressivt så är säkert "utspädd fosforsyra i sockervatten", ev. med det välkända gröna
diskmedlet som eftersköljning, mer än tillräckligt. För att lösa eventuella koksade långtidsansamlingar på
spindeln eller i ventil + munstycke borde fotogen och en styv nagelborste räcka väl till.
/Odd
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: hsp
Odd
Så du tycker det är ok att sälja ett KAP för 2000:-, jag har ett som är 15 - 20 år och det får ligga i samlingen ännu ett tag tror jag. 100% värdeökning mot kultvärde i att äga ett Kap.

Jag tänkte att slangen var den känsliga delen?

För min del har det av otymlighet mest används på bilturer sommartid med mer längre matlagning med familjen. Trangia 25 och Kap blir rätt mycket för en person. Nackdelen har varit att ingen annan i familjen vill starta köket.
 
Slangen är en vanlig standardslang för VW 1200 och 1300 bensinförsörjning till förgasarna,
så den är lätt att få tag i via veteranmotorhobbybranschen. Sannolikt den reservdel som är
lättast att få tag i till ett KAP-Arctic... Följd av Walter 06-003 snabbkopplingen som satt på
de senare köken. Köps enkelt nere i Tyskland fortfarande.

Sälja för 2 kkr? Nej, men jag har förståelse för de som säljer sina KAP-Arctic - och med ett
reservationspris på över 2 - 2,5 kkr blir man av med "vanliga" köpare som avser att använda
köket ute i busken. De är mycket bättre betjänta av att köpa ett Trangia 25 + ett Polaris - vil-
ket är fullt möjligt att göra under sådär 2 kkr om man söker ordentligt - och väntar på rätt till-
fällen... Kvar blir då samlarna, och om man får ett par tre sådana 'på kroken' kan budstriden
vandra iväg uppåt när de noterar att reservationspriset är uppnått. Reservationspris är för att
skilja opportunisterna från de mer seriösa samlartyperna. Och uppe på de nivåerna gör det
inte så mycket om någon i slutändan snajpar hem köket, man får ju sin näve pengar även om
några oerfarna samlare blir snuvade i slutsekunderna.

Och nej, jag har inte heller sålt mitt KAP-Arctic. Kultvärdet i att ha ett är högt, klart högre för
mig än vad några stycken tusenlappar petar undan. Det är ju rätt ballt att ha ett KAP-Arctic
- ett som är köpt som ett "Trangia Arctic" på Domus Sport uppe i Kiruna för väl över ett tredje-
dels århundrade sedan... Men jag är också rätt övertygad om att mina brorsöner kommer att
sälja det när det är deras tur. De två som frilufsar har redan fått vettigare kök av mig, både
KAP-liknande och 111-liknande... Plus varsin Caravan Combi de Luxe dunsovsäck... :)

Jag byggde tidigt om mitt gamla antika 70-tals T27 så att det kunde hantera 207B-brännaren,
och i princip var det ingen raketvetenskap... Precis som numera, när jag kör Polarisen i T27,
så är vana och stor försiktighet med pådraget nödvändigt. Och att man aldrig slarvar med
vindriktning / hålen i vindskyddet. Det är sååå lätt att termiskt överbelasta vindskyddet!
/Odd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2
Stolpe76 Äntligen Trangia webshop Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Trangia triangel och plåtmugg Kök och brännare 1
Stolpe76 Trangia X2 bränslen Kök och brännare 14
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.