Trånga Meidl II

Hej. Plockar upp en diskussion som figurerat här tidigare:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13479

Ärendet gäller alltså trånga Meindl-kängor. Jag upplever med mina Performance ett tryck runt främre fotlästen. Det skulle kunna vara så att jag har för små kängor (alt. för stora fötter), men jag har via diskussioner med vänner samt genom viss research på denna sida förstått att fler upplever detta problem på annars perfekt avpassade skodon. Med anledning av detta skulle jag vilja diskutera följande frågeställningar:

- Meindl-kängor är inte anpassade efter breda skandinaviska fötter. Enligt ryktet har skandinaver generellt bredare fötter än andra genpooler. Detta rykte gör också gällande att det därför inte är en slump att M/90-kängan ser ut som en anknäbb.

- En Meindl-känga går inte att gå in. Enligt tråden ovan från 2002 anförs detta argument.

Jag finner båda argumenten lätt absurda, men varje gång jag klämmer ned min fot i kängan kan jag inte undvika att börja reflektera över detta.
 
Vad är det som är absurt? Att kängor är olika eller att fötter är olika? Att stabila vandringskängor inte formar sig som sockeplast kring fötterna? :)

Första påståendet är väl enbart possitivt. Fötter är olika och kängtillverkarna gör kängor som är olika. Med lite möda går det att hitta en känga som passar riktigt bra.

Sen att det inte skulle gå att gå in Meindl-kängor verkar underligt. Däremot är det nog svårt att gå in en känga som inte passar från början.
 
Visst går det att gå in ett par Meindl, jag har väldigt breda fötter och är inne på mina 4:e Meindl. Första paret var jag orolig för, därför att de klämde rejält, men efter ett par dagars andvändnig så hade dom blivit betydligt bättre.nu vet jag att det gäller bara att stå ut de första dagarna, sen sitter de hur bra som helst. Men det krävs nog ca 5-7 hela dagar i kängorna innan dom töjt sig klart.
 
Boots; sa:
Vad är det som är absurt? Att kängor är olika eller att fötter är olika? Att stabila vandringskängor inte formar sig som sockeplast kring fötterna? :)

Det lätt absurda är enligt mig påståendet att skandinaver har generellt bredare fötter än andra folkgrupper. Visst kan det vara så, men det är inte så ofta man hör sådana argument nuförtiden. Min undran är om någon kan bekräfta detta.

Sen att det inte skulle gå att gå in Meindl-kängor verkar underligt. Däremot är det nog svårt att gå in en känga som inte passar från början.

Med uttrycket "gå in" menas just att medelst vandring få ett par skor att passa bättre. För att det ska vara möjligt måste kängorna vara missanpassade :) inledningsvis.
 
SA; sa:
Visst går det att gå in ett par Meindl, jag har väldigt breda fötter och är inne på mina 4:e Meindl. Första paret var jag orolig för, därför att de klämde rejält, men efter ett par dagars andvändnig så hade dom blivit betydligt bättre.nu vet jag att det gäller bara att stå ut de första dagarna, sen sitter de hur bra som helst. Men det krävs nog ca 5-7 hela dagar i kängorna innan dom töjt sig klart.

Låter betryggande.
 
Gäller det även Scarpa Ladakh? Samma problem fast tvärtom, höger och vänster fot är lite olika i bredd... Tänkte pröva med varmt vatten i kängan och gå lite med tjockare strumpor än jag tänker använda normalt i kängan.

Det där med utlästning av kängor verkar ju annars mycket intressant, kanske man skulle ta och pressa ut dem två millimeter eller så.
 
Ett tips är att använda skoblock när du inte använder kängorna, annars drar de lätt ihop sig och blir lite trängre när du inte använt dem på ett tag.

Breda fötter stämmer för min del i alla fall. Främre delen av foten är oftast för bred för normala skor. Antingen får jag försöka hitta en bred modell eller köpa mycket för långa skor.

/Danne
 
Det behöver ju inte var så att just nordbor har bredare fötter (vilket jag tror att vi har, statistiskt sett), utan att VISSA har bredare fötter, och alltså behöver kängor som är anpassade för detta.
Statistiskt har väl Tyskar ungefär samma fötter som vi nordbor, så Meindl borde vara ganska bredlästade (eller?).
Jag tror inte att Meindl skulle sälja så bra och få så mycket beröm för just passformen om de var statistiskt belagt för små...

Det handlar alltså om att se till att köpa kängor som passar ens fötter, smala eller breda.
 
1843; sa:
Det där med utlästning av kängor verkar ju annars mycket intressant, kanske man skulle ta och pressa ut dem två millimeter eller så.

Finns det någon som har erfarenhet av en utlästning. I förra tråden varnas det för skomakarlim i samband med Gore-Tex, men det bör inte vara något problem vid utlästning.
 
Nordesjö; sa:
Det behöver ju inte var så att just nordbor har bredare fötter (vilket jag tror att vi har, statistiskt sett), utan att VISSA har bredare fötter, och alltså behöver kängor som är anpassade för detta.
Statistiskt har väl Tyskar ungefär samma fötter som vi nordbor, så Meindl borde vara ganska bredlästade (eller?).
Jag tror inte att Meindl skulle sälja så bra och få så mycket beröm för just passformen om de var statistiskt belagt för små...

Om din tes stämmer torde jag alltså tillhöra svansen på en normal fördelning av fötter och alltså inte ha en medelformad skandinavisk fot. Finns det inga mått för vad som är normala proportioner för en fot?
 
Meindl töjer sig visst - men inte så mycket. Mina gamla Meindl Borneo blev ganska fort en smula rymligare i bredden, men däremot var längden så gott som oförändrad. Ingången tog kanske några dagar, då stoppningen anpassade sig efter alla knölar och knotor på fötterna, men att de blivit rymligare i bredden märktes först efter en säsongs användning. Plötsligt fick man plats med en tjockare socka... Möjligen kunde man i slutet av deras livslängd märka att stoppningen i hälkappan hade komprimerats lite, men då var det ändå dags att pensionera dem.

Kängor är väldigt personligt - det som passar en fot utmärkt kan vara outhärdligt på en annan fot. Om fötterna råkar sitta på samma person är det klart att det blir jobbigt. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NikonD90 Hanwag kängor trånga? Kläder 10
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.