Trafikregler i Norge?

Känner någon till vilka trafikregler som gäller för inlines i Norge?
Är det som i Sverige, samma som cykel om det går fort och som fotgängare om det går sakta?
Eller handlar det bara om att överleva?

Någon som vet, samt har tid och lust att delge den infon så är jag tacksam.

/Patrik
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Uppför dig som omdömsfull cyklist

snurr; sa:
Interessant spørsmål.

I følge Google er man fotgjenger.

http://www.wriggelingbottoms.com/default.asp?ID=88

Även i Sverige så räknas rullskridskoåkare som gångtrafikant men med tillägget att åker man fortare än gångfart kan det vara lämpligt att åka på högra vägrenen.

Reglerna har ändrats i Sverige för ett par år sedan.
Se också http://www.sssk.se/hjul/tipsmm.htm?_skridskosession=d222fe69fdb7a812dc6ad771b2f43a18#Trafiktips

http://www.vv.se/hitodit/faq_trafikregler.htm#

Thure
 
Övergångsställe/cykelöverfart

Hej alla rullare !
Där det oftast uppstår situationer är när man skall korsa väg i tätorter. Om det är en obevakad kombinerad gång/cykelkorsning brukar jag alltid välja att rulla över på övergångsstället och med hela handen visa mitt uppsåt att korsa, då skall bilisterna ta mig f-n stanna - i varje fall enligt lag. Det är mer tveksamt på obevakad cykelöverfart, (och du färdas i cykelfart) då tolkar jag det som att bägge parter har skyldighet att lämna företräde. För ytterligare läsning se:
http://www.vv.se/templates/page3____1467.aspx
http://www.vv.se/templates/page3____1311.aspx
http://www.vv.se/filer/publikationer/overgang_passage.pdf sid 3-5 och 12-14
 
Dags att prova norska trafiken...

Får tacka för infon, skulle ut och testa trafiken i Oslo idag, men det kom en regnskur, så det får bli vid senare tillfälle.

/Patrik
 
Intressant fråga!

En synnerligen intressant fråga. Är det någon som känner till om det finns någon sammanställning över vad som gäller i olika länder? Det verkar ju trots allt skilja en del.
I Paris så åker man t.ex. i samma körfält som cyklarna, vilka i sin tur delar körfält med bussarna med allt vad det innebär... :)
Mitt intryck är att de flesta visar hänsyn gentemot gångare, cyklister och rullare i Paris. Om jag ska generalisera litet grand så är det väl bussarna som är sämst när det gäller att visa hänsyn...

Hursomhelst så vore det käckt med en sammanställning. Om det inte finns någon redan så skulle vi ju kunna göra en insats och samla ihop det vi vet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips