Trafikregler i Norge?

Känner någon till vilka trafikregler som gäller för inlines i Norge?
Är det som i Sverige, samma som cykel om det går fort och som fotgängare om det går sakta?
Eller handlar det bara om att överleva?

Någon som vet, samt har tid och lust att delge den infon så är jag tacksam.

/Patrik
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Uppför dig som omdömsfull cyklist

snurr; sa:
Interessant spørsmål.

I følge Google er man fotgjenger.

http://www.wriggelingbottoms.com/default.asp?ID=88

Även i Sverige så räknas rullskridskoåkare som gångtrafikant men med tillägget att åker man fortare än gångfart kan det vara lämpligt att åka på högra vägrenen.

Reglerna har ändrats i Sverige för ett par år sedan.
Se också http://www.sssk.se/hjul/tipsmm.htm?_skridskosession=d222fe69fdb7a812dc6ad771b2f43a18#Trafiktips

http://www.vv.se/hitodit/faq_trafikregler.htm#

Thure
 
Övergångsställe/cykelöverfart

Hej alla rullare !
Där det oftast uppstår situationer är när man skall korsa väg i tätorter. Om det är en obevakad kombinerad gång/cykelkorsning brukar jag alltid välja att rulla över på övergångsstället och med hela handen visa mitt uppsåt att korsa, då skall bilisterna ta mig f-n stanna - i varje fall enligt lag. Det är mer tveksamt på obevakad cykelöverfart, (och du färdas i cykelfart) då tolkar jag det som att bägge parter har skyldighet att lämna företräde. För ytterligare läsning se:
http://www.vv.se/templates/page3____1467.aspx
http://www.vv.se/templates/page3____1311.aspx
http://www.vv.se/filer/publikationer/overgang_passage.pdf sid 3-5 och 12-14
 
Dags att prova norska trafiken...

Får tacka för infon, skulle ut och testa trafiken i Oslo idag, men det kom en regnskur, så det får bli vid senare tillfälle.

/Patrik
 
Intressant fråga!

En synnerligen intressant fråga. Är det någon som känner till om det finns någon sammanställning över vad som gäller i olika länder? Det verkar ju trots allt skilja en del.
I Paris så åker man t.ex. i samma körfält som cyklarna, vilka i sin tur delar körfält med bussarna med allt vad det innebär... :)
Mitt intryck är att de flesta visar hänsyn gentemot gångare, cyklister och rullare i Paris. Om jag ska generalisera litet grand så är det väl bussarna som är sämst när det gäller att visa hänsyn...

Hursomhelst så vore det käckt med en sammanställning. Om det inte finns någon redan så skulle vi ju kunna göra en insats och samla ihop det vi vet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips