Träning på hög höjd

Från vilken höjd kan man säga att höghöjds träning börjar ge resultat?
500 m ?
1000 m ?
1500 m ?
2000 m ?

och på vilken höjd börjar det bli för högt ?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

avslut1102

Avslutat
Håller på med klättring och har klättrat en del på hög höjd. Jag tycker mig ha känt effekt redan vid 2000 meter, vilket även litteraturen säger. Över 3000 meter kan du inte leva utan acklimatisering, över 6000 meter kan ingen leva, då kroppen bryts ner på denna höjd. Så du bör nog inte gå högre 2500 till 3000 meter.

Efter sommarens klätterresa i Alperna med flera dagar på över 4000 meter, kom jag hem och mätte upp mitt blodvärde. Det hade stigit från 145 till 173. Sen hade jag också gått ner 5 kg. Med andra ord en rätt rejäl boost. Kan ju säga att det kändes rätt fantastiskt att träna veckan efter jag kommit hem. Allt kändes rätt mycket lättare. Synd bara att det höga blodvärdet bara håller i sig i två veckor.
 
Håller på med klättring och har klättrat en del på hög höjd. Jag tycker mig ha känt effekt redan vid 2000 meter, vilket även litteraturen säger. Över 3000 meter kan du inte leva utan acklimatisering, över 6000 meter kan ingen leva, då kroppen bryts ner på denna höjd. Så du bör nog inte gå högre 2500 till 3000 meter.

Efter sommarens klätterresa i Alperna med flera dagar på över 4000 meter, kom jag hem och mätte upp mitt blodvärde. Det hade stigit från 145 till 173. Sen hade jag också gått ner 5 kg. Med andra ord en rätt rejäl boost. Kan ju säga att det kändes rätt fantastiskt att träna veckan efter jag kommit hem. Allt kändes rätt mycket lättare. Synd bara att det höga blodvärdet bara håller i sig i två veckor.

Härligt. Har också upplevt detta. Varade i ca två veckor som du säger. Då kännde man sig som Gunde Svan. Längdskidåkare i världsklass brukar ju förlägga sina träningsläger på hög höjd. Runt 2000 m har jag för mig att de brukar ligga på.
 
Redan över 1000m kommer träningen ge resultat i form att ökad mängd röda blodkroppar (de som transporterar syre, alltså). Detta överskott av syretransportörer kommer att göra att konditionen känns/blir bättre på längre höjd. Dock, som tidigare skribenter påpekat, så håller effekten inte i sej särkilt länge. Röda blodkroppar lever i 3 månader men redan efter ngra veckor på havsnivå 'förstår' kroppen att de extra syretransportörerna inte behövs och då avstannar produktionen. Så höghöjdsträning inför ett viktigt långlopp (tex marathon) kan ju vara värt att testa men som sagt, inbilla dig inte att effekten sitter i särskilt länge. Betr höjden är det såklart så att ju högre höjd desto lägre syrehalt i luften, desto större behov av ökad mängd röda blodkroppar, desto snabbare produktion. Men om det är så högt att du inte orkar mer än sitta stilla o andas så blir vinsten såklart inte så bra som om du orkar utföra ngn form av träning så min gissning är att 1500-2000m är lagom.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.