Träning och kost

Hejsan!

Jag söker en bok om träning, kost och hälsa. Har kikat lite, men inte hittat något jag är helt nöjd med. Jag undrar därför ifall någon här har något bra tips?

Jag är INTE ute efter någon bok om bantning eller styrketräning. Visst kan det få finnas med, men i huvudsak är det en ingående bok om träning och kost jag vill ha.

Gärna också tips på var man kan få tag på boken/böckerna.

hälsningar
Sara

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Rödluvan; sa:
Hejsan!

Jag söker en bok om träning, kost och hälsa. Har kikat lite, men inte hittat något jag är helt nöjd med. Jag undrar därför ifall någon här har något bra tips?

Vilken nivå ska boken ligga på och vilken typ av träning ska den ta upp?

I allmänhet rekommenderar jag Physiologi of Sport and Exercise av Wilmore & Costill, den tar upp det man behöver veta för att förstå bakgrunden till de flesta olika grundläggandeträningvarianter som finns.

Kost: Näringslära för högskolan

Sen finns det en uppsjö av böcker som tar upp olika ämnen men utan att vara mer specifik så går det ju inte att säga så mycket mer..

Boken..

..skall vara ganska ingående. Det vore super att hitta nån form av tegelsten som verkligen tar upp ALLT. Men jag har insett att det kan bli svårt.
Den får gärna innehålla en del avancerad fysiologi, även om det är bra om den förklarar saker å ting från början. Boken är tänkt som present till en kille som tränar mycket fotboll, men även skidor och bräda. Han har just nu kunskaper från gymnasiekurser, men jag hade tänkt att denna bok skulle räcka ett tag i infoväg...

hjälpte det månne?

mvh/Sara

Fysiologiboken jag skrev om är en bra start för de flesta idrottare, den går inte så djupt in på hur allt fungerar men räcker till för att man ska kunna bedömma det man gör för att bli bättre har någon grund i de fysiologiska förutsättningar samt tar upp grundläggande om metabolism osv.

http://www.bokfynd.se är ett bra ställe att hitta böcker på till bra priser.

En bra tegelstensbok som täcker det mesta har jag personligen inte lyckats hitta ännu men jag letar på. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips