Träna på baksmällan?

Re: Går bra det

peppe_malmqvist; sa:
Jag måste säga att lugn löpning i 5-minuterstempo är det enda som åtgärdar baksmälla för en sådan gammal gubbe som jag (33 år). Efter 10-15 km så brukar jag känna mig som människa igen.

Jag har teorin att människan föds med en begränsad baksmälle-buffert. Ungefär som däck. När man kommer upp över 30 så har man slitit ut däcken och kör på fälgen så att säga. Det är därför som det blir värre och värre med åren. Önskar jag kunde köpa nya däck.

Peppe

Håller helt med Peppe-mannen, träning är en riktigt bra återställare, dock en aning motig (understatement). Men sen brukar inte jag bli så bakis heller. Dricker man bara ordentligt (...) innan man knoppar in (vatten alltså!) brukar baksmällan bli mild och fin.

Herr Malmquists däckteori tror jag inte alls på. Pumpa upp däcken du har med lite vatten så är nog baksmällans saga all.

/ G

Re: Re: Går bra det

tigertamjaren; sa:
Herr Malmquists däckteori tror jag inte alls på. Pumpa upp däcken du har med lite vatten så är nog baksmällans saga all.

/ G

Tigertämjaren har talat med kloka ord.

Man får tacka för tipsen! Jag ska genast imorgon prova om detta fungerar inför Gävle Halvmarathon!

Peppe

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Träna på bakfyllan... hm... bästa sättet att träna upp sin bakfylla är väl att supa till regelbundet. Börja med två spritpass i veckan, efter hand kan du gå upp till 3-4 pass. Kom ihåg att elitfyllon tränar på bakfyllan varje dag!

Uch!

Träna på bakfyllan? Nej, fy säger jag bara. Fast, sen har jag nog världen värsta bakfylla. Jag är rätt nöjd om jag kan gå ner till byn när jag är bakfull. Att träna? Det har jag aldrig tänkt på.

/

Re: Re: Re: Re: Går bra det

tigertamjaren; sa:
Låter som en i mitt tycke optimal uppladdning!

Best of luck!

/ G

Tack, men det blev en sluttid på 1.22.02. Hade nästan hoppats på lite snabbare, men banan var ganska oinspirerande och jag fick springa sista halvan helt själv. Vet inte om resultatet berodde på att jag blev oinspirerad eller "uppladdningen".

Bäst jag provar på nästa lopp igen.

Peppe

Re: Re: Re: Re: Re: Går bra det

peppe_malmqvist; sa:
Tack, men det blev en sluttid på 1.22.02. Hade nästan hoppats på lite snabbare, men banan var ganska oinspirerande och jag fick springa sista halvan helt själv. Vet inte om resultatet berodde på att jag blev oinspirerad eller "uppladdningen".

Peppe

Sprang själv en halvmara igår (sista 22 km på Lidingöloppsrundan) på en erbamligt usel tid (vill faktiskt inte ange den...) efter att ha laddat upp UTAN alkohol och vatten.

Herr Malmquist å andra sidan höll ju under 4-minuterstempo på en halvmara, efter den ovan rekommenderade uppladdningen. Tycker att vi utifrån detta empiriska underlag utan vidare kan konstatera att konceptet håller! ;)

Grattis!!!

/ G

Det är ju ett knívigt dilemma detta om man gillar både motionsträning och rusdrycker. Jag har ändå hittat en liten utväg ur detta men om det är så mycket bättre för kroppen vet jag inte; jag passar på att hinka i mig lite extra då jag är sjuk, typ förkyld, för då tränar jag ändå inte.

En annat bra tips om man inte har centralstimulerat (tack för det ordet, Jocke!) alltför mycket är 2-3 st Resorb innan läggdags. Funkar bra för mig, slipper baksmällan.

/Stefan

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Går bra det

tigertamjaren; sa:
peppe_malmqvist; sa:

Peppe

Sprang själv en halvmara igår (sista 22 km på Lidingöloppsrundan) på en erbamligt usel tid (vill faktiskt inte ange den...) efter att ha laddat upp UTAN alkohol och vatten.

Herr Malmquist å andra sidan höll ju under 4-minuterstempo på en halvmara, efter den ovan rekommenderade uppladdningen. Tycker att vi utifrån detta empiriska underlag utan vidare kan konstatera att konceptet håller! ;)
T o m under 3.50 per km om jag räknade rätt i hastigheten. Imponerande.

Med ovannämda empiriska forskningsresultat så är det ju fastställt. Fasen, jag måste dricka mer sprit för att komma i form.

/Håkan

Drick inte innan träning heller.

Har själv tränat ibland dagen efter(eftermiddagen) och tycker det gått förvånadsvärt bra. Ibland märker jag ingen skillnad alls när det gäller ork. Jag tror personligen att om du orkar träna och inte är rejält fyllsjuk så kan man nog träna.
Däremot så skall man inte träna strax innan man festar till. Kroppen funkar så att när du är påverkad av alkohol så bränner kroppen varken fett eller bygger muskler. Den har allt sjå att bearbeta detta "gift" som inhaleras. Så super man till efter ett träningspass är det som att "elda för kråkorna" som man kan utrycka det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips