Träna på baksmällan?

Re: Går bra det

peppe_malmqvist; sa:
Jag måste säga att lugn löpning i 5-minuterstempo är det enda som åtgärdar baksmälla för en sådan gammal gubbe som jag (33 år). Efter 10-15 km så brukar jag känna mig som människa igen.

Jag har teorin att människan föds med en begränsad baksmälle-buffert. Ungefär som däck. När man kommer upp över 30 så har man slitit ut däcken och kör på fälgen så att säga. Det är därför som det blir värre och värre med åren. Önskar jag kunde köpa nya däck.

Peppe

Håller helt med Peppe-mannen, träning är en riktigt bra återställare, dock en aning motig (understatement). Men sen brukar inte jag bli så bakis heller. Dricker man bara ordentligt (...) innan man knoppar in (vatten alltså!) brukar baksmällan bli mild och fin.

Herr Malmquists däckteori tror jag inte alls på. Pumpa upp däcken du har med lite vatten så är nog baksmällans saga all.

/ G
 
Re: Re: Går bra det

tigertamjaren; sa:
Herr Malmquists däckteori tror jag inte alls på. Pumpa upp däcken du har med lite vatten så är nog baksmällans saga all.

/ G

Tigertämjaren har talat med kloka ord.

Man får tacka för tipsen! Jag ska genast imorgon prova om detta fungerar inför Gävle Halvmarathon!

Peppe
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Träna på bakfyllan... hm... bästa sättet att träna upp sin bakfylla är väl att supa till regelbundet. Börja med två spritpass i veckan, efter hand kan du gå upp till 3-4 pass. Kom ihåg att elitfyllon tränar på bakfyllan varje dag!
 
Uch!

Träna på bakfyllan? Nej, fy säger jag bara. Fast, sen har jag nog världen värsta bakfylla. Jag är rätt nöjd om jag kan gå ner till byn när jag är bakfull. Att träna? Det har jag aldrig tänkt på.

/
 
Re: Re: Re: Re: Går bra det

tigertamjaren; sa:
Låter som en i mitt tycke optimal uppladdning!

Best of luck!

/ G

Tack, men det blev en sluttid på 1.22.02. Hade nästan hoppats på lite snabbare, men banan var ganska oinspirerande och jag fick springa sista halvan helt själv. Vet inte om resultatet berodde på att jag blev oinspirerad eller "uppladdningen".

Bäst jag provar på nästa lopp igen.

Peppe
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Re: Re: Re: Re: Re: Går bra det

peppe_malmqvist; sa:
Tack, men det blev en sluttid på 1.22.02. Hade nästan hoppats på lite snabbare, men banan var ganska oinspirerande och jag fick springa sista halvan helt själv. Vet inte om resultatet berodde på att jag blev oinspirerad eller "uppladdningen".

Bäst jag provar på nästa lopp igen.

Peppe

Sprang själv en halvmara igår (sista 22 km på Lidingöloppsrundan) på en erbamligt usel tid (vill faktiskt inte ange den...) efter att ha laddat upp UTAN alkohol och vatten.

Herr Malmquist å andra sidan höll ju under 4-minuterstempo på en halvmara, efter den ovan rekommenderade uppladdningen. Tycker att vi utifrån detta empiriska underlag utan vidare kan konstatera att konceptet håller! ;)

Grattis!!!

/ G
 
Det är ju ett knívigt dilemma detta om man gillar både motionsträning och rusdrycker. Jag har ändå hittat en liten utväg ur detta men om det är så mycket bättre för kroppen vet jag inte; jag passar på att hinka i mig lite extra då jag är sjuk, typ förkyld, för då tränar jag ändå inte.

En annat bra tips om man inte har centralstimulerat (tack för det ordet, Jocke!) alltför mycket är 2-3 st Resorb innan läggdags. Funkar bra för mig, slipper baksmällan.

/Stefan
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Går bra det

tigertamjaren; sa:
peppe_malmqvist; sa:
Tack, men det blev en sluttid på 1.22.02. Hade nästan hoppats på lite snabbare, men banan var ganska oinspirerande och jag fick springa sista halvan helt själv. Vet inte om resultatet berodde på att jag blev oinspirerad eller "uppladdningen".

Bäst jag provar på nästa lopp igen.

Peppe

Sprang själv en halvmara igår (sista 22 km på Lidingöloppsrundan) på en erbamligt usel tid (vill faktiskt inte ange den...) efter att ha laddat upp UTAN alkohol och vatten.

Herr Malmquist å andra sidan höll ju under 4-minuterstempo på en halvmara, efter den ovan rekommenderade uppladdningen. Tycker att vi utifrån detta empiriska underlag utan vidare kan konstatera att konceptet håller! ;)
T o m under 3.50 per km om jag räknade rätt i hastigheten. Imponerande.

Med ovannämda empiriska forskningsresultat så är det ju fastställt. Fasen, jag måste dricka mer sprit för att komma i form.

/Håkan
 
Drick inte innan träning heller.

Har själv tränat ibland dagen efter(eftermiddagen) och tycker det gått förvånadsvärt bra. Ibland märker jag ingen skillnad alls när det gäller ork. Jag tror personligen att om du orkar träna och inte är rejält fyllsjuk så kan man nog träna.
Däremot så skall man inte träna strax innan man festar till. Kroppen funkar så att när du är påverkad av alkohol så bränner kroppen varken fett eller bygger muskler. Den har allt sjå att bearbeta detta "gift" som inhaleras. Så super man till efter ett träningspass är det som att "elda för kråkorna" som man kan utrycka det.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.