Tråd? Jag syr vind/väderskydd

Jag har fått hem material och ska sy mig ett litet väder/vindskydd ("tarp" heter det väl på modern friluftslivssvenska antar jag). Jag hade bara tänkt använda vanlig sytråd, Gutermann, sån man har när man syr utklädningskläder till barnen och blommiga klänningar till Midsommar.

Men plötsligt greps jag av tvekan? Är det mycket krafter i ett väderskydd? Jag förstärker såklart tyget runt öljetter/fästpunkter, men tråden ska väl inte spela nån roll? Väl?

Mvh
Plötsligt Osäker

Jag skulle då inte använda vanlig bomullstråd. Kika lite på björntråd eller dyligt. Du vill ju att din tarp ska hålla länge 😀

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kapelltråd. Borde finnas i en välsorterat symaskinsaffär, annars i affärer för båttillbehör, t.ex. Hjertmans.
Sen tål inte alla symaskiner såpass tjockt tråd, men det är bara att prova sig fram.

Inte Bomullstråd!

Nä, det håller jag med om! Inte bomullstråd. "Blommig midsommarklänning" antyder ju onekligen det! Jag har en polyestertråd men den är inte grövre än vanlig bomullstråd. Min maskin fungerar dåligt ihop med "björntråd" e dyl

Och där har jag väl svaret på min egen fråga, inser jag. Jag kommer ju inte köpa en ny maskin för detta lilla projekt! Jag får försöka hitta en tunn polyestertråd med så hög dragstyrka som möjligt helt enkelt

Av FR har jag fått en tråd som de brukar i tält och ryggsäckar. Den har en polykärna och en bomullsyta.
Lappen i bobinen säger följande.

ArtN571M
Coats KOBAN
GLACE 75
5000m
Y615

Din symaskinsaffär med sömnadstillbehör kan beställa hem den.

go tur

Om tarpen ändå ska tejpas eller sömtätas så behöver man ju inte sån där tråd som sväller utan då kör man lämpligen "knapphålstråd". Det är vad jag förstått en extra stark tråd.

Gutermann är bra polyestertråd. Torde funka bra om sömmen ser OK ut. Kan vara lite knepigt att få till det i tunna vävar. Björntråd förstår jag inte den borde vara alldeles för tjock för en tunn tarp.

Vad är det för dukmaterial och dukvikt?

Thure

Gutermann Tera 40 är en stark och bra polyestertåd.
Fungerar i vanlig symaskin både som under-och övertråd.

Bilagor

• IMG_2565.jpg
    IMG_2565.jpg
    29.5 KB · Visningar: 1,323
Det går bra att använda gutemans polyestertråd.
Jag har sytt tarpar, tält båtkapell mm under 10-års tid och har inte haft problem med att sömmarna inte skulle hålla. Viktigare att ha dubbelsöm och förstärkningar på utsatta ställen när jag syr i silnylon brukar jag limma först med silikonlim, men det behövs knappast på en tarp.
Kör på bara och tveka inte.

Tack alla. Mitt självförtroende är onekligen återställt tackvare all hjälp; nu ska jag bara hitta lite tid att faktiskt sy också...!

Jag har en silnylon och totalvikten kommer att ligga strax över 500 gram för hela tarpen med linor och allt.

Jag har ett väldigt specifikt användningsområde för min lilla tarp, jag behöver ett väderskydd när jag är ute o fotograferar. Jag har med mig en surfplatta o förhandsgranskar bilder, jag vill kunna ta ut kameran ur sitt väderskydd o byta objektiv.Så jag är mer känslig för fel färg på tarpen snarare än hög vikt! Med detta specifika användningsområde så tänker jag också att belastningen på min tarp kommer att vara förhållandevis låg. Är vädret alltfört hårt så struntar jag helt enkelt i förhandsgranskning o objektivbyte den dagen. Av andra skäl än tarpens hållfasthet :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips