Tråd för klimatdebatt

Om du klickar på länken under den grafen där det står "See the annual mean +80N anomaly here." får du upp en graf som beskriver hur temperaturen avviker uppåt jämfört med rådande klimatmodell för varje år, lite olika mellan enstaka år men en tydlig trend. I den grafen ser man också tydligt att det framförallt är temperaturen under vinterperioden "winter mean anomaly" som successivt stiger, sommartemperaturen har däremot legat hyfsat stabilt under mätperioden. Sammanfattningen på hyfsat begriplig danska: "På trods af dette forbehold er tendensen meget klar og det er tydeligt, at vinteren er blevet varmere mens sommertemperaturen er uændret for hele den viste periode. Opvarmningen i løbet af vinteren har været særlig voldsom siden starten af dette årtusinde (2000) sammenlignet med den globale opvarmning på omkring 1 grad i samme periodex. På engelsk kalder man den forstærkede arktiske opvarmning for Arctic amplification. Den forstærkede arktiske opvarmning skyldes nogle selvforstærkene processer der påvirkes kraftigt af havis."
D.v.s om du slutar stirra på 2 enstaka sommarmånader och väljer ut de som passar dig finns en tydlig trend över framförallt de senaste 20-talet åren och framförallt vinter(!!)temperaturen i Arktis.
Det där är inget nytt!

Ibland är det värmerekård
Då är det klimatförändringar

Ibland är kallare än normalt
Då är det bara en väder händelse
 
Det där är inget nytt!

Ibland är det värmerekård
Då är det klimatförändringar

Ibland är kallare än normalt
Då är det bara en väder händelse

När det är kallare beror det på att klimatförändringarna gjort vädret mera nyckfullt naturligtvis.
Lika när det snöar eller inte snöar. ;)

En sak är att klimatförändingar tydligen är väderberoende, bara att slå på valfri slaskmedia dom senaste dagarna blir det uppenbart att det är mer klimatförändrinar nu än för två veckor sedan.
 
Senast ändrad:
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det där är inget nytt!

Ibland är det värmerekård
Då är det klimatförändringar

Ibland är kallare än normalt
Då är det bara en väder händelse
Suck...

Sammantagen statistik är entydig. I genomsnitt över året och över hela jorden är trenden en tydligt ökande temperatur. Att person A skriver om "klimatförändringar" när det är värmebölja och person B skriver "höhö, var är växthuset?" när det är en köldknäpp ändrar inte på den saken.
 
Du kan skriva vad du vill…jag är luttrad.

Det blir varmare. Koldioxidutsläppen ökar. Koldioxidhalten i atmosfären ökar.

Det ser inte bra ut direkt.
IMG_3043.png
 
Det där är inget nytt!

Ibland är det värmerekård
Då är det klimatförändringar

Ibland är kallare än normalt
Då är det bara en väder händelse
Nej, men allvarligt. En gång för alla! Här har du/ni info om skillnaden på väder och klimat: https://bolin.su.se/data/skillnanden-mellan-vader-och-klimat/ Det är inte jättesvårt att få en grundkunskap om man läser på lite om det. ;-)

Kort sammanfattat: Skillnaderna ligger framförallt i tidsperspektiv/trender och geografisk plats. Jag förstår att det kan vara förvirrande att man på det stora hela pratar om global uppvärmming, samtidigt som det vid enstaka tillfällen är kallare än det historiska snittet på enskilda geografiska platser. Det bevisar att det följaktligen inte är något man kan skjuta från höften kring, utan det kräver en analys/tolkning baserad på kunskap och noggranna jämförelser, där man på ett korrekt sätt tolkar data/statistik. Sådant som forskare är bra på, med andra ord.

Tips: En bit ner på sidan som jag länkade till så hittar du historisk statistik över Stockholms medeltemperatur. Där kan du till exempel på ett tydligt sätt se vad medianvärde är. Dvs mittvärdet, utan "extremerna".
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det där är inget nytt!

Ibland är det värmerekård
Då är det klimatförändringar

Ibland är kallare än normalt
Då är det bara en väder händelse
Ibland ??
Är du läskunnig? Har du ens tittat på den länken? Det är en tydlig ökning av medeltemperaturen under vinterperioden i mer än 20 års tid i Arktis... det är utan tvivel en klimatförändring, och inte nåt "ibland".
Men ibland är det kallare, och då är det en väderhändelse, det har du rätt i.
 
Det där är inget nytt!

Ibland är det värmerekård
Då är det klimatförändringar

Ibland är kallare än normalt
Då är det bara en väder händelse
Antingen förstår du inte danska, eller så har du inte läst texten du kommenterar. Den handlar ju inte om utvalda stickprov, "ibland", utan om statistik över årtionden.

Men även om man inte litar på vetenskapen är klimatförändringar något som var och en kan konstatera med egna ögon kombinerat med ett hyggligt minne. Vet inte hur gammal du är, men jag som var med garanterar att vintrarna var betydligt vitare till och med 1980-talet jämfört med nutid.

Det finns förstås jämnåriga gubbar därute som rimligtvis också sett Vättern istäckt i april och likväl gastar om klimatbluffen. Förnekelsens mekanismer är tydligen så starka att de kan överskugga våra egna, upplevda erfarenheter.
 
De som vill hitta fel hittar fel.

Följande är fakta:
- Det slås värmerekord
- Koldioxidhalten i atmosfären ökar, varpå växthuseffekten blir kraftigare och det blir varmare

De två sakerna kan ingen förneka. Det är fakta.
 
Jo jag färstår danska, så länge dom inte öppnar mun.
Jag har följt den sidan typ 10-15 år

Min kommentar var att så fort något värmerekård slås då blir
det stora rubriker typ DÖDSVÄRME MM .

När det är kallare än normalt näms det alldrig.
Så då får man leta information på annat håll

Utsidan inget undantag.
 
Jo jag färstår danska, så länge dom inte öppnar mun.
Jag har följt den sidan typ 10-15 år

Min kommentar var att så fort något värmerekård slås då blir
det stora rubriker typ DÖDSVÄRME MM .

När det är kallare än normalt näms det alldrig.
Så då får man leta information på annat håll

Utsidan inget undantag.
Det kanske blir rubriker just av den anledningen att överdödligheten faktiskt ökar under värmeböljor?! Det kan vara du, en gammal släkting eller en sjuk person som du känner som dör. Jag har arbetat i äldre-handikappomsorg i min ungdom... Väldigt många utsatta människor far illa i extremvärme och för de allra mest sårbara kan det vara direkt livsfarligt.

Det kanske är färre rubriker om att köldrekord slås på grund av att det händer allt mer sällan?! Med tanke på den globala uppvärmningen.

Avslutningsvis, vad menar du att det bevisar om det är något kallare under ett par sommarmånader i Arktis under något enstaka år, men väldigt mycket varmare över tid (än det historiska snittet) under hela vinterhalvåret?! För jag (och forskarvärlden, tillsammans med de flesta andra här på Utsidan) tänker att de varma vintrarna är en följd av den globala uppvärmningen.
 
De som vill hitta fel hittar fel.

Följande är fakta:
- Det slås värmerekord
- Koldioxidhalten i atmosfären ökar, varpå växthuseffekten blir kraftigare och det blir varmare

De två sakerna kan ingen förneka. Det är fakta.
Det kan man hålla med om. Det är oxå fakta att ingenting vi gör i Sverige har någon som helst inverkan på att bromsa global uppvärmning. Det verkar en del ha svårt att förstå.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.