Tråd för klimatdebatt

1. Nej, koldioxidhalten är mycket låg, sett till de senaste ca 600 miljoner år sedan.
600 miljoner år... det är ett bra tag sen. Landmassan hängde ihop i en superkontinent, och flercelligt liv började utvecklas. Här finns en enkel beskrivning av hur CO2-halt och medeltemperatur utvecklats, enligt bästa tillgängliga rekonstruktioner: https://earth.org/data_visualization/a-brief-history-of-co2/
Det relevanta är väl hur medeltemperaturen påverkas av CO2-halt under de förhållanden som är relevanta för oss idag, och där är vi nog tillbaks i samma diskussion som förts i denna och andra trådar i åratal.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
600 miljoner år... det är ett bra tag sen. Landmassan hängde ihop i en superkontinent, och flercelligt liv började utvecklas. Här finns en enkel beskrivning av hur CO2-halt och medeltemperatur utvecklats, enligt bästa tillgängliga rekonstruktioner: https://earth.org/data_visualization/a-brief-history-of-co2/
Det relevanta är väl hur medeltemperaturen påverkas av CO2-halt under de förhållanden som är relevanta för oss idag, och där är vi nog tillbaks i samma diskussion som förts i denna och andra trådar i åratal.
Jo, men det är ju sedan den kambriska explosionen som allt högre liv på jorden har utvecklats...
/Niklas

Den ökningen är ytterst marginell, sett till de senaste 600 miljoner åren...
/Niklas
Jag menar att sedan vi började förbränna kol och olja har koldioxidhalten i atmosfären ökat i en takt vi inte varit med om tidigare. På 250 år har halten ökat fort.
Det är förändringshastigheten som sticker ut.
Du vet vad jag menar eftersom jag skrivit många inlägg om det här. Du vet exakt vad jag pratar om.
Ska jag ta fram en kurva (igen) eller nöjer du dig med mitt svar?
Jag lever här och nu och märker av klimatförändringarna i alla fall.

Slutklämmen då: vi behöver få ned utsläppen av koldioxid.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!
Jag menar att sedan vi började förbränna kol och olja har koldioxidhalten i atmosfären ökat i en takt vi inte varit med om tidigare. På 250 år har halten ökat fort.
Du vet vad jag menar eftersom jag skrivit många inlägg om det här. Du vet exakt vad jag pratar om.

Frågan är väl varför Sverige ska betala mest trots att vi bidrar minst till CO2 utsläpp (av jämförbara länder), vi är ju i praktiken redan CO2 neutrala i och med att vi bla har behållit så mycket skog som fungerar som kolsänka.

Pengarna behövs förtvivlat väl till vård, skola, omsorg, kriminalvård, osv.
Pengar saknas ofta på dessa områden, det är väldigt uppenbart för de flesta utom möjligen dom som bor i större städer.

Men för all del, Lägg gärna en förmögenhet mer än andra länder på co2 åtgärder...men då utan att blanda in Svenska skattepengar.

Senast ändrad:
Till @niking och andra som kanske glömt tråden Klimatförändringar - vi lever i det

Kolla in graferna i det första inlägget.

Speciellt denna är intressant, angående förändringshastigheten.
1780545682856.png

Det är ingen idé att skriva samma sak igen, utan jag hänvisar till den tråden.

Frågan är väl varför Sverige ska betala mest trots att vi bidrar minst till CO2 utsläpp (av jämförbara länder), vi är ju i praktiken redan CO2 neutrala i och med att vi bla har behållit så mycket skog som fungerar som kolsänka.

Pengarna behövs förtvivlat väl till vård, skola, omsorg, kriminalvård, osv.
Svår fråga om finansiering, och det är därför det är så svårt att komma överens på klimattoppmötena. De fattiga länderna har inte pengar och de rika är egoistiska. Finansieringsmodellen behöver man komma överens om samt vilka åtgärder som behöver vidtagas såklart.

Viktigast är att utsläppen börjar minska, men det ser man inga tecken på.

Å slutklämmen blir att med en ökande befolkning, som kräver allt mer mat, så är det oklokt att minska ner maten till växterna.

Å det finns ju som sagt ett hundratal olika parametrar som styr klimatet på planeten. Effekterna av just den lilla ökningen av mängden koldioxid (+ ca 0,013 %) bör inte ha någon större effekt i sig....
/Niklas

Å slutklämmen blir att med en ökande befolkning, som kräver allt mer mat, så är det oklokt att minska ner maten till växterna.

Å det finns ju som sagt ett hundratal olika parametrar som styr klimatet på planeten. Effekterna av just den lilla ökningen av mängden koldioxid (+ ca 0,013 %) bör inte ha någon större effekt i sig....
/Niklas
Finns något exempel på en växt som lider brist på CO2?
Skulle någon växt lida rbist på CO2 om vi sänkte CO2-halten i atmosfären?
Nackdelen med hög CO2hlat är ju global uppvärmning, smältande glaciärer och poler, ökenutbredning, mer extremväder och andra ändrade odlingsförhållanden

Så ett överskott av CO2 innebär för mig inget extra värde för växterna, de klarar sig på lägre nivåer även dagens.

Liknelse:
Om du och alla andra människor får fulla tallrikar med mat 3 ggr om dagen så lever vi troligen väl, det tillför inget för människor att vada omkring ett två meter tjockt lager av potatismos och köttbullar hela dagarna.

/Patrik

Finns något exempel på en växt som lider brist på CO2?
Skulle någon växt lida rbist på CO2 om vi sänkte CO2-halten i atmosfären?
Nackdelen med hög CO2hlat är ju global uppvärmning, smältande glaciärer och poler, ökenutbredning, mer extremväder och andra ändrade odlingsförhållanden

Så ett överskott av CO2 innebär för mig inget extra värde för växterna, de klarar sig på lägre nivåer även dagens.

Liknelse:
Om du och alla andra människor får fulla tallrikar med mat 3 ggr om dagen så lever vi troligen väl, det tillför inget för människor att vada omkring ett två meter tjockt lager av potatismos och köttbullar hela dagarna.

/Patrik
Alla fotosyntiserade växter växer bättre om de får mer mat och allt annat är lika. Själva fotosyntesen innebär ju att koldioxid + vatten + ljus blir socker + syrgas. Utan den reaktionen skulle det inte kunna finnas något högre liv här på jorden, ty det är i princip den enda kemiska reaktionen av betydelse som tillför energi.

Å för svältande växter, så finns det inte något överskott på koldioxid. Bara lite mindre svält.
/Niklas

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.