Tråd för klimatdebatt

Det är väl mer konstruktivt att bara visa att Betong har grundligt fel :)
https://ifs.org.uk/sites/default/fi...-footprints-determinants-and-implications.pdf
(orkar man inte plöja hela rapporten så kan man nöja sig med den visualiserade överblicken i tabellerna på s. 31-39)

Det där var bara ett exempel på all forskning som faktiskt gjorts på temat. Här en till, från fyra europeiska länder, med referenser till många ytterligare:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301421509005977
...och en till, svensk, som fokuserar på transport/resmönster:
https://www.soc.lu.se/en/anna-lisa-linden/publication/68d37db7-574c-477a-97e3-5331d6f6b273

Män investerar sammanfattningsvis signifikant mer av sina pengar på energiintensiv konsumtion. Detta i alla undersökta länder, och även när man korrigerat för socioekonomin.
Har sett lite på de där. Vad jag kunde se så fokuserar alla på transport och mat förutom kanske den i mitten.

Jag är rätt säker på att kvinnor brukar mer pengar och resurser på kläder och annan typer shopping än vad män gör men det verkar inte vara med i de studierna.

Man ska nog se det som att det är stor skillnad mellan olika personer. En del lever ganska enkelt och konsumerar inte så mycket. Vilket kan bero på eget val av livsstil, eller kanske på dåligt med pengar. Andra slösar och köper nya grejor och kläder och renoverar kök hela tiden. Och en liten del är veganer och vill bli självförsörjande på en liten gård.
Sen finns det självklart en del skillnader mellan könen, vad man vill köpa.
Precis som med de flesta andra mänskliga egenskaper och beteenden lär även här skillnaderna mellan individer vara långt större än genomsnittsskillnaden mellan män resp. kvinnor.

Därmed har de noll prediktivt värde när man möter den enskilda kvinnan/mannen (själv prickar jag t ex ingen av punkterna på Betongs lista), men på gruppnivå kan de absolut vara värda att forska om, fr a om det är angeläget att uppmuntra ändrade beteendemönster hos någon av grupperna.
Har sett lite på de där. Vad jag kunde se så fokuserar alla på transport och mat förutom kanske den i mitten.

Jag är rätt säker på att kvinnor brukar mer pengar och resurser på kläder och annan typer shopping än vad män gör men det verkar inte vara med i de studierna.
Kan så vara, men den mittersta studien har försökt undgå problemet med den "könsojämna" konsumtionsprofilen - dvs att behöva vikta enskilda klimatavtryck av allt från smink/kläder till stora bensinbilar - genom att beräkna den totala energikonsumtionen. Säkert även det behäftat med metodproblem (vilket diskuteras i rapporten), men utfallet är så pass tydligt att slutsatsen att det finns en statistisk skillnad mellan könen går att dra (däremot kanske inte att den är just exakt så stor, eller vilka enskilda konsumtionsdelar den består av).
We estimated the total energy consumption of men and women by combining household expenditure data with existing data about energy intensities. Total energy use includes both direct and indirect use. To discriminate between male and female energy consumption, we opted to only study single women and single men.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Män köper skruvdragare, hylsnyckelsats och en hydraulisk domkraft. Kvinnor köper smink, skor, kläder och väskor. Sen kan man undra vilket beteende som påverkar klimatet mest ? Duck and cover.

Precis som med de flesta andra mänskliga egenskaper och beteenden lär även här skillnaderna mellan individer vara långt större än genomsnittsskillnaden mellan män resp. kvinnor.

Därmed har de noll prediktivt värde när man möter den enskilda kvinnan/mannen (själv prickar jag t ex ingen av punkterna på Betongs lista), men på gruppnivå kan de absolut vara värda att forska om, fr a om det är angeläget att uppmuntra ändrade beteendemönster hos någon av grupperna.

Kan så vara, men den mittersta studien har försökt undgå problemet med den "könsojämna" konsumtionsprofilen - dvs att behöva vikta enskilda klimatavtryck av allt från smink/kläder till stora bensinbilar - genom att beräkna den totala energikonsumtionen. Säkert även det behäftat med metodproblem (vilket diskuteras i rapporten), men utfallet är så pass tydligt att slutsatsen att det finns en statistisk skillnad mellan könen går att dra (däremot kanske inte att den är just exakt så stor, eller vilka enskilda konsumtionsdelar den består av).
Jag kan inte läsa hela den andra artikeln och det som står är bara något väldigt kort sammandrag.

Undrar hur man i Norge gör av med nästan dubbelt så mycket energi som i Sverige i den studien.

Miljön och dess påverkan ignoerar högaktningsfullt om den stora mullrande v8-pickupens avgaser eller mikroplaster från någon dyr hudkräm (eller vilken annan sak som helst) kommer från en bil/krämtub som köpts eller leasats, ägs, körs, tankas av en kvinna eller man eller någon av annat kön - miljöpåverkan är densamma, så varför skulle det vara relevant med kön här?

Påverka människor oavsett kön att göra miljövänliga val. Det finns alltid någon som är bättre och någon som är sämre, för alla i världen, utom två.

/Patrik

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.