Om du hade läst igenom mitt inlägg #862 noggrant så hade du inte behövt bemöda dig att lägga in ett inlägg och såga mig! Läs igenom mitt inlägg där jag jämför med 10 ggr Lance Armstrongs pedaltryck, och inte Lance Armstrongs faktiska pedaltryck...Nu tror jag i.o.f.s att Lance Amstrong lätt kunde klara denna maxeffekt själv under sina glansdagar. Så många watt blir det ju faktiskt inte. Däremot är det få vardagscyklister som själva skulle klara av att hålla denna trampeffekt i mer än några få sekunder.
Å det är väl just på grund av denna assistans som många skaffar elcyklar... Men det är också p.g.a. assistansen som gör att battericykling inte ingår i allemansrätten.
Källa: https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/cykling/
/Niklas
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tråd för klimatdebatt
- Trådstartare Gamla_Sverige
- Start datum
Å vad anser du vara skillnaden mellan "10 ggr Lance Armstrongs pedaltryck" och "Lance Armstrongs faktiska pedaltryck"?Om du hade läst igenom mitt inlägg #862 noggrant så hade du inte behövt bemöda dig att lägga in ett inlägg och såga mig! Läs igenom mitt inlägg där jag jämför med 10 ggr Lance Armstrongs pedaltryck, och inte Lance Armstrongs faktiska pedaltryck...
/Niklas
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Lance Armstrongs faktiska pedaltryck är vad han faktiskt har gjort! 10 ggr mer än det är helt omänskligt!!Å vad anser du vara skillnaden mellan "10 ggr Lance Armstrongs pedaltryck" och "Lance Armstrongs faktiska pedaltryck"?
/Niklas
10 ggr skillnad! Jag förstår inte vad du är ute efter i ditt inlägg?Å vad anser du vara skillnaden mellan "10 ggr Lance Armstrongs pedaltryck" och "Lance Armstrongs faktiska pedaltryck"?
/Niklas
Om det var en elcykel och inte en elmoped så stämmer detta inte. Armstrongs vridmoment och effekt under en normal etapp på Tour de France är helt likvärdig med en bra elcykel med skillnaden att khan larade av att hålla det längre tid. Vi pratar typ 250W och 40Nm.Via TCM Cykel i Tyresö där vi köpte våra Lapierre elcyklar så sa dom att våra hjälpmotorer är så extremt starka så att om vi kör med max hjälp hela tiden så innebär det att drivpressen på kedja och drev kommer att vara 10ggr mer än vad Lance Armstrong kunde åstadkomma
Tror nog att det snarare låg på 400+ Watt.Om det var en elcykel och inte en elmoped så stämmer detta inte. Armstrongs vridmoment och effekt under en normal etapp på Tour de France är helt likvärdig med en bra elcykel med skillnaden att khan larade av att hålla det längre tid. Vi pratar typ 250W och 40Nm.
/Niklas
Aktuellt
ANNONS
Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.
Att ditt ursprungliga påstående att en vanlig elcykel på max-assistans (boost mode e.dyl) skulle ligga på ca 10 ggr mer än vad Lance Armstrong kunde prestera.10 ggr skillnad! Jag förstår inte vad du är ute efter i ditt inlägg?
/Niklas
Helt otroligt att du ens engagerar dig iden här frågan?? Lance Armstrong har åtminstone i diskussionen mest nm/pedaltag och han åkte dit för doping..Att ditt ursprungliga påstående att en vanlig elcykel på max-assistans (boost mode e.dyl) skulle ligga på ca 10 ggr mer än vad Lance Armstrong kunde prestera.
/Niklas
Ja självklart så är det så pga att ingen mäskig människa kan prestera mer än Lance Armstrong!!Att ditt ursprungliga påstående att en vanlig elcykel på max-assistans (boost mode e.dyl) skulle ligga på ca 10 ggr mer än vad Lance Armstrong kunde prestera.
/Niklas
Nu har jag läst dina senaste inlägg och har ingen aning om vad du egentligen vill fram till. Här kommer lite fakta:Ja självklart så är det så pga att ingen mäskig människa kan prestera mer än Lance Armstrong!!
En el-cykel har en nominell effekt på 250 w men reglerna är diffusa och de kan i korta perioder ge mer.
En proffs cyklist som Armstrong kan ha en tröskel på runt 400 w som de kan hålla i en timme.
En proffs cyklist kan under kortare perioder cykla med mer än 400 w, tex i vanliga svenska backar kan de säkert cykla över 500 w.
Nu förstår jag inte vad du menar med dessa 10 gångerna men en dopad Armstrong generar inte mer än 10 gånger så mycket som en o doppad Armstrong. Armstrong var inte heller så överlägsen att han cyklade med klart högre effekt än diverse andra (dopade) cyklister.
Tror inte heller 100 mil för en kedja och kassett är så ovanlig för en cyklist. De smarta cyklisterna byter kedja tillräckligt ofta så man slipper byta kassett.
Tycker det verkar väldigt väldigt dyrt om en butik tar 1300 kr för ett kassett och kedjebyte. Det tar inte många minuter för dem.
Vet inte om jag köper det, men han var nog bäst under hans tid.Ja självklart så är det så pga att ingen mäskig människa kan prestera mer än Lance Armstrong!!
/Niklas
Dela: