Tråd för klimatdebatt

Och sen kan ju alla som bilpendlar 1-2 mil ta elcykeln istället. Men då krävs bra cykelbanor, och säker parkering och laddning på jobbet.

Laddning på jobbet är väl tveksamt om det bara är 1-2 mil till jobbet. De flesta elcyklar borde lätt klara 5+ mil på en laddning
/Niklas

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Vätgas har länge setts som lösningen för energi lagring men det är svindyrt och tror intresset har minskat.

Men det stora problemet med det gröna skiftet är att det idag inte finns någon grön reglerbar baskraft (förutom kärnkraft som många inte vill ha och som inte heller är så reglerbar) och energi lagring i den skalan som behövs finns inte heller idag.

Strömprisen var minus -5 kr på dagen i Tyskland för några veckor sen och den är ofta negativ när det blåser och är sol som både visar att förnybar energi kan ge en hel del energi och att det redan nu ibland finns för mycket energi trots att det andra dagar finns alldeles för lite.

Energi lagring i stor skala måste till eller så får man finna upp grön reglerbar baskraft. Att bygga ut mer vind och sol kommer i många områden bara resulterar i alldeles för mycket ström ibland och relativt dyr fossil energi ibland.
Det är fullt möjligt, kanske till och med troligt att vi kommer att få ekonomiskt fungerande energilagring. Frågan är hur lång tid det tar, och vilken teknik det blir. I dagsläget lutar det mot batterier, och av de energilager som byggs nu är batterier i majoritet (se t.ex. https://www.iea.org/energy-system/electricity/grid-scale-storage).

Det här är också orsaken att ny kärnkraft kräver statliga stöd. Den dag som billig energilagring finns tillgänglig så kommer ny kärnkraft att bli en dålig ekonomisk affär. Därför vill ingen privat aktör investera utan att få back-up av staten.

Även om jag själv i princip alltid är emot statliga bidrag så är garantier till kärnkraft ett område där jag kan tycka att det är vettigt att staten går in. För tyvärr vet vi inte när billig energilagring kommer att komma. Fram till dess behövs mer kärnkraft för att minska CO2 utsläpp från elproduktion.

Vätgasbolagen gick bra för några år sen och aktierna steg mycket för ex Powercell, men sen kom väl kanske verkligheten ifatt och de dalade som sjutton. Känns inte så hett längre.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
Allt detta snack om vätgas, för att tillverka vätgas behövs enorma mängder el, runt 50% eller mer går förlorat i processen. Dessutom har det ingenstans i världen skapats lager i större skala vilket skulle behövas.

Allt detta snack om vätgas, för att tillverka vätgas behövs enorma mängder el, runt 50% eller mer går förlorat i processen. Dessutom har det ingenstans i världen skapats lager i större skala vilket skulle behövas.
Därför tror jag på lokal och småskalig produktion, på förnybar el, dvs solceller/ vindkraft.

Jag vet att vissa energibolag håller att titta på alternativa depåer när det gäller elproduktion.

Till exempel så har man tittat på att använda gamla vattenfyllda gruvhål i Bergslagen.

När elen är som billigast så är tanken att man pumpar man upp vattnet till anlagda dammar ovan jord, när den är dyr så sjäpper man ner vattnet tillbaka till gruvhålet genom turbiner för att producera ström.

Kan ju sannolikt även fungera som viss "utjämnare" i elproduktionen när vindkraften inte levererar om man önskar använda på det sättet.

Motorljud finns som mp3-filer eller motsvarande och även personbilar (t ex vissa BMW) kan ställas i olika ljudlägen så föraren hör ett fiktivt motorljud.

Att tanka i 20 minuter borde vara en planeringssak då det ju enligt lag påbjuds förarvila med jämna mellanrum, är det inte max körtid 4h15min som sedan sak följas av minst 30 min rast. Eller tankning räknas som arbete också och får inte ske på rast?

/Patrik
Fiktivt motorljud är ju bara löjligt och troligtvis mer inriktat för barn eller riktiga töntar.

Max körtid för ett körpass är 4,5 tim och därefter måste man ha 45 min rast. körtiden får även delas upp på en 15 min rast och sen en 30 min rast - vilket jag föredrar att göra.

Att tanka innebär att ett jobb utförs och då räknas det som annat arbete, motsvarande att lasta, lossa, tvätta lastbilen etc.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.