Tråd för klimatdebatt

Är det inte samma saker vi diskuterar hela tiden i denna tråd? Du sade...jag sade...tröttsamt...

Om vi förstår vad som orsakar klimatförändringarna så kan vi förhoppningsvis göra någonting åt det. Eftersom klimatförändringarna påverkar hela världen,
Hej Totteman jag har 2 frågor
1.vilket klimat vill du ha
när hadde vi det
vad var det som var så bra med det klimatet
2. vad gör du presonligen för att komma dit

Det här blev kanske mer än två frågor

Även andra trådläsare får gärna svara
GOD FORTSÄTTNING

när hadde vi det

GOD FORTSÄTTNING
Det inlägget visar att du INTE ALLS har förstått vad faran är med klimatförändringarna. Klimatet har förändrats så länge det har funnits ett klimat. Det nya är att klimatet aldrig har förändrats så snabbt som nu vilket gör att livet på jorden inte hinner anpassa sig. Det finns massor att läsa om detta om du bara är det minsta intresserad. Om du inte är intresserad, vad är då för mening med att fråga.

enils fråga är faktiskt ganska intressant.

Om vi fick önsketänka att vi kunde backa tillbaka klimatet till när det var "idealiskt" vilket tidsera var det i så fall ?

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Streamade naturupplevelser: Tre tips för lata mellandagar

Under året som gått har många nya naturfilmer och -serier släppts. Vi tipsar om några härliga äventyr att följa med på från soffan!

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!
Om vi tittar på när uppvärmningen började accelerera så måste vi ju tillbaka till 1800talet för att hitta en någorlunda plan linje i grafen.

Betänk sedan att Sverige och Världens befolkning mångdubblats sedan 1800talets början.
Det innebär att vi i så fall måste ner långt långt under 1800tals co2 utsläpp per capita om vi ska kunna stoppa/vända den globala uppvärmningen.
Även bromsa den är en riktigt svår ekvation även med 1800tals människans utsläppsnivåer då vi blivit så många fler på jorden.

Kort sagt, inte ens att gå tillbaka till förindustriell tid kommer i så fall att räcka.

Fast det är klart, sunt förnuft väger väl väldigt lätt i klimathysterin.

Bilagor

• värme.JPG
    värme.JPG
    112.2 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
Det inlägget visar att du INTE ALLS har förstått vad faran är med klimatförändringarna. Klimatet har förändrats så länge det har funnits ett klimat. Det nya är att klimatet aldrig har förändrats så snabbt som nu vilket gör att livet på jorden inte hinner anpassa sig. Det finns massor att läsa om detta om du bara är det minsta intresserad. Om du inte är intresserad, vad är då för mening med att fråga.
Dom två första meningarna stämmer
Mening 3 kan diskuteras
Resten har du helt fel i

Men du får gärna svara på frågorna i mitt inlägg!

Jag tycker hela klimatdebatten i sverige är helt skev och bygger på grova tanke -och slutledningsfel.

Bara för att forskning gjort att man blivit medvetandegjord om att klimatet förändras och fortare än tidigare, så kan det omöjligt betyda att jag som individ eller en grupp indiver, ett land etc, skulle kunna ändra på denna process. Det är som det är och bara att gilla läget. Vi går kanske mot ny istid och undergång. Det tror jag har varit meningen från första början också på nåt vis - Jorden har som allt annat levande ett bästföredatum och kommer att dö förr eller senare, och vi kan inte göra nåt åt det nu. Om det tog 100 år att sabba planeten så lär det ta minst lika lång tid att vända tåget och det gör man knappast med sopsortering, elbilar och tygkassar. Det kanske man trodde när man var 20-25, men inte när man är 30 år äldre och klokare.

Vi ska alla dö och så även moder jord. Helt enligt plan.

när hadde vi det

GOD FORTSÄTTNING
Tack för frågorna.
Här kommer mina svar.
1:
- jag vill ha ett klimat där alla kan leva utan att oroa sig för torka, stormar, bränder mm.
I klimatförändringarnas spår blir sådant vanligare.
- före 1930 kanske?
- det mesta kanske? Nu vet vi inte hur klimatet kommer att vara om 20 år.
2:
- ja, vad gör jag egentligen? Bra fråga som jag inte kan svara på så lätt.

Tack för dina frågor till mig.

Exakt. Det går fortare än någonsin nu.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips