Tråd för klimatdebatt

Och var är dina bevis för att det finns gott om moderater som förnekar att vi har ett klimat?
Ap, ap, ap...vi är väl överens om att vi med klimatförnekare menar att det inte är människan som är orsaken till de klimatförändringar vi nu ser.

Att vi har ett klimat vet vi ju. Det behöver vi inte förneka.

Det här behöver ingen svara på...har ju diskuterats tidigare.

Mindre trams nu...mer saklighet tack.

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer
Ap, ap, ap...vi är väl överens om att vi med klimatförnekare menar att det inte är människan som är orsaken till de klimatförändringar vi nu ser.

Att vi har ett klimat vet vi ju. Det behöver vi inte förneka.

Det här behöver ingen svara på...har ju diskuterats tidigare.

Mindre trams nu...mer saklighet tack.
Vi? Vilka vi? Jag är inte med i ditt "vi", jag håller mig till det som skrivs. Menar man något annat än att förneka klimatets existens som bör man skriva det också.

Alla utomstående ditt "vi", måste kunna begripa vad du och "ni" lagt in i begreppet. "Klimatkrisförnekare" är en en korrekt sammanställning av ord - speciellt för dig ofta som pratar om "fakta".

I Svensk Ordbok (utgiven av svenska akademin) kan man läsa följande:

”publicerad: 2021
klimatförnekare klimatförnekaren, plural klimatförnekare, bestämd plural klimatförnekarna
substantiv
klima`tförnekare
● vardagligt person som ifrågasätter människans inverkan på klimatet
klimatförnekare ifrågasätter oftast koldioxidens betydelse för klimatförändringarna
belagt sedan 2006”

En intressant studie i ämnet klimatförnekare

Kort beskrivning i artikel på svenska:

I Svensk Ordbok (utgiven av svenska akademin) kan man läsa följande:

”publicerad: 2021
klimatförnekare klimatförnekaren, plural klimatförnekare, bestämd plural klimatförnekarna
substantiv
klima`tförnekare
● vardagligt person som ifrågasätter människans inverkan på klimatet
klimatförnekare ifrågasätter oftast koldioxidens betydelse för klimatförändringarna
belagt sedan 2006”

En intressant studie i ämnet klimatförnekare

Kort beskrivning i artikel på svenska:

Och hur mycket bias är inte det där?
😄

Jag bryr mig inte vad andra tycker. Jag gör mina egna analyser utifrån vilken fakta som finns. Nu fanns det orden klimat och förnekare som satts ihop till ett nytt. Lite som att ordet "förintelseförnekare" skulle betyda nåt annat än vad det egentligen gör.

Det är en förslappning av språket om man tar bort väsentliga delar för att man inte orkar skriva hela det sammansatta ordet och det man egentligen menar.

Men sen återstår ändå frågan till Still Alive - hur vet han att det finns många moderater som förnekar klimatförändringarna? Och vilka är dessa och hur stor andel jämfört med andra partier rör det sig om?

Viktiga frågor.

Det framstår tydligt att kärnkraftförnekarna har en väldigt stor skuld i dagens co2 utsläpp.

Tyskland är ett talande exempel.

Bara Vattenfalls ägande i Tysklands energiproduktion som i hög grad är fossilkraft ger högre co2 utsläpp än hela nationen Sveriges sammanlagda.

Denna graf visar Sveriges co2 utsläpp tillsammans med kurvan för BNP fån 1960 talet till nutid, man ser tydligt på kurvan när vi ersatte fossil el och värmeproduktion med kärnkraft, hade vi gjort det politiskt gynnsamt hade vi kunnat livstidsförlänga flera av de 6st reaktorer vi avvecklat och därmed bidragit än mer än vi redan gör till klimatet.

"Att CO2-utsläppen minskade när vi ersatte olje- och kolverk med kärnkraft är ju inte så konstigt. Efter Fukushimakatastrofen 2011 är det svårt att hävda att det är en framtidslösning för världen. Svensk kärnkraft ersatte olja, men stoppade också länge alla investeringar i alternativ energiproduktion.

I stället har de allra största svenska investeringarna handlat om kolkraft söder om gränsen. I dag producerar statliga Vattenfall mer växthusgaser genom kolkraftverken i Tyskland än hela nationen Sverige."

Bilagor

• utsläpp.JPG
    utsläpp.JPG
    42.2 KB · Visningar: 17
Senast ändrad:
Och var är dina bevis för att det finns gott om moderater som förnekar att vi har ett klimat?

Det är bara en generalisering baserat på fördomar.

Om det finns klimatförnekare eller inte inom vissa grupper ter sig som en ganska meningslös diskussion.
I min mening är det viktigare att fokusera på vad man kan göra för att minska den globala uppvärmningen. Globala förändringar börjar med individer som ändrar sina vanor och väljer sina ledare. I exemplet ovan kan Tyskland påverkas genom EU, och de representanter som väljs in där.

Här finns oavsett lite läsning för den som tycker det är intressant.

I länkarna nedan kan man själv få bedöma vad man tror är avsändande politikers syfte med respektive uttalande;

Är det inte samma saker vi diskuterar hela tiden i denna tråd? Du sade...jag sade...tröttsamt...

Om vi förstår vad som orsakar klimatförändringarna så kan vi förhoppningsvis göra någonting åt det. Eftersom klimatförändringarna påverkar hela världen, och alla länder, så behöver alla vara med och gemensamt diskutera detta.
Det som är trist är att det är svårt att komma överens om vad som ska göras, var insatserna ska ske och hur det ska finansieras.

Nedan en liten annan vinkling på klimatdebatten, en länk till en debattartikel om Europas konkurrenskraft med ett ambitiöst klimatmål.
Vad tycker trådens deltagare om de sex punkterna?
Det är lite blandade saker som tas upp i de olika punkterna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips