Tråd för klimatdebatt

Jag anser att jag har öppna ögon och öron, läser och lyssnar på mycket och bildar min egen uppfattning. Dock inte på just P1. Men om SR och SVT ska vara objektiva så borde trots allt gissningsvis 90% av rapporteringen vara negativ, eftersom ungefär så stor del av forskmingsrapporterna är negativa. Om SR och SVT skulle rapportera lika mycket åt båda hållen vore de obalanserade och inte objektiva. Och ta inte siffran som en exakt vetenskap, den är ett snitt på vad jag minns från de rapporter jag läst under åren.

I artikeln du länkade till kan vi också läsa att
"Naturvårdsverkets nya statistik visar att Sverige är klimatneutralt. Inbindningen av kol är till och med något större än utsläppen. Det är positivt, men klimatarbetet måste fokusera på att minska utsläppen och fasa ut det fossila, så att Sverige kan öka sitt globala klimatbidrag, säger Viveka Beckeman, vd på skogsindustrierna."

Dvs även Sverige, trots att vi ligger bra till internationellt, måste fortsätta jobba på för att minska negativ klimatpåverkan.

I artikeln du länkade till kan vi också läsa att
"Naturvårdsverkets nya statistik visar att Sverige är klimatneutralt. Inbindningen av kol är till och med något större än utsläppen. Det är positivt, men klimatarbetet måste fokusera på att minska utsläppen och fasa ut det fossila, så att Sverige kan öka sitt globala klimatbidrag, säger Viveka Beckeman, vd på skogsindustrierna."

Dvs även Sverige, trots att vi ligger bra till internationellt, måste fortsätta jobba på för att minska negativ klimatpåverkan.

"Det är positivt, men klimatarbetet måste fokusera på att minska utsläppen och fasa ut det fossila, så att Sverige kan öka sitt globala klimatbidrag"

Just den delen av texten är ju ett politiskt ställningstagande och inte ett mätbart forskningsresultat.

Hon hade lika gärna utan att ljuga kunnat säga "då Sveriges skogar bidrar så fantastiskt mycket i klimatfrågan så har vi redan dragit vårt strå till stacken med råge", men sänder ut helt fel politiska signalvärden och hon hade förmodligen fått kvittera ut slutlön och stänga dörren utifrån.

Senast ändrad:

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Jag anser att jag har öppna ögon och öron, läser och lyssnar på mycket och bildar min egen uppfattning. Dock inte på just P1. Men om SR och SVT ska vara objektiva så borde trots allt gissningsvis 90% av rapporteringen vara negativ, eftersom ungefär så stor del av forskmingsrapporterna är negativa. Om SR och SVT skulle rapportera lika mycket åt båda hållen vore de obalanserade och inte objektiva.

Där har du fel, forskningen visar på att Sverige ligger riktigt bra till när det gäller våra co2 utsläpp.
Vilket egentligen är fantastiskt då vi bor i ett litet kallt land långt norrut som behöver uppvärmning av bostäder och arbetsplatser stora delar av året.
Vår skog och elförsäljning till EU gör att vi bidrar stort i klimatfrågan åt rätt håll.

Så gällande Svenska rollen i klimatfrågan så borde rapporteringen snarare vara till 90% positiv, men focus senaste året från SVT har i snarare varit att utsläppen från våra transporter ökat med 6-7%.

Så var det med den neutrala och objektiva rapporteringen från skattefinansierade media.

Problemet med rapporteringen i Sverige, som fler varit inne på, är att den är så enfaldig, och aldrig ställs i jämförelse med andra länders miljöarbete. Men det gäller inte bara miljöfrågor, utan även ex invadringsfrågor och andra moralfrågor. Det är som man alltid måste visa hur dåliga svenskar är, trots att vi egentligen vet att Sverige och svenskarna gör mer än de flesta andra, trots vårt lilla lands avtryck.

Man borde alltid jämföra med andra länder och ha det perspektivet. Det är ingen tävling i att vara bäst i klassen. Sverige är sämst i klassen på att se helheten och bry sig om sina egna intressen före att visa sig duktig.

Utsläpp i Sverige kontra övriga världen.

Alla länder behöver samarbeta för att minsta utsläppen mm

Man får försöka se klart på den biten med.

Varje land har först och främst sitt eget ansvar, när det ansvaret är uppfyllt (läs Sverige är i praktiken co2 neutrala) så kan man höja blicken och se om man kan hjälpa till på annat sätt.

Även där är Sverige ett föredöme, den klimatsmarta elen vi säljer till EU sänker co2 utsläppen i Europa med mer ton per år än vad hela vår privata bilflotta släpper ut.
Detta gör att Sverige i praktiken ligger på co2 minusutsläpp.

Så vi har tagit vårt ansvar, vi har hjälp till.
Allt är förknippat med stora kostnader, kostnader som måste tas någonstans i från.
Vilken verksamhet tycker du Totteman att vi ska skära ner på i Svensk samhällsservice för att överföra pengar till mer klimatåtgärder åt länder som inte har vill ta sitt ansvar i klimatfrågan ?

Problemet med rapporteringen i Sverige, som fler varit inne på, är att den är så enfaldig, och aldrig ställs i jämförelse med andra länders miljöarbete. Men det gäller inte bara miljöfrågor, utan även ex invadringsfrågor och andra moralfrågor. Det är som man alltid måste visa hur dåliga svenskar är, trots att vi egentligen vet att Sverige och svenskarna gör mer än de flesta andra, trots vårt lilla lands avtryck.

Man borde alltid jämföra med andra länder och ha det perspektivet. Det är ingen tävling i att vara bäst i klassen. Sverige är sämst i klassen på att se helheten och bry sig om sina egna intressen före att visa sig duktig.
Som tur är bor vi i en demokrati med fungerande välfärdssystem,valsystem, infrastruktur, sjukvård mm.

Det får man inte glömma. Jag är glad att jag bor i Sverige.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips