Tråd för klimatdebatt

Man får försöka se klart på den biten med.

Varje land har först och främst sitt eget ansvar, när det ansvaret är uppfyllt (läs Sverige är i praktiken co2 neutrala) så kan man höja blicken och se om man kan hjälpa till på annat sätt.

Även där är Sverige ett föredöme, den klimatsmarta elen vi säljer till EU sänker co2 utsläppen i Europa med mer ton per år än vad hela vår privata bilflotta släpper ut.
Detta gör att Sverige i praktiken ligger på co2 minusutsläpp.

Så vi har tagit vårt ansvar, vi har hjälp till.
Allt är förknippat med stora kostnader, kostnader som måste tas någonstans i från.
Vilken verksamhet tycker du Totteman att vi ska skära ner på i Svensk samhällsservice för att överföra pengar till mer klimatåtgärder åt länder som inte har vill ta sitt ansvar i klimatfrågan ?
Jag tycker att alla länderna ska komma överens om att plocka de lägst hängande frukterna, göra insatser som ger störst effekt.

Som tur är bor vi i en demokrati med fungerande välfärdssystem,valsystem, infrastruktur, sjukvård mm.

Det får man inte glömma. Jag är glad att jag bor i Sverige.

Men du vill ändå överföra pengar från just det du högaktar i Sverige till klimatåtgärder i länder som inte vill ta sitt ansvar i klimatfrågan ?

Jag tycker att alla länderna ska komma överens om att plocka de lägst hängande frukterna, göra insatser som ger störst effekt.
Det kan jag hålla med om.
Även så borde man fundera lite över slit-och-släng mentaliteten samt transporten när det gäller varor, inte bara för klimatet utan även gällande miljöproblem och naturresurser.

Sveriges elförsäljning är ett bra exempel på att göra något possitivt, det hade kunnat vara än bättre om inte korkade politiska beslut stängt ner 6st reaktorer.

Det kan vi såklart vara, Sveriges skog binder fortfarande mer co2 än Sverige släpper ut trots att utsläppen i transportsektorn ökat något i och med ändringar i reduktionsplikten.

Tycker du det är konstigt ? :unsure:
Men, nu missar du min poäng. Du avgränsar klimatfrågan till Sverige. Jag har den större blicken.
Om det inte är svar på frågan kan jag utveckla det. Känns som vi diskuterat det tidigare, men det behövs uppenbarligen.

Låt mig få återkomma lite senare i helgen med ett fylligare svar.

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Men du vill ändå överföra pengar från just det du högaktar i Sverige till klimatåtgärder i länder som inte vill ta sitt ansvar i klimatfrågan ?
Men, men…ska man komma vidare och få ned utsläpp mm så behöver de rika länderna bidra till den gemensamma plånboken som gör åtgärder som gör mest klimatnytta.
Jag kan inte tänka mig att ett land med stora interna problem och utmaningar kan lägga pengar på att få ned utsläpp om de ha interna problem med vardagliga frågor.

Kan man först komma överens om att det är de fossila utsläppen som behöver minska har man kommit långt.

Nästa steg är att komma överens om vad som ska göras och hur det ska finansieras.

Hur mycket ska Sverige bidra med?
Ingen aning. Jag har inte koll på det.
Vi har bra kunskap om olika saker, så på det sättet kan vi bidra.
Ekonomiskt kan andra mer om…inte jag.

Jag har funderat lite.
Så här i juletid så tänker jag inte lägga mer tid på att diskutera i denna tråd. Har jag mer att tillägga får det bli efter julhelgen.

Jag tar en paus från tråden och önskar alla en fin julhelg.

God Jul alla i tråden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips