Torrfoder där man kan elda upp påsen

Varit och vandrat och inser att det blir en del skräp med torrfoder som inte fungerar att elda upp pga. aluminumförpackning. Vore smidigt att efter man ätit kunna lägga skräpet på brasan och elda upp.

Några tips......

Håller med. Jag har just lagt fram torrfoderpåsar för att packa. Funderar på att hälla över i små plastpåsar istället. Blir mindre skrymmande och mindre skräp.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kanske går att packa om dem i plastpåsar med vakuummaskin?

Kan man inte göra egna förpackningar av bakplåtspapper/smörpapper eller något annat papper/papp? I och med att det ska förtäras inom kort bör det inte vara någon fara med hållbarheten.

Bara att fjutta på sen när man är mätt och belåten!

Dessa påsar eldas ju upp i värmeverket (visserligen bättre verkningsgrad än i en liten eld) om ni inte sorterar det som metallavfall!?

Att elda upp dom är egentligen inga problem... (själv bär jag med mig hem allt det jag bär med mig ut, dvs all skräp!)

Mvh troswe

Kan man inte göra egna förpackningar av bakplåtspapper/smörpapper eller något annat papper/papp? I och med att det ska förtäras inom kort bör det inte vara någon fara med hållbarheten.

Bara att fjutta på sen när man är mätt och belåten!

Godispåsar av papper kanske... Om det ska vara större finns ju alltid papperspåsar för matavfall ;)
__
Fredrk

Men jag förstår inte vitsen med att packa om. Det bli ju bara ännu mera avfall, bara att man kasta skräpet hemma och använder en extra påse som sedan eldas.Miljömässigt bli det ju snarare en nackdel. Dessutom tappa man att org påsen är vattentät och att maten kan blötas ned i påsen.
Sköljer man ur original påsen och viker ihop ordentligt ta den ju i princip ingen plats ändå, vill man spara plats finns det säkert annat i din packning som kan skapar mera utrymme om man ändra där.

Dessa påsar eldas ju upp i värmeverket (visserligen bättre verkningsgrad än i en liten eld) om ni inte sorterar det som metallavfall!?

Att elda upp dom är egentligen inga problem... (själv bär jag med mig hem allt det jag bär med mig ut, dvs all skräp!)

Mvh troswe

Sopor ska eldas upp av värmeverket vid högre temperatur och med rökgasrening.
Ett av skälen till att jag ifrågasatte nödvändigheten att göra upp en eld varje kväll mitt i sommaren ( i en annan tråd) var också att det lätt hamnar sopor på elden. Sopor vars innehåll oftast inte är speciellt miljövänligt. Håller med fuchs (och troswe delvis då), bara att vika ihop skräpet och ta med sig hem.

mvh thomas

Ett av skälen till att jag ifrågasatte nödvändigheten att göra upp en eld varje kväll mitt i sommaren ( i en annan tråd) var också att det lätt hamnar sopor på elden.
mvh thomas

Bara för att slippa diskussionen om att göra upp eld eller inte så lite fakta om vår vandring

* vi var ute ung. 7 dagar a 2 personer
* körde typ 90% torrfoder pga av lathet att ta med ett riktigt kök ==> hade 26 påsar med
* visade sig att på Grenseleden vi gick så finns stugor alt. kåta med kamin se bild....

det fungerar att ta hem skräpet men gör man en längre vandring typ Nordkalottleden känns det som det tar en stund mellan soptunnorna dyker upp plus att en förpackning utan aluminium känns som den belastar miljön mindre oberoende var den eldas upp eller kastas bort....

Exempel på möjlighet att elda
14729207344_a5a6b5fbf3_n.jpg

14708570236_a52d987ddb_n.jpg

De tomma påsarna varken väger eller tar plats, bara att ta med sig hela vägen hem. Man släpade ju FULLA påsar på vägen ut.

Att kunna bli av med skräp längs vägen är aldrig nåt jag räknar med när jag är ute, räknar alltid med att bära hem allt skräp (dock brukar man oftast kunna slänga lite tidigare än just hemma i hemmet).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips