Torrdräkt, fluor och miljö

Det har ju varit uppe i några trådar om skaljackor att de fluorerade ämnena är riktiga miljöbovar. Jag antar att det är samma sak med torrdräkter i andasmaterial. Nån som vet om vissa material är bättre eller sämre? Gore-Tex brukar ju få en del skit i dessa sammanhang

Är också intresserad av ämnet men har en synpunkt. Om materialet håller länge så blir den totala miljöbelastningen mindre än om man måste byta oftare.

Hur länge har era skalkläder i olika material hållit och hur mycket har ni använt dom?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fast att gå till mer miljövänliga alternativ kan nog ofta innebära sämre hållbarhet. Det är därför de miljöskadliga ämnena används, om man ska generalisera.
Så jag byter hellre ett miljövänligt alternativ ofta än att jag går länge med ett miljöskadligt.

Hållbara material behöver inte vara miljövänligare. T ex goretex är hållbarare än polyuretanbaserade membran men samtidigt är goretex ett perfluorerat ämne som är svårnedbrytbart. Samtidigt blir det gifter i samband med tillverkningen av båda membranen. Goretex är också ett sammanhållet material som därför lätt kan samlas upp och tas om hand, kanske via förbränning? Kanske helt enkelt är bättre att satsa på goretexdräkt ändå eftersom den håller så mycket längre och materialet är lätt att samla upp?
Hur bryter man ner PTFE egentligen?
Nog svamlat och problematiserande, nu ser vi vad som finns.

Olika membran i olika former.
Det jag känner till är:
goretex, event - ptfe
hydrus - polyuretan
Palms, Guls, Ursuits, Typhoons - ingen aning.

Impregneringen skulle inte förvåna mig om alla innehåller perfluorerade ämnen eftersom de oftast har en bättre DWR, speciellt som de är gjorda för en väldigt våt miljö.

1/2 OT:
Keeleazy är gjort av PVC, mjuk dessutom. Upp till 25 % ftalater kan pvc innehålla....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips