Torkning av kött så att det blir gott

Hej jag har länge funderat på hur man torkar kött och hur kryddar man det. och vilket kött är det bästa att torka dvs förutom ren och älg ni som har några bra ideer så hör av er en undrande nybörjare Roddan B

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Prova med att först marinera köttet och sedan torka den, för då får du med mer smak.
Köp Anita Forsells bok! Ger bra tips o recept om friluftsmat.

Efter att ha läst denna tråd köpte jag i dag Forsells bok "Friluftsmat" och jag är nöjd.

Till helgen skall jag testa att torka lite frukt och stämma in ugnens inställningar för rätt temperatur.

Får mig att minnas när jag var ung och tillbringade många somrar hos min mosters familj norr om Sodankylä.
De torkade renkött på träställningar resta mot en vägg, med nät över mot insekterna.

Det torkade köttet var med i ränseln när man åkte runt och räknade renar och annat.

Efter att ha lämnat hemlandets fjäll och skogar för att hjälpa till här nere i södern har jag inte kunnat torka kött på indianvis - i långa remsor som är lätta att bära med sig. Men jag har torkat renkött i kylen. Salta några dagar och häng upp i kylen. Det torkar sakta och man hinner nästan äta upp allt innan det är torrt :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips