torka tält inomhus

Jag vill alltid hänga upp tältet efter avslutad vandring för att det helt enkelt är blött. Allt eftersom barnen blivit fler har också tälten blivit större.

I år har jag nu för tredje gången försökt hänga upp mitt fuktiga tält utomhus i solen med resultatet att vädret snart slår om och regnet ser till att tältet istället blir plaskblött.

Om jag vill torka tälten inomhus tar de över ett helt rum för torkning när de ligger utspridda över ett halvt dussin stolar och bord.

Finns det någon som har någon fiffig lösning på inomhustorkning av otympligt stora tygstycken så som ett tält?
Kanske en portabel vajer att sätta upp i trappen eller några välplacerade krokar i tvättstugan.

Om midsommarvädret ska fortsätta hela sommaren behöver jag lösningar på plats!
 
Vet inte riktigt, att deala med våt och smutsig utrustning är väl baksidan av friluftslivet tänker jag men kärt bestyr i mitt tycke.. 🙂
Jag brukar hänga tältet över en dörr inomhus och vända på det då och då, får hänga ett par dagar sen brukar det vara torrt..
 
En kompis till mig spänner upp rep mellan/runt dörrarna i lägenheten, lägger tälten ovanpå och så får familjen leka att de lever med 1700-tals-takhöjd i några dagar 😆
 
Uppspänt tält ute i lite vind torkar snabbast.

När jag inte har tillfälle till det hänger jag upp tältet över linor som jag spänt i garagetaket. Är det blött kan jag vända på det nån gång.

Med tältkåta är det lite knepigt då vår kåta är stor och tung. Avfuktare snabbar upp torkningen.

Thure
 
Känner igen problemet - på alla innerdörrar hänger sovsäckar och vädrar. Tältet har jag också lagt ut över stolar före jag blev med garage. Väd på det då och då. Har man tur kan det ligga inne någon dag och sedan sluttorka ute i förhoppningsvis både sol och vind. Men efter höstturer då det kan dröja med finväder så nyttjar jag mest garaget numera. Isolerat men ouppvärmt så ibland kör jag lite byggfläkt för att skynda på men viktigt då att vädra ut fukten så jag inte bara omfördelar den jämt i tältduk och annat i garaget.
Kan även lägga tältet löst över en hopvikbar tvätt-torkställning men då pratar jag lätt fjälltält.

/Patrik
 
Torkar tält och övrig friluftsutrustning i tvättstugan, luftavfuktare är funkis och tält samt sovsäckar över två tvättlinor så att luten kommer till, brukar vränga morgonen efter upphängningen. I fält är vind och soltorkning snabbast höng upp tältet i ett trad med minst tre linor och en öppen dörrr i vindrikningen tältet spänns ut av vinden och torkar mycket snabbt om det är torrväder.

Hemma efter torkning dammsug bottenlåde sömmarna, borsta bort torkad jord och lera.
 
Senast ändrad:
Jag kom hem precis i värmeböljan som var för en vecka sedan och la mitt blöta tält över en stol på balkongen i några timmar, sedan vart den torr. Annrs så brukar jag ha en extra pinne i garderoben där man hänger skjortor som inte används. Där torkar jag den i några dagar. Där brukar jag också långtidsförvara min sovsäck. Jag har läst någonstans att sovsäckar ska långtidsförvaras hängande så de blir luftiga.
 
Har du inget vinds eller källarförråd eller liknande där du kan montera ett par korkar för torklina ?

Själv torkar jag oftast mitt på permanenta torklinor i föreningens källarkorridor.
 
Jag vill alltid hänga upp tältet efter avslutad vandring för att det helt enkelt är blött. Allt eftersom barnen blivit fler har också tälten blivit större.

I år har jag nu för tredje gången försökt hänga upp mitt fuktiga tält utomhus i solen med resultatet att vädret snart slår om och regnet ser till att tältet istället blir plaskblött.

Om jag vill torka tälten inomhus tar de över ett helt rum för torkning när de ligger utspridda över ett halvt dussin stolar och bord.

Finns det någon som har någon fiffig lösning på inomhustorkning av otympligt stora tygstycken så som ett tält?
Kanske en portabel vajer att sätta upp i trappen eller några välplacerade krokar i tvättstugan.

Om midsommarvädret ska fortsätta hela sommaren behöver jag lösningar på plats!
Blåset spelar absolut större roll än värme eller sol. Här i filmen (1´50") räckte med 15 minuter på en rast att göra tältet torrt efter ihållande regn i 1,5 dygn. Lagonaki 2019.07. - YouTube
 
Senast ändrad:
Har om möjligt alltid stängerna monterade i kanalerna när jag ska torka tält. Det håller isär inner- och yttertält. Mest har det för min del handlat om gamla trotjänaren Hilleberg Nammatj 2, men även andra både större och mindre tält.

Är det fint väder utomhus brukar jag fästa linorna som går från ventilerna på vardera gaveln en bit upp i två träd. Hela tältet inklusive golvets undersida torkar då snabbt

Inomhus är ofta platsen begränsad, men även där är det effektivt att ha stängerna monterade. Linor och annat får fästas i möbler, dörrar, gardinstänger mm, så att tältet hålls ut så gott det går, och man får vända på tältet så att det torkar ordentligt överallt. Man noterar att även ganska små tält ”blir” ganska stora när de kommer inomhus!

Om tältet ska torkas upphängt utan stängerna monterade går det bättre om man kopplar isär inner- och yttertält. Det gäller t ex om man försöker torka ett tält inne i en bil.

Om innertältet är mer eller mindre torrt kan det vara idé att koppla ur det så att det inte blöts ner av yttertältet. Framförallt då man inte har möjlighet alls att torka tältet innan man ska sova i det igen. Förvarar man då innertältet separat så är det hyfsat torrt inför kvällen.
 
På den tiden jag hade ett stort källarförråd och ett kupoltält satte jag upp krokar i taket för att hänga tältet upp och ner. Torkade det också uppspänt med bågarna. Det tog förstås en massa plats även upp och ned, men det gick i alla fall att komma fram bredvid det :)
Numera bor jag i ett modernt hus, så nästan inga förvaringsmöjligheter alls. Så tältet hänger över stolar när det är blött. Brukar få vända 4-5 ggr innan alla sidor har lyckats torka.
/OJ
 
Vid resa har jag 10 stålspik och en 20 m bit med persiennlina, dörr och fönsterlister brukar de gå att få in stålspiken mellan listen och väggen upp med torklinor och medan man äter och sover torkar utrustningen. På ett bättre hotell i USA hade säng öppetvikerskan berättat för portiern som frågade om jag ville låna ett tomt grannrum till att torka friluftsutrustningen i. Den var torr när vi kom till rummet efter en femrätters.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
Bomaye Torka kläder på vintern Allmänt om friluftsliv 26
Jojosurf Torka mat i gasugn Allmänt om friluftsliv 4
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4
Freeze KALLT! Luftbädd inomhus Allmänt om friluftsliv 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.