Torka mat

HasseQ

Avslutat
Omöjlig fråga, prova själv och rapportera här om du blir magsjuk. Torka gör man ju för att kunna ta med maten i ryggsäcken på turer över flera dar. Innan dess så håller den bäst i kyl el frys.
 
Jag ställer in tempen i torken på 40 grader. Låter gå i 12 timmar. Antingen över arbetsdagen eller över natten.
Tycker jag får bättre resultat vid långsam torkning.

Kondens minskas med långsammare torkning, mindre sats eller ökad ventilation.

/John
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag ställer in tempen i torken på 40 grader. Låter gå i 12 timmar. Antingen över arbetsdagen eller över natten.
Tycker jag får bättre resultat vid långsam torkning.

Kondens minskas med långsammare torkning, mindre sats eller ökad ventilation.

/John

Räkor? Enligt boken så behöver de maxad temperatur, minst 70 grader, för att inte bli dåliga. Och det är lite det jag är ute efter - alternativa svar. Eftersom alla experter tycker lite olika. :)
 
Räkor? Enligt boken så behöver de maxad temperatur, minst 70 grader, för att inte bli dåliga. Och det är lite det jag är ute efter - alternativa svar. Eftersom alla experter tycker lite olika. :)

Att hålla en hög tillagningstemperatur är bra för att få matvaran så steril som möjligt. Att hålla en hög torktemperatur ser jag dock inga fördelar med, varför menar du att det skulle vara nödvändigt?
 
Att hålla en hög tillagningstemperatur är bra för att få matvaran så steril som möjligt. Att hålla en hög torktemperatur ser jag dock inga fördelar med, varför menar du att det skulle vara nödvändigt?

"Torka i 70 grader" står det. Jag frågar om detta, eftersom jag inte vet. På min Excalibur så är allt kött och fisk också angivet att man ska torka i högsta temperatur, på temperaturvredets anvisningar.
 
70 grader medan man torkar låter motiverat - medan det fortfarande finns vatten i räkorna, vill man snabbast möjligt passera "farliga" temperaturintervall med risk för bakterietillväxt. 70 grader är betryggande högt ur den synvinkeln (protein koagulerar mellan 40 och 60 grader).
Är torkningen gjord som den ska, är det sen alldeles för lite vatten kvar i räkorna för mer än helt försumbar bakterietillväxt efteråt (det är liksom det som är meningen med torkning).

Det kan alltså inte bli farligt med förvaring i rumstemperatur. Räkor innehåller heller inte något fett, som ju härsknar (om än långsammare) även i frysen, så ingen fara där heller. Däremot påskyndar ljus och luftens syre nedbrytningen av vissa andra ämnen, så lufttät och mörk förvaring gäller om man vill att de inte ska smaka papper efter långtidsförvaring.

Jag är inte säker på hur mycket - om alls - även de processerna fördröjs av nedfrysning, men vill man gardera sig och ändå frysa in, så gäller det att göra det på t ex en öppen bricka, och först när de är helt frysta skaka av ev isbildning och packa dem (snabbt) i någon garanterat lufttät påse/behållare (helst även den "infryst" under tiden). Packar man räkorna i rumsvärme, har man stängt in varm luft med högre ånghalt, som kan kondensera i behållaren under infrysning (varm luft kan innehålla mer vattenånga i gasfas, än kall).

Samma princip gäller vid upptining: öppna inte den lufttäta förslutningen förrän helheten nått omgivningens temperatur, annars kondenserar den varma rumsluftens överskottsånga på alla tillräckligt kalla ytor inkl räkornas.

Jag har bara torkat räkor i större mängd en gång; det slutade med tvätt av alla kökstextilier och familjens livslånga veto under skilsmässohot (det doftade inte gott, för att uttrycka sig diplomatiskt). Men delar av de satserna förvarades sen över vintern till nästa vandringssäsong, utan att jag märkte någon smakförsämring.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
70 grader medan man torkar låter motiverat - medan det fortfarande finns vatten i räkorna, vill man snabbast möjligt passera "farliga" temperaturintervall med risk för bakterietillväxt. 70 grader är betryggande högt ur den synvinkeln (protein koagulerar mellan 40 och 60 grader).
Är torkningen gjord som den ska, är det sen alldeles för lite vatten kvar i räkorna för mer än helt försumbar bakterietillväxt efteråt (det är liksom det som är meningen med torkning).

Det kan alltså inte bli farligt med förvaring i rumstemperatur. Räkor innehåller heller inte något fett, som ju härsknar (om än långsammare) även i frysen, så ingen fara där heller. Däremot påskyndar ljus och luftens syre nedbrytningen av vissa andra ämnen, så lufttät och mörk förvaring gäller om man vill att de inte ska smaka papper efter långtidsförvaring.

Jag är inte säker på hur mycket - om alls - även de processerna fördröjs av nedfrysning, men vill man gardera sig och ändå frysa in, så gäller det att göra det på t ex en öppen bricka, och först när de är helt frysta skaka av ev isbildning och packa dem (snabbt) i någon garanterat lufttät påse/behållare (helst även den "infryst" under tiden). Packar man räkorna i rumsvärme, har man stängt in varm luft med högre ånghalt, som kan kondensera i behållaren under infrysning (varm luft kan innehålla mer vattenånga i gasfas, än kall).

Samma princip gäller vid upptining: öppna inte den lufttäta förslutningen förrän helheten nått omgivningens temperatur, annars kondenserar den varma rumsluftens överskottsånga på alla tillräckligt kalla ytor inkl räkornas.

Jag har bara torkat räkor i större mängd en gång; det slutade med tvätt av alla kökstextilier och familjens livslånga veto under skilsmässohot (det doftade inte gott, för att uttrycka sig diplomatiskt). Men delar av de satserna förvarades sen över vintern till nästa vandringssäsong, utan att jag märkte någon smakförsämring.

Tackar så mycket för ett genomtänkt och bra svar! :)
 
Lysna på P1 mat program med info om att göra permikan uppl.bl om max 48 gr för att ej ämnen ska bli förstörda i kött som hindrar att det kunna lagras länge 42 gr inst på torkmaskin
 
Lysna på P1 mat program med info om att göra permikan uppl.bl om max 48 gr för att ej ämnen ska bli förstörda i kött som hindrar att det kunna lagras länge 42 gr inst på torkmaskin

Tack för input! Ska försöka hitta programmet. Märkligt med två så helt olika linjer angående temperatur.


Edit: Återigen Friluftsmat anger att de lufttorkar allt, så det är rimligt i sig med låg temperatur.
 
Lyssa på programmet men troligen inst på 42 gr och maskinera som är hobby varianter har nog ej så bra termostater.(max 48 gr för att process med försämring ska inledas)
Jag har ju torkat i ugnen på kanske inst på 70 gr men efter som luckan står på glänt och temp blir nog mkt lägre då även med värmlufts ugn jag har ju termometer på ungnen men efter som jag avser att äta innom kanske 1-2 månader och att lite blir över och inget kött .
Jag har kollat torkad ärtsoppa sedan juli 2021 helt ok och även ägg och även fabr.tillv. mjölkpulver ok efter sista förb.datum.
 
Jag skiljer på torkning och tillagning. kyckling eller fläskfilé skivar jag tunt och doppar i kokande vatten. Det syns tydligt när de är klara. Sedan placeras de på ollarna för torkning. 40 grader vid torkning. litar inte på termostaten utan använder digital termometer.
Räkor har jag vid några tillfällen rökt för att sedan torka. återigen 40 grader.
/John
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.