Torka mat i varmluftsugn

Har hört att varmluftsugn ska vara bra när man torkar mat. Men jag har problem med temperaturen.
Trots lägsta inställningen på termostaten så sticker temperaturen upp till ca 100 grader, vilket är på tok för högt. Luckan på glänt hjälper inte.
Ända sättet att hålla temperaturen runt 50 är att köra ugnen som vanligt med luckan på glänt, men jag får vara med och passa då också så att det inte blir för varmt.
Någon som har erfarenhet av detta?
/Lasse Å

Du får skaffa dig ett 50° themostat och sätt in i fasledningen, alternativet är ju en varmluftugn som går lägre i gradtalen. Det finns ju även lösningen att torka i skåp med en kupefläkt.
Vad säger din ungsthermometer?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kör utan varmluft. Visst går det fortare med fläkten på, men jag brukar inte använda den för jag tycker att det brummar så mycket.

/Ulf

Du får skaffa dig ett 50° themostat och sätt in i fasledningen, alternativet är ju en varmluftugn som går lägre i gradtalen. Det finns ju även lösningen att torka i skåp med en kupefläkt.
Vad säger din ungsthermometer?

Termostat på fasledningen låter intressant men jag torkar inte mat i den utsträckningen så det är värt att dra dit en elektriker. Då tror jag mer på en kupéfläkt eller som Ulf påpekade, luckan på glänt. Så har jag torkad i över 20 års tid och det har funkat bra, tänkte att om jag numera har en ugn med fläkt så varför inte använda den och få ner torktiden.
Termometern rusade upp till 97 grader innan jag öppnade luckan och stängde av ugnen. Lyckligtvis klarade sig kiwin.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips