Torka köttfärs enl utsidan

Jag torkar ofta nötfärs med bra resultat tycker jag själv. Men det kräver såklart att allt fett som bildas i stekpannan under förstekningen tas bort.

Jag har aldrig upplevt att det skulle vara svårt eller ta lång tid att återblöta den heller. Men jag gillar å andra sidan när det är lite tuggig konsistens, så har kanske inte reflekterat över det tidigare?

Kan man inte torka den stenhård och sen mala till pulver istället? Då slipper man knastret som inte jag heller gillar. Sen får man göra nåt kul av pulvret så det håller ihop lite. Jag gillar ju chiafrön som byggmaterial, och det kanske går att använda.

Jag har upplevt både "knastrig" och "hygglig" torkad köttfärs. Vet inte orsaken till att det kan bli olika.
Personligen tycker jag inte att torkad köttfärs blir så pass bra att det är värt besväret, så jag har inte försökt komma runt problemet.

Kring fetthalt i köttfärs.
Generellt sett så ska man ju vara litet försiktig med färdigmald köttfärs, då den lätt och snabbt får bakterietillväxt. Har man en tveksam köttfärs och slarvar, eller misslyckas, med torkningen (temperatur och tid) så kan bakterietillväxten ganska snabbt skena iväg.

Det bästa är ur den synvinkelt att mala en fettfri del och sedan torka. Då slipper man fettet per automatik.
Har man ingen köttkvarn hemma så kan de allra flesta butiker mala åt en.

Dom flesta saker blir mer eller mindre hårda om man torkar och sen återvattnar. Imho, kött och fisk har en tendens att bli stenhårt, grönsaker och kött/kyckling-färs blir ganska bra.

Torkade tunna skivor av förstekt kycklingfile en gång. Det gör jag aldrig om. Tog en hel evighet och lite till innan det blev tuggbart igen.

Lövbiff i tunna strimlor är väldigt mycket bättre. Fast jag föredrar att torka köttfärs trots allt. Passar mig bäst

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Jag brukar göra en köttfärssås i stekpannan. Sedan torkar jag hela faderuttan i ugnen på låg värme. Det tar ett tag, och brukar bli bra. För hög temperatur gör resultatet lite "bränt", så 50-60 grader är vad jag kör med i ugnen. Det blir inte hårt och självklart tar jag inte bort något fett från köttfärsen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips