Torka köttfärs enl utsidan

Läste denna text på utsidan förslag på torkning av köttfärs.
Punkt 2 borde enklast gå att bytas mot ungsstekning.
Om man breder ut köttfärsen på en plåt och kör på 160 grader i 10 minuter och sedan fortsätter på torkläge får man inte samma effekt då?

2. FÖRBERED FÄRSEN – genomstek färsen i en nonstick-stekpanna utan fett. Här kan du även blanda i kryddor, tomatpuré eller annat gott. Undvik färdiga marinader/såser om de är feta. Finfördela färsen, du kan även mixa den (pulsera ett par gånger) i en matberedare.

3. TORKA FÄRSEN – lägg färsen på en ugnsplåt med bakplåtspapper / i din torkugn på nonstick-papper. Fördela färsen jämnt och tunt. Torka i 70 grader under ca 8-10 timmar (tiden gäller för ugn, för torkugn ca 5-6 timmar). Om du har en ugn utan varmluft behöver du ha luckan på glänt ca en centimeter (1 cm) för att fukten ska komma ut. Med varmluftsugn behöver du bara öppna ugnsluckan då och då för att släppa ut fukt.

Sånt kan man testa själv, och se hur det blir och vad man gillar. Jag föredrar stekpanna, då kan man blanda i tomatpure/ketchup, kryddor och lite grönsaker om man vill.

Läste denna text på utsidan förslag på torkning av köttfärs.
Punkt 2 borde enklast gå att bytas mot ungsstekning.
Jag tänker att det blir problem med finfördelningen av färsen? Blir det inte en stor platt pannbiff av det hela istället?'

Men ok, tänker man köra det i matberedare sen ändå så funkar det kanske. Men blir det inte bara gröt av det hela när man rekonstituerar den sen då? Man vill väl ha kvar lite av färstexturen?

Steg 1 är tillagning.
Valfritt hur man gör det, men det påverkar såklart smaken. Som nämndes ovan är det också enkelt att finfördela färsen i stekpannan.

Vill du tillaga i ugnen och får färsen brynt, så får du nog köra varmare än 160C.

Köttfärs har jag undvikit pga för fett och då härsknar maten fortare om du ej torkar den precis innan resan.(även andra smittor sprids lätt i köttfärs magsjuka av egen mat är ingen höjdare då du ända kan få problem med div mikrober i vattnet on du ej anv filter)
Jag provat med tex lax de blir ej bra
Kalkon eller magert nötkött anv jag ej tex sågat då kan bli benflisor som svårt att upptäcka i torkat och kan orsaka spruckna tänder i värsta fall.

Kycklingfärs torkar, och blöts upp, betydligt snabbare än nötfärs. Blir dessutom HELT mjukt efter tillagningen till skillnad från nötfärs - som jag tycker blir knastrig.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips