Torka Kelda-såser

Jag hittade ett smaskigt recept på tonfisk och kapris i Kelda citronsås som man skulle äta med pasta. Nu funderar jag på om man kan torka den köpta såsen på samma sätt som passerade tomater? Alltså bara hälla ut på bakplåt och sedan klippa i bitar. Är det någon som har testat? Såsen innehåller grädde och det är det som gör mig tveksam.
Eller är det någon som har ett bra recept på "torkad" citronsås? Vill inte släpa med mig en färsk citron på fjället och jag tror det blir knepigt att få tillbaka smaken på en torkad citron.

Maria

Det borde väl finnas någon pulversås som man ev kan strö lite citronsyra (kryddhyllan) i . Det går säkert att torka Kelda såsen, men har det hög vattenhalt så ställer det större krav på att torkningen skall ske snabbt så att det inte hinner växa bakterier där under torkningen.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Citronsyra

Inte svar på din fråga, men det finns påsar med citronsyra (pulver) bland kryddorna i livsmedselbutiken.

Per Brune

Torka citron fungerar nog inte så bra, men rivet citronskal har ju väldigt mycket smak. Vet dock inte om den smaken försvinner vid torkning, men det är ju värt att testa i alla fall (på hemmaplan alltså, först).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips