Topturer i Sarek

Hej

Jag håller på att planera en tur i sarek i augusti och letar efter intressanta toppturer man skulle kunna göra. Jag har relativt stor erfarenhet inom alpin klättring från Alperna så det får gärna vara någonting lite mer utmanande. Däremot så tänker jag gå ensam så turen får ej innehålla glaciär eller passager som man behöver säkra med rep.

Jag såg en intressant rutt över Sarektjåkkå som kanske skulle gå. Vet någon om man kan klara den helt utan rep?

http://www.vildstjarna.se/2016/08/18/dag-1-bestigning-av-sarektjakkas-fyra-toppar/

https://i2.wp.com/www.vildstjarna.se/wp-content/uploads/2016/06/Karta-sarektraversen1.jpg

Hej

Jag håller på att planera en tur i sarek i augusti och letar efter intressanta toppturer man skulle kunna göra. Jag har relativt stor erfarenhet inom alpin klättring från Alperna så det får gärna vara någonting lite mer utmanande. Däremot så tänker jag gå ensam så turen får ej innehålla glaciär eller passager som man behöver säkra med rep.

Jag såg en intressant rutt över Sarektjåkkå som kanske skulle gå. Vet någon om man kan klara den helt utan rep?

http://www.vildstjarna.se/2016/08/18/dag-1-bestigning-av-sarektjakkas-fyra-toppar/

https://i2.wp.com/www.vildstjarna.se/wp-content/uploads/2016/06/Karta-sarektraversen1.jpg

Du kan gå den turen utan rep om du är komfortabel på mycket luftig och delvis lös grad 3 nerklättring. Ev att det går att traversera runt klätterpassagerna på friktion i bra väder.

Annars får du utforska olika toppar, kanske ännu roligare för en klättrare. De flesta beskrivna toppturer är rena vandringstoppar

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det var ju bra att veta! Har du vart där själv? Den enda passagen som jag är lite osäker om är kammen mellan stortoppen och Nordtoppen (som han skriver på bloggen så använde de rep där)

Det var ju bra att veta! Har du vart där själv? Den enda passagen som jag är lite osäker om är kammen mellan stortoppen och Nordtoppen (som han skriver på bloggen så använde de rep där)

Har gått en liknande väg, och firade ner från stortoppen. Jag hade inte varit komfortabel att gå kruxpassagerna orepat. Skulle nog kunna jämföras med cosmiqareten orepat, fast lösare. Här finns en utförlig beskrivning av en variant av turen https://www.utsidan.se/cldoc/sarek-en-solotravers-over-sma-och.htm

Ja, jag måste säga att jag tycker just passagerna ner från nordtoppen är lite väl luftiga. Men resten verkar bra, så man skulle kunna gå upp till stortoppen och ner samma väg i stället. Svarta spetsen är ju inte del av rutten i beskrivningen. Tror du den är ok med?

Ja, jag måste säga att jag tycker just passagerna ner från nordtoppen är lite väl luftiga. Men resten verkar bra, så man skulle kunna gå upp till stortoppen och ner samma väg i stället. Svarta spetsen är ju inte del av rutten i beskrivningen. Tror du den är ok med?

Jag har inte gått där. Men sett uppgifter om scrambling grad 2 ner på baksidan av svarta spetsen. Det blir en lång dag men säkert helt ok om en har lite tempo. Turen norrbaggen beskrev tog mig 14h, i dimma iofs Kan nämna att haket mellan Bucht- och Sydtoppen även är mycket luftigt. Men bara scrambling, så enklare. Haket upp till Bucht är inte så luftigt och rep skulle verkligen kännas som overkill där för en klättrare.

Jag o en kompis ska göra en variant på din tur, fast i början av september. Hör av dig om du kan tänka dig att göra det senare - vi skulle behöva en tredje man!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Början av September blir nog lite svårt. Doch har jag eventuellt tänkt göre en andra tur mot slutet av september...

Vet någon hur länge man behöver för vägen till Sarektjåkkå? Är det för optimistiskt att räkna 2 dagar från suorva tills starten? (alltså för "min" tur via svarta spetsen).

Början av September blir nog lite svårt. Doch har jag eventuellt tänkt göre en andra tur mot slutet av september...

Vet någon hur länge man behöver för vägen till Sarektjåkkå? Är det för optimistiskt att räkna 2 dagar från suorva tills starten? (alltså för "min" tur via svarta spetsen).

Det är 40-50km nåt sånt, inte överdrivet antal höjdmeter. En hel del på bra stig Jag tycker det är ok på en dag med lättviktspackning, men det är en bit. För många med tung rygga typ 3 dagar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips