Topturer i Sarek

Hej

Jag håller på att planera en tur i sarek i augusti och letar efter intressanta toppturer man skulle kunna göra. Jag har relativt stor erfarenhet inom alpin klättring från Alperna så det får gärna vara någonting lite mer utmanande. Däremot så tänker jag gå ensam så turen får ej innehålla glaciär eller passager som man behöver säkra med rep.

Jag såg en intressant rutt över Sarektjåkkå som kanske skulle gå. Vet någon om man kan klara den helt utan rep?

http://www.vildstjarna.se/2016/08/18/dag-1-bestigning-av-sarektjakkas-fyra-toppar/

https://i2.wp.com/www.vildstjarna.se/wp-content/uploads/2016/06/Karta-sarektraversen1.jpg
 
Hej

Jag håller på att planera en tur i sarek i augusti och letar efter intressanta toppturer man skulle kunna göra. Jag har relativt stor erfarenhet inom alpin klättring från Alperna så det får gärna vara någonting lite mer utmanande. Däremot så tänker jag gå ensam så turen får ej innehålla glaciär eller passager som man behöver säkra med rep.

Jag såg en intressant rutt över Sarektjåkkå som kanske skulle gå. Vet någon om man kan klara den helt utan rep?

http://www.vildstjarna.se/2016/08/18/dag-1-bestigning-av-sarektjakkas-fyra-toppar/

https://i2.wp.com/www.vildstjarna.se/wp-content/uploads/2016/06/Karta-sarektraversen1.jpg

Du kan gå den turen utan rep om du är komfortabel på mycket luftig och delvis lös grad 3 nerklättring. Ev att det går att traversera runt klätterpassagerna på friktion i bra väder.

Annars får du utforska olika toppar, kanske ännu roligare för en klättrare. De flesta beskrivna toppturer är rena vandringstoppar
 
Det var ju bra att veta! Har du vart där själv? Den enda passagen som jag är lite osäker om är kammen mellan stortoppen och Nordtoppen (som han skriver på bloggen så använde de rep där)
 
Det var ju bra att veta! Har du vart där själv? Den enda passagen som jag är lite osäker om är kammen mellan stortoppen och Nordtoppen (som han skriver på bloggen så använde de rep där)

Har gått en liknande väg, och firade ner från stortoppen. Jag hade inte varit komfortabel att gå kruxpassagerna orepat. Skulle nog kunna jämföras med cosmiqareten orepat, fast lösare. Här finns en utförlig beskrivning av en variant av turen https://www.utsidan.se/cldoc/sarek-en-solotravers-over-sma-och.htm
 
Ja, jag måste säga att jag tycker just passagerna ner från nordtoppen är lite väl luftiga. Men resten verkar bra, så man skulle kunna gå upp till stortoppen och ner samma väg i stället. Svarta spetsen är ju inte del av rutten i beskrivningen. Tror du den är ok med?
 
Ja, jag måste säga att jag tycker just passagerna ner från nordtoppen är lite väl luftiga. Men resten verkar bra, så man skulle kunna gå upp till stortoppen och ner samma väg i stället. Svarta spetsen är ju inte del av rutten i beskrivningen. Tror du den är ok med?

Jag har inte gått där. Men sett uppgifter om scrambling grad 2 ner på baksidan av svarta spetsen. Det blir en lång dag men säkert helt ok om en har lite tempo. Turen norrbaggen beskrev tog mig 14h, i dimma iofs Kan nämna att haket mellan Bucht- och Sydtoppen även är mycket luftigt. Men bara scrambling, så enklare. Haket upp till Bucht är inte så luftigt och rep skulle verkligen kännas som overkill där för en klättrare.
 
Jag o en kompis ska göra en variant på din tur, fast i början av september. Hör av dig om du kan tänka dig att göra det senare - vi skulle behöva en tredje man!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Början av September blir nog lite svårt. Doch har jag eventuellt tänkt göre en andra tur mot slutet av september...

Vet någon hur länge man behöver för vägen till Sarektjåkkå? Är det för optimistiskt att räkna 2 dagar från suorva tills starten? (alltså för "min" tur via svarta spetsen).
 
Början av September blir nog lite svårt. Doch har jag eventuellt tänkt göre en andra tur mot slutet av september...

Vet någon hur länge man behöver för vägen till Sarektjåkkå? Är det för optimistiskt att räkna 2 dagar från suorva tills starten? (alltså för "min" tur via svarta spetsen).

Det är 40-50km nåt sånt, inte överdrivet antal höjdmeter. En hel del på bra stig Jag tycker det är ok på en dag med lättviktspackning, men det är en bit. För många med tung rygga typ 3 dagar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.