Toppstugor kebnekaise ?

Är det någon som vet vilket skick dom är i ? Tänkte bestiga sydtoppen nästa vecka å även nordtoppen om det är möjligt att ta sig imellan dom. Men skulle även vilja stanna en natt nära toppen så därför frågan om toppstugorna är användbara. Eller är det kanske bättre att tällta däruppe någonstans ? Var där förra året men inte ända upp så vet inte riktigt hur terrängen är där uppe.
Jo jag är nybörjare så är detta de dummaste ni hört så säg det :)

Vet inte hur skicket är på stugorna.

Det är en väldigt luftig tur mellan syd och nordtoppen. vandringen över brukar göras tillsammans med andra, inknutna i replag, som jag förstått det. Jag har ingen erfarenhet av vandringen däremellan. Se bild här:

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=41468

Spontant så skulle jag föreslå tältning i kaffedalen (dalen mellan Vierranvarri och Kebnekaise). Där finns vatten och det _går_ att tälta. Det kräver lite eftertänksamhet när man slår upp tältet. Kan vara svårt att få i tältspik och det kan blåsa på bra där. Jag skulle inte rekommendera tältning uppe vid stugorna om man inte har extremt bra väder (som kan bli värdelöst på nolltid) och lite erfarenhet.

Annelie Wester tältar på toppar, men hon har tältat på lite lägre toppar förut. Så börja träna!!

Go tur
Peter P.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
Är det någon som vet vilket skick dom är i ? Tänkte bestiga sydtoppen nästa vecka å även nordtoppen om det är möjligt att ta sig imellan dom. Men skulle även vilja stanna en natt nära toppen så därför frågan om toppstugorna är användbara. Eller är det kanske bättre att tällta däruppe någonstans ? Var där förra året men inte ända upp så vet inte riktigt hur terrängen är där uppe.
Jo jag är nybörjare så är detta de dummaste ni hört så säg det :)

Nybörjare och funderar på kammen mellan syd- och nordtoppen. Friskt vågar måste jag säga. Tänkte nästan använda ett annat ord men så elak är jag inte nu på morgonen :)

Nya toppstugan var i ett bedrövligt skick sist jag var förbi, dvs i fjol, men den gamla kollade vi aldig i.

Tälta går att göra i kaffedalen (ett fåtal röjda tältplatser) och troligen nära toppen speciellt om det finns snö kvar men annars känns det knöligt. Men å andra sidan om man kan röja tältplatser i Kaffedalen så går det säkert uppe i närheten av toppen.

Det finns tältplatser i Singivagge nedanför sjöarna, på västra sidan. Det är inte särskilt trevligt att tälta där pga slitage (skräp, skit, etc.) och ofta dåligt väder. Mycket trevligare att tälta nere i dalen. Kamvandringen är som sagt luftig och göres bäst tillsammans med guider från fjällstationen om man inte är en erfaren alpinist.

Akta väderomslag

Jag övernattade tillsammans med två kompisar i gamla toppstugan för några år sedan. Den var i alla fall då i fullgott skick. Nya var inte det.

Men när vi vaknade på morgonen var marken täckt av typ 1-2 dm snö. Lurigt som fasen med snö på blockterrängen. Så ha beredskap för det - antingen genom att ha med extra käk och kunna vänta ut väder eller genom att ha med grejer så man kan gå på de snöhala stenarna.

Kebnekaise

Kammen mellan topparna är med största sannolikhet fortfarande avstängd sedan Herkulesolyckan.

Tack för tid och tålamod med mina nybörjarfrågor :) Får väl se hur det blir med toppövernattninngen det får nog väder å vind avgöra men verkar ju som kaffedalen vore ett bra alternativ. Kamvandringen blir nog kanske något som skjuts på framtiden. Hade även tänkt hinna förbi drakryggen men får väl se hur långt konditionen håller men har mat för 7-8 dagar vi borde ju hinna med en del..

Stannade 2 övernattningar i nya stugan i början av juli i år. Stugan verkade ha stått utan dörr hela vintern med en del snö kvar. Men det var ok om man jämför med gamla stugan som var rena mögelhärden så man fick spykänslor när man stack in näsan.

Bilagor

• DSC00942.JPG
    DSC00942.JPG
    53.7 KB · Visningar: 725
I början av augusti var det nog stängt mellan topparna, åtminstone var det spärrat.

Bilagor

• Kebnekajse 2012 (340).jpg
    Kebnekajse 2012 (340).jpg
    26.1 KB · Visningar: 558

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips