Topprepsankare?

Hej.
Jag har hittat en fin klippa nära mitt hem och vill börja klättra topprep på denna. Men eftersom jag har begränsad erfarenhet känner jag mig lite osäker. Hur fixar man ett säkert topprepsankare? Ska man borra fast bultar eller går det bra att på något sätt nyttja den stora tallen som står några meter från kanten? I så fall, hur gör jag detta på ett säkert sätt?

Obs! jag har sökt men ingenting funnit som besvarar min fråga på forumen...

mvh/sam
 
Nu undrar jag, har du gått en nybörjarkurs i klättring? Eller klättrar du tillsammans med någon som är mer erfaren? För, det är ganska viktigt att kunna göra i ordning en topprepsankare. Ett litet fel kan orsaka rejäla skador! Det är baskunskapen som man borde skaffa sig innan man ger sig ut för att testa själv.

/
 
gå kurs!

Jag ser i din profil att du bor i Stockholmsområdet. Jag gick en kurs hos http://www.klatterkurs.nu för att friska upp mitt minne efter en nybörjarkurs med påföljande inomhusklättring. Det var en av de bättre investeringarna i tid och pengar jag har gjort i sommar. Med mer koll blir man säkrare och får därför fler klättertillfällen!
 
Tidigare har jag klättrat med mer erfarna eller bouldrat. Ibland blir man för ivrig och vill få allt serverat på teoretisk väg och sedan ge sig ut och pröva allt på egen hand.
Klatterkurs.nu var ett bra tips.
Tack för att ni hejdar mig från dumheter.

mvh/sam
 
Stora tallar

Började själv klättra utan att gå kurs. Om man läser böcker ock tänker efter noga så är det inte så svårt att fixa toppankare.

Stora tallar är bra förankringspunkt och räcker egentligen, men helst ska man backa upp med en punkt extra. När du är nybörjare kan du inte backa upp för mycket, det är bra övning på att jämvikta och knyta.. Karbinen som repet löper igenom (använd 2 st, karbiner kan gå sönder) ska ligga under klippkanten så att repet inte skaver mot kanten. Förankringspunkterna ska vara oberoende, dvs om du kapar en slinga så ska karbinerna sitta kvar i samma läge. Exempel:

Fel: ett statiskt repsnöre knutet om två
tallar med repkarbinen på miten. Om ena knuten lossar så far karbinen iväg längs repet och lossnar.

Rätt: ett statiskt repsnöre knutet om två
tallar med en 8-knut mitt på repet och karbinen i öglan. Om den ena punkten släpper så händer ingenting, karbinen stannar kvar i sin ögla.

Gå en (svensk) kurs, snacka med mer erfarna eller läs en bra bok på biblan, Stora Klippklätterboken eller Allen Fyffes: The Handbook of Climbing (mycket bra)

Tänk på att själva meckandet med ankaret är farligt. Vill du vara riktigt säker kan din polare säkra dig från en tall längre bort från kanten medan du pular. Meckigt javisst, men allt meckande är bra övning.

Går du en Fransk kurs får du en något minskad version av vad som är säkert...
 
Hmmm....

Jag har funderat på det där med att försöka back- up stora träd när man ska ha dem som topprepsankare... Är det ngn vits att backa upp ett stor träd??

Enligt mig inte! Om ett stort träd skulle falla. Kommer ändå ingen back-up att hjälpa. (Vad är några kilar eller friends när ett 100 ton(?) faller.).

Vad tycket ni??

/Gustaf

(Kanske borde ha startat en ny tråd... men nu blev det så här...)
 
Det är ju inte oftast trädet man försöker backa upp utan repet eller slingorna som ligger runt det. Går de av spelar det ingen roll hur tjockt träd du säkrat runt.
Köp långa rundslingor så slipper du tänka på att du knutit dina statiska rep rätt. Det är ju tråkigt att trilla ner pga ett felt knutet statiskt rep. Lägg rundslingorna runt några träd och fäst med några karbiner. Själv fick jag lära mig på kurs att man helst ska ha tre förankringspunkter på ett topprepsankare. Två träd och en kilförankring kan ju vara bra, då kan du klättra säkert.
 
Träden kan också vara dåliga

Senaste klätterolyckan jag hörde om var ett fall av trädsäkring där trädet inte höll och kom ned likaså klättrarna, någonstans i Ö-vikstrakten var det. Så gå inte och tro att alla träd är hundraprocentiga säkringspunkter, även här gäller sunt förnuft, titta på vad trädet står på och i. Och sedan bara en lite fråga, vilka träd väger 100-tals ton? Inte några svenska sådana i alla fall.
 
OK. Jag hade lite fel om vikten på ett träd...

Jag tänkte inte på att man kanske behövde backa upp slingor... Men om man inte tänker på sådant.

Jag tror inte att det hjälper att backa upp ett träd om hela trädet skulle falla.

Jag tänkte på just den olyckan som han ovan för nämnde. Hade det hjälp om de hade några kilar också??
 
Jämviktat

Om man jämviktat ordentligt och trädet börjar röra sig lite grann så kommer belastningen att hamna på de andra säkringarna. Förhoppningsvis räcker detta för att trädet ska stå kvar.

Jag har för mig att olyckan skedde vid firning? När man firar av har man oftast inte samma möjlighet att bygga ett bra ankare som vid topprepsklättring, man får helt enkelt ta vad som finns. När du sätter topptep kan du ta ett stort friskt träd, står det långt från kanten är det bara att förlänga med slingor eller ett kraftigt rep. Mitt på en vägg är det svårare att välja. Dessutom vill man inte gärna sätta grejor (kilar o slingor) mitt på en vägg eftersom man är tvungen att lämna dom.

Tjocka friska tallar är bra. Vid topprepsklättring är dessutom belastningen på ankaret ganska liten, ungefär dubbla klättrarens vikt.
 
Re: Träden kan också vara dåliga

brandmansmicke; sa:
Senaste klätterolyckan jag hörde om var ett fall av trädsäkring där trädet inte höll och kom ned likaså klättrarna, någonstans i Ö-vikstrakten var det. Så gå inte och tro att alla träd är hundraprocentiga säkringspunkter, även här gäller sunt förnuft, titta på vad trädet står på och i. Och sedan bara en lite fråga, vilka träd väger 100-tals ton? Inte några svenska sådana i alla fall.

Trädet i detta fall - Rösåsen i Ö-vik (för övrigt ett jättefint klätterställe!) var tydligen ruttet, så det kan vara bra att se upp med vilka träd man fäster ankare i. Jag har för vana att aldrig fästa enbart i träd utan alltid ha minst en säkringspunkt till.

Man ska vara försiktig med hörsägen, men enligt vad jag hörde firade tre stycken ner sig samtidigt. Den första klarade sig utan skador, den andra bröt benet och den tredje (som var kirurg och skulle ha jouren den kvällen) bröt bäckenet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...