Toppmonterat gas kök som vält.

Helt enig där. Och eftersom jag känner mig själv så är det Trangia som gäller eftersom jag har en tendens att glömma bort mig och ska bara sträcka på benen eller bara gå och hämta något eller bara nyser och viftar till. Och i tillägg är allmänt klumpig. Så risken är hög att jag skulle välta ett toppmonterat kök.
Med Trangiat är risken väsentligt lägre att något allvarligt händer i samma situation. Bortsett från att det som är i kastrullen möjligen skvätter ut vilket jag kan leva med. Så i det avseendet blir jag en lättpackare/gramjägare eftersom jag inte hittar någon lättare lösning än just ett Trangia som uppfyller de krav jag har på produkten för att kunna hantera den säkert så att säga :)

Bara man inte går i fällan att tro att man kan bete sig hur som helst bara man har ett Trangia-kök =)


Jag tror det är lätt att tänkta litet galet i denna fråga. För det första är det två saker som utgör en risk.

1. Brand
Ett toppmonterat kök ger sken av att lätt kunna välta, så det är man intuitivt mer försiktig med. Jag hävdar att det är mycket svårt att välta själva köket, men att man ganska lätt kan knuffa av grytan. Däremot kan man sparka omkull det om man springer omkring.
Toppmonterade kök där man fäster grytan i brännaren är en annan femma.

Ett trangia eller ett fristående brännare med med slang har ju den uppenbara fördelen att tyngdpunkten är låg och basen bred (ännu mer omöjligt att välta), men den inte så uppenbara faran att själva gasflaskan kan välta (den detalj som inte brinner, och därför inte framstår som den farliga delen av köket).
Ett toppmonterat kök som matas med flytande bränsle slutar spotta eld när man ställer upp det. Ett slangkök med tippad gasflaska fortsätter spotta tills slangen är tömd på flytande bränsle, men är såklart längre från taket. Stänger man av kranen på ett slangkök som vätskematas kan man, om brännaren skulle börja "stötkoka", få ännu större eldklot, då man tar bort möjligheten för utrymmet i gasflaskan att absorbera stötarna.
Slangen i sig utgör en viss fara att fastna i om man går omkring.

2. Kokande vatten
Toppmonterat kök innebär större risk att grytan faller av.
Eftersom höjden också är högre blir också "kastlängden" på innehållet i grytan längre.
Detta om grytan faller av lite beskedligt.

Skulle man dock springa omkring och sparka till köket med avsevärd kraft är nog det låga köket farligare för andra i sällskapet, eftersom man riskerar att faktiskt sparka iväg grytan.
Sparkar man till ett toppmonterat kök på samma sätt tenderar man nog att träffa själva gasflaskan, varpå grytan kanske välter över ens egen fot och ben.



Så jag skulle nog vilja påstå att brandrisken, i praktiken, är ganska likvärdig.
Risken att grytan ramlar av och skvätter kokande vatten är nog, i normalfallet, betydligt större på toppmonterat. Speciellt om man har den höga 450-gramsflaskan.


Sitt still och gör inget annat medans köket är igång och/eller grytan innehåller varmt vatten =)
 
Bara man inte går i fällan att tro att man kan bete sig hur som helst bara man har ett Trangia-kök =)
Så jag får sluta köra rave-party i absiden samtidigt som jag gör långkok på högrev menar du? ;)

Ett trangia eller ett fristående brännare med med slang har ju den uppenbara fördelen att tyngdpunkten är låg och basen bred (ännu mer omöjligt att välta), men den inte så uppenbara faran att själva gasflaskan kan välta (den detalj som inte brinner, och därför inte framstår som den farliga delen av köket).
Ett toppmonterat kök som matas med flytande bränsle slutar spotta eld när man ställer upp det. Ett slangkök med tippad gasflaska fortsätter spotta tills slangen är tömd på flytande bränsle, men är såklart längre från taket.
Så är det. Men fördelen med Trangiat är att lågorna befinner sig en bit från marken och går uppåt, dvs risken att starta en markbrand är mindre. Fortfarande en otrevlig upplevelse misstänker jag, men mindre risk för fara. Ska nog ta och prova det vid tillfälle under säkra omständigheter för att få en uppfattning om vad som händer. Har aldrig lyckats välta en gastub i fält, peppar peppar ta i trä.

Skulle man dock springa omkring och sparka till köket med avsevärd kraft är nog det låga köket farligare för andra i sällskapet, eftersom man riskerar att faktiskt sparka iväg grytan.

Jag har aldrig varit särskilt bra på fotboll så tror att den risken, för egen del, är minimal. i Trangiat står trots allt kastrullen nere i vindskydden vilket borde ge visst skydd mot det. Men visst är det en risk. Mitt problem är inte att jag våldsamt sparkar till grejer, utan mer att jag petar till dem så de välter.

Men vi kan väl summera ihop det hela med att det finns all anledning till försiktighet oavsett vilken typ av friluftskök vi använder.
 
En vält toppkök brukar inte börja med att spotta stora lågor förrän efter en kort stund då om brännaren har varit igång en kort stund så brukar det finnas värme ner till anslutning mot flaskan och gör att det gasar sig innan det når munstycket. Däremot kan varma delar i brännarhuvudet snabbt smälta igenom tältgolv mm. och om lågan inte släckts fort - även tända på plasten.

Det bör vara ett tillräckligt stort underlag (tex aluminiumfolie, hajkbrika mm) som inte snabbt värms igenom om man tänker elda toppmonterat i tält av olika orsaker.

spindelkök är risken för vältning mycket mindre men även den typen av brännare behöver underlag som tål värme utan att smälta (eller få det under underlaget att smälta eller börja brinna) - själva gasol-lågan avger rätt mycket IR-strålning nedåt som hettar upp och är en anledning till varför GB74-brännaren har en aluminiumskiva för att just täta hålet värmestrålingsmässigt mot underlaget under nedre vindskyddet.

Vid tveksamhet om man har tillräcklig fri höjd ovanför till tältduk etc vid eldning i tält - håll handen i det hetaste området över köket en bit under tältdukens höjd (först utomhus innan prov i tältet), kan du hålla handen där obegränsad tid utan att de bränns så är det ingen fara för tältduken ovanför även om du kör köket en längre tid - gör testen med sakta uppvridande till full gas och öppen låga och utan att någon gryta är placerad på köket. I regel behöver man bara göra testet en gång och notera höjden och gör en snöre eller liknande mått som man kan dra upp från köket för kontrollera 'säker fri höjd'
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
utesälen Toppmonterat vindskydd Kök och brännare 9
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.