Toppar som nås under en dagstur

Ytterligare tack för alla bra svar!
Verkar som att Norge ligger bättre o bättre till som resmål för en sån här semester.
Lyx i form av hotell behövs dock inte :) och sen så kostar det ju en del!!!
Nu ska jag fortsätta spana på kartor och resmål!

//Mange

Kanske litet OT att diskutera innebörden av begreppet "civilisationens lyx" men med ett sådant krav i bergsmiljö så skulle jag nog hellre söka mig till Alperna än till de skandinaviska fjällen.

I stort sett i alla alpområden så finns möjligheter till toppbestigningar med bas i bekvämt hotellboende i trevliga alpbyar.

Bad Gastein, Serfaus, Obergurgl är några Österrikiska exempel.

Vinschgau och Ahrntal motsvarande i Italienska Sydtyrolen.

Kolla exempelvis på hotell och bestigningstips på:

www.dolcevitahotels.it

De uppfyller med råge alla krav man kan ha på "civilisationens lyx". Problemet är att det är så bekvämt och trevligt på hotellen att man knappt orkar ge sig ut i den ansträngande bergsnaturen.

Inte så sexigt, men...

I Funäsdalen så finns det ganska bra ordnat med 60 toppturer av varierande kvalitet. Gå in på Funäsdalens hemsida och se mer.

Om inte annat så kan du ju som tidigare nämnts ta tåget till Åre...

Mycket nöje!

Kanon att svaren fortsätter strömm in!!
Hotellyx behövs verkligen inte, men tältplats på en camping skulle nog vara lagom. Eller kanske en enkel stuga.

Funäsdalen och däromkring besökte jag i juli förra året så det skippar jag den här gången.

//Mange

Kan också rekommendera Höga Tatra och Västra Tatra i Slovakien.
Boende i alla prisklasser och ett 20- riktigt fina tuffa men "vandringsbara" toppar.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips