Toppar i jotunheim, vilken ordning?

Hej
Kommer med stor sannolikhet åka tillbaks till jotunheim snart för att bestiga några av alla de fina toppar som finns där. Finns det någon som vill försöka sig på att gradera topparna efter hur njutbara dom är att bestiga?
Jag gillade t.ex Knutholstind bättre än Glittertind (delvis beroende på vädret...). Jag uppskattar luftighet, tydligt markerade toppar, så fast mark som möjligt, fin utsikt...
Jag är nu främst sugen på Uranostind, Surtingsui och Skardalseggi (Skagastölstind får vänta lite). Galdöpiggen känns inte roligt pga toppstugan...
Någon som kan hjälpa mig att välja russinen ur jotunheimkakan???

Andra "måste berg" i skandinavien vore också kul att få lite tips om...
 
Besseggen! (OK, inte en topp. Men påstås vara Norges populäraste fjäll-led. Inte utan anledning...)

Är det toppar du är ute efter kan du ju alltid ta Besshö när du ändå går förbi :)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Nu kan jag inte hålla mig längre... Anders, varför envisas du med att skriva Jotunheim i dina inlägg, när du ser att alla andra skriver Jotunheimen?

Men ge mig en bra anledning, så köper jag det!
 
Mitt tips är att i sommar hänger du med och cyklar Joutenheimen runt. Då får du en bra överblick och nästan samma frihetskänsla som vid klättring.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jotunheimen en klass för sig!

Det har jag tidigare skrivit om. Kanske du läst min senaste hösttur i Jotunheimen (under vandring). Där finns tre toppar med, bla Surtningssue, som är en av mina favorittoppar. Även vandringen över Besseggen finns med!
Hälsar
Inge Bäckström i Göteborg!
 
Fjellforum.net

Hej alla
Jag postade även min ursprungliga fråga på http://www.fjellforum.net !!!
http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?t=1751
Det är sånt här som gör att man blir så glad över att internet finns (okej okej och att norrmän finns). Nu har jag uppslag till minst 2 turer till (den tredje turen får väl bli Skagastölstind...).

Jag passar även på att be om ursäkt för min dåliga norska ;-)

Fredrik, är du galen! Jotunheimen rundt!!! Räckte det inte med Siljan runt?? (ja ja, får se om jag kommer igång till våren. Ska vi inte ta Skagastölstind tillsammans istället?)
[Ändrat av Anders.Appelqvist 2004-10-14 kl 10:08]
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.