Jotunheimen

Nu har jag bestämt mig!

Årets solotur blir min premiärtur i Jotunheimen.

Jag har tänkt mig en ganska enkel och sannolikt en av de vanligaste rutterna i området... tanken är att den skall vara hyfsat säker eftersom jag går själv, och inte alltför lång så att jag inte skall behöva stressa mig genom turen. Jag vill hinna fota och ta det lugnt.

Så här har jag tänkt mig resa och rutt:

2/9 Resa Sthlm -Gjendesheim med bil
3/9 Gjendesheim - Gjendebu
4/9 Gjendebu - Leirvassbu
5/9 Kyrkja
6/9 Leirvassbu - Spiterstulen
7/9 Galdöpiggen
8/9 Spiterstulen - Glitterheim, ev via Glittertinden
9/9 Glitterheim - Memurbu
10/9 Memurbu - Gjendesheim, ev norr om Bessvatnet
11/9 Extra dag
12/9 Extra dag
13/9 Hemresa

Nu till frågorna:

1. Finns det några krux utmed denna rutt, några luftiga smala passager? Vad?
2. Är det mycket folk utmed rutten i september?
3. Hur är glaciärpassagen vid Glittertinden? Kan jag gå där utan glaciärkunskap? På kartan är det en markerad led.
4. Norr om Bessvatnet är ju ingen led, hur ser det ut där?
5. Proviantering i stugorna borde inte vara något problem, eller?
6. Något jag missar?
7. Alternativa/bättre rutter?

Thomas
 
1. Memurubu-Gjendesheim kan ju vara ganska luftigt, om du går Besseggen såklart. Fast uppför är ju definitivt trevligare/enklare än nerför om man går med stor packning.
Nere längs stranden av Gjende är det mer lättgånget.

4/6. Norr om Bessvattnet är inga problem att gå, men är man sugen på fotomotiv så är ju förstås Besseggen och utsikten över Gjende, mot t ex Knutshöe, svårslagen.

God tur! Utmärkt område att höstvandra i!
 
1. Memurubu-Gjendesheim kan ju vara ganska luftigt, om du går Besseggen såklart. Fast uppför är ju definitivt trevligare/enklare än nerför om man går med stor packning.
Nere längs stranden av Gjende är det mer lättgånget.

4/6. Norr om Bessvattnet är inga problem att gå, men är man sugen på fotomotiv så är ju förstås Besseggen och utsikten över Gjende, mot t ex Knutshöe, svårslagen.

God tur! Utmärkt område att höstvandra i!

Tackar för snabbt svar!

Misstänkte att det är lite luftigt vid Besseggen... men är det några smala passager, så att det finns fallrisk vid t ex sämre väder och snöfall?

Någon stor packning har jag inte tänkt mig... runt 15kg på ryggen.
 
Tjenna,

Jag har gått några bitar av det du skall göra o det låter som en bra tripp.

Gjendesheim - Gjendebu antar att du skall gå via Besseggen? har du mycket packning kan du skicka dit packningen med båten som går på morgonen.

Kyrkja, grymt fin topp helt rätt o ta den :) tar väl 3 timmar upp så har du ork kan du fortsätta o ta toppen bakom den också, hmm komemr inte ihåg namnet men den är ser väldigt fin ut (vi kom halvvägs upp på den vi gick lite fel o sen start) visbretid kanske den heter?

Lycka till
 
Tjenna,

Jag har gått några bitar av det du skall göra o det låter som en bra tripp.

Gjendesheim - Gjendebu antar att du skall gå via Besseggen? har du mycket packning kan du skicka dit packningen med båten som går på morgonen.

Kyrkja, grymt fin topp helt rätt o ta den :) tar väl 3 timmar upp så har du ork kan du fortsätta o ta toppen bakom den också, hmm komemr inte ihåg namnet men den är ser väldigt fin ut (vi kom halvvägs upp på den vi gick lite fel o sen start) visbretid kanske den heter?

Lycka till

Yepp... tanken är att gå via Besseggen dag 1.

Att fortsätta upp på Visbretinden är ju helt klart ett alternativ som man kan fundera på när man är uppe på Kyrkja, ork och tid får bestämma.

Hur lätt vikt jag går med hänger på hur mycket mat jag behöver ta med mig... går det att proviantera utmed stugorna, antar det, så blir det ju ännu lättare.
 
Misstänkte att det är lite luftigt vid Besseggen... men är det några smala passager, så att det finns fallrisk vid t ex sämre väder och snöfall?

Smalt, njae, men det är ganska brant bitvis så man mer klättrar på alla fyra än går upprätt.
Själv har jag inte svindeltendenser på såna ställen, så jag kan inte svara på om andra tycker att det är läskigt. Min kompis som var med förra året sa att "det var spännande, men att hon inte hade någon större lust att göra det igen".
Är det regn så är det ju halt/jobbigt, så snö skulle jag inte ens vilja tänka på.

Men som sagt, uppför är betydligt behagligare än nerför.

Har tyvärr inte vandrat Knutshöe, men den eggen ser också fantastisk ut!
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=31680
 
Senast ändrad:
Smalt, njae, men det är ganska brant bitvis så man mer klättrar på alla fyra än går upprätt.
Själv har jag inte svindeltendenser på såna ställen, så jag kan inte svara på om andra tycker att det är läskigt. Min kompis som var med förra året sa att "det var spännande, men att hon inte hade någon större lust att göra det igen".
Är det regn så är det ju halt/jobbigt, så snö skulle jag inte ens vilja tänka på.

Men som sagt, uppför är betydligt behagligare än nerför.

Har tyvärr inte vandrat Knutshöe, men den eggen ser också fantastisk ut!
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=31680

Fin bild...

Det är ju inte så att jag har anlag för svindel eller så, men jag föredrar att ta säkrare rutter när jag är själv. Att gå brant uppför är ju inget problem, det är mer om man tvingas gå nära stup på hal sten. Det tänker jag försöka undvika.

Har dessvärre sett en person falla och slå ihjäl sig, så jag kanske har mer spärrar än andra :-/.
 
Yepp... tanken är att gå via Besseggen dag 1.

Att fortsätta upp på Visbretinden är ju helt klart ett alternativ som man kan fundera på när man är uppe på Kyrkja, ork och tid får bestämma.

Hur lätt vikt jag går med hänger på hur mycket mat jag behöver ta med mig... går det att proviantera utmed stugorna, antar det, så blir det ju ännu lättare.

Proviantering skulle jag inte räkna med, alls, utom kanske lite kex och choklad.
Tältare är nästan alltid bara skumma utlänningar och ointressanta för DNT.

2003 gick jag 12 dar från Finse till Memurubu med 11 dagars mat i packningen, och den proviant jag kunde köpa på mig på Skogadalsbøen (kanske den enda bemannade stugan som sålde sånt) var inte mycket att hurra för. Värden där, Lars-Aage Hilde, flyttade senare till Gjendebu, och kanske har tagit med sig något av sina servicevanor därifrån.

Det är kanske synd att u missar de verkligt vackra områdena i södra Joutnheimen. Eller det kanske är bra för oss genuina vandrare (som aldrig bestiger toppar) att så få hittar dit.
 
Proviantering skulle jag inte räkna med, alls, utom kanske lite kex och choklad.
Tältare är nästan alltid bara skumma utlänningar och ointressanta för DNT.

2003 gick jag 12 dar från Finse till Memurubu med 11 dagars mat i packningen, och den proviant jag kunde köpa på mig på Skogadalsbøen (kanske den enda bemannade stugan som sålde sånt) var inte mycket att hurra för. Värden där, Lars-Aage Hilde, flyttade senare till Gjendebu, och kanske har tagit med sig något av sina servicevanor därifrån.

Det är kanske synd att u missar de verkligt vackra områdena i södra Joutnheimen. Eller det kanske är bra för oss genuina vandrare (som aldrig bestiger toppar) att så få hittar dit.

Ok, då bär jag med mig all mat, det är inget problem.

Ge mig gärna ett förslag på en fin rutt söderut, jag är öppen för förslag. Toppar är inget måste.
 
Ser ju intressant ut... jag har varit inne på din hemsida förut, mycket intressant där, men skall gräva lite djupare denna gång ;-).

Turen från 2002 ser ut att passa min tidsplan och utgångspunkt.

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
Johankjellgren Stora Memurutinden, östtoppen Fjällvandring 0
81nahoj Samåka Gbg-Jotunheimen v32? Fjällvandring 1
Kimkim Olavsbu i Jotunheimen Fjällvandring 6
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
Maalla Jotunheimen - vad? Fjällvandring 8
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
hansjr Jotunheimen Fjällvandring 0
Evajar Proviantering i Jotunheimen Fjällvandring 6
Moh Vägar i Jotunheimen "offseason" Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
Jimmyx Vandringskompis/sällskap. Jotunheimen Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
mewaan Jotunheimen i juni Fjällvandring 5
Dennis Andersson Jotunheimen eller Rondane Vecka 44 Fjällvandring 1
ssamuel Vandringskompis sökes till 4dagarstur (plus minus en dag) i Jotunheimen Fjällvandring 0
orren86 5-dagars rundtur i Jotunheimen? Fjällvandring 4
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
pura Sällskap i Jotunheimen v 33 Fjällvandring 0
anorthernsoul Jotunheimen Fjällvandring 15
sofus81 Jotunheimen Fjällvandring 35
Askel När försvinner snön i Jotunheimen? Fjällvandring 5
niklas_gripen Tips på vandring i Jotunheimen? Fjällvandring 6
jimmysjogren Behöver en vandringskompis v33-34 till Jotunheimen Fjällvandring 4
herbert.m Jotunheimen Fjällvandring 6
tomhylsan Boende i Jotunheimen? Fjällvandring 3
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
tomhylsan Äta i Jotunheimen? Fjällvandring 6
Tillander Vandringskompis jotunheimen Fjällvandring 15
orren86 Jotunheimen känns 2011, vad nu? Fjällvandring 1
davst Film från Hurrungane, Jotunheimen Fjällvandring 6
Paasta Jotunheimen - Fyra dagarstur Fjällvandring 8
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
helena.w Vandringssällskap Jotunheimen i sommar? Fjällvandring 5
af65 Jotunheimen i augusti ? Fjällvandring 1
Vägslav Vandrings plan Jotunheimen! Fjällvandring 3
Nils Petter Till Jotunheimen från Sundsvall/Sthlm Fjällvandring 4
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
helena.w Vandring i Jotunheimen Fjällvandring 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...