• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Jotunheimen - Galdhöppingen/Glittertind

Hej!

Vill just DU/NI hänga med på en tur till Jotunheimen-området i Norge i augusti? Vi är två stycken ”yngre vuxna” som vill dit och som vill träffa andra i vår åldersgrupp (20-25). Tanken är att det inte ska vara någon arrangerad resa med arrangör, utan att man gör en egen planering och står för de kostnader som uppstår.

Bil, buss eller tåg, vad nu som finns och som passar bäst är det vi funderat på. En vecka för att bestiga Glittertind och Galdhöppingen hade vi tänkt, men ingen rutt eller liknande är planerad.

Lite smått om Galdhöppingen och Glittertind:

Skandinaviens högsta berg, 2469 och 2465 meter höga. Ligger centralt i Norge med vägar runt. Det finns väg nästintill upp till bergens toppar, men dessa är inte tänkta att användas då det inte blir någon riktig bestigning. Området är populärt, men det finns ett antal rutter man kan ta för att slippa folk om man så vill, allt efter deltagarnas intresse.

Funderingar, tankar och intresse anmäls till Joakim Ambrosson eller Karin Sarén på utsidan.se, så får vi talas vidare!

Max 6 personer
Antal dagar 7
Kostnad: så lite som möjligt


MvH // ”Jotunheimen-gruppen”
 
OBS!
Detta är bara en preliminär plan av oss två, inget är bestämt än så länge, däremot skulle vi gärna vilja veta om någon är intresserad av en resa av detta slag. Vi tänkte oss en grupp på max 6 pers. med relativt god fjällvana och kondition.
 
Lite tips

Det låter kul! Men ni vill nog inte ha mig med. Däremot kan jag tipsa lite eftersom jag varit i området många gånger och nu senast strax före påsk. Eftersom ni inte vill gå på etablerade stigar, tycker jag ni skall gå på några andra toppar. Från Spiterstulen når man 17 toppar över 2000 m under en dagstur. Där har ni utmaningar! Det enkla alternativet är att bestiga Galdhöpiggen från Juvasshytta över Styggebrean inknuten i rep med ledare! (Skulle inte rekommendera detta).
Nu har jag skrivit en del om området på webben med frestande bilder och en faktaruta med restips. http://www.frilufts.se/marsta-sigtuna (kolla Vinterfjäll där).
C.
 
Kalas!

Menar du att man kan ta 17 toppar på en dag så har du nog tagit anabola eller liknande ;) *skrattar*. Skämt åsido, tanken är att ta de två högsta topparna då vi inte varit i Jotunheimen och som ett "topp-freak" som man är så nöjer man sig inte med lite över 2000..

Ska kika in hemsidan!

// Jocke, som gärna vill ha dig med ändå
 
Intressant! :)

Hejsan! :)
Låter som en intressant tur, vilken vecka i Aug. har ni tänkt er ?
Blir det mycket klättring eller mest vandring ?

Mvh
Johan
 
Tanken är att vi inte ska klättra alls utan knata höjdmeter istället.

Vecka är inte bestämt, det är bara 2 som hört av sig..


// Jocke
 
å ta glittertind og galdhøipiggen tar to dager. hvilke andre topper har ni tenkt er?

robert
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.