• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Jotunheimen V.34

Hej!
Söker resekamrat för vandring i Jotunheimen, Norge i ca 1 vecka.
Från början var vi 5 personer som skulle åka men alla har tyvärr hoppat av.
Det har i många år varit en dröm att få komma upp till fjällen och få vandra men har ej kunnat pga stor övervikt. Så tog tag i det hela i oktober 2009 och har sedan dess tappat 60kg. Har fortfarande alldeles för många kilon kvar att tappa men känner mig nu i såpass god kondition att kunna njuta av vandringen och dess upplevelser ;)
Har som sagt ingen som helst tidigare vana av fjällivet, och vill absolut inte stressa fram utan bara vandra lugnt och njuta av omgivningarna. Tälta är också meningen.
Så finns det någon, med eller utan fjällvana som vill hänga på vore det kul, vill inte ge mig ut själv första gången :D
Bor i Borås-området, har bil.
mvh
Andreas, 29
 
Tråkigt att höra att de andra har hoppat av. Skulle själv gärna följt med om inte jobb mm. satt hinder för mig i år, men nästa år så.....
Jag och en kompis var dock där förra året vid samma tidpunkt som du tänkt åka, som jag tycker förövrigt är den bästa och kanske den finaste tiden, om man har tur med vädret vill säga. Vi hade iallafall turen med oss då och fick flera dagar med mycket bra väder.
Det var en helt fantastisk utsikt från Galdhöpigen topp, kommer aldrig att glömma den.
En av den viktigaste delen i utrustningen var faktiskt mina solbrillor, det gick f-n knappt att se utan =snöblind på nolltid om man råkar glömma att ta med sig dem...

Hoppas iaf att du hittar nån eller några andra att följa med dig på ditt livs äventyr och dröm!

Ps. Starkt jobbat med vikten, kämpa på!

//Anders
 
Hej!
Det var ju synd att du jobbade, jag är lite sent ute här på forumet och tiden börjar gå till ända så att säga ;)
Tack för tipsen och ha en fortsatt bra sommar!
/Andreas



Tråkigt att höra att de andra har hoppat av. Skulle själv gärna följt med om inte jobb mm. satt hinder för mig i år, men nästa år så.....
Jag och en kompis var dock där förra året vid samma tidpunkt som du tänkt åka, som jag tycker förövrigt är den bästa och kanske den finaste tiden, om man har tur med vädret vill säga. Vi hade iallafall turen med oss då och fick flera dagar med mycket bra väder.
Det var en helt fantastisk utsikt från Galdhöpigen topp, kommer aldrig att glömma den.
En av den viktigaste delen i utrustningen var faktiskt mina solbrillor, det gick f-n knappt att se utan =snöblind på nolltid om man råkar glömma att ta med sig dem...

Hoppas iaf att du hittar nån eller några andra att följa med dig på ditt livs äventyr och dröm!

Ps. Starkt jobbat med vikten, kämpa på!

//Anders
 
Hej,
var i Jotunheimen i början av v34. Efter att ha sett bilderna från Aftonbladet så är jag lite lättad av att vi gjorde en mindre tur Mån-Fre.

Var du kvar i fjällen då snön kom?

Vi började på tisdagen i ihällande regn. Efter 36 timmars spöregn och dyngsura kläder kom vi fram till Glitterheim. Leden dit var ganska tråkig, mycket sten, lera, vatten som rann på leden och långsamt uppåt. I Glitterheim utlovades det 4 grader och regn de närmsta dagarna. Vi valde då att gå tillbaka, fast snedda mot Memurubu. Denna led var mycket bättre och en härlig utsikt följde oss hela vägen vid Russvattnet.

På fredagförmiddag var vi framme i Memurubu och solen sken äntligen. Vi tog sedan färjan till Gjendesheim och kände oss ganska nöjda.

Så här i efterhand så hade vi några härliga avslutande dagar på fjället, trots de första dagarna av piskande regn.

Vi kommer nog inte göra några turer på ett tag bland de norska fjällen då vi uppfattade det som ganska stenigt och framkomligheten var ganska tråkig med mycket stenhoppande över allt vatten som rann. Även personalen på de privatägda boendena var giriga och inte så inbjudande som de stugvärdar vi stött på i Jämtland, Padjelanta och på Kungsleden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.