Tomma plastflaskor - var köpa?
- Trådstartare vojma
- Start datum
Jag sparar drickyoughurtflaskor, de är perfekta till det mesta.
Annars finns det "drickalangningsflaskor" att köpa på sportaffärer.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
330 och 500ml finns ju som PET-flaskor så det är bara att köpa på snabbköpet. 330ml kan vara lite svåra att hitta och jag har bara hittat dom av märket LOKA men det finns säkert fler. Tipset är i alla fall att kolla efter mineralvattenflaskor.
75ml flaskor finns att köpa på Apoteket. ca10kr/st
"Intersport" säljer (åtminstone lokalt):
Innehåller: Burkar: 2st 15ml och flaskor: 2st 30ml, 2st 60ml och 1st 120ml flaska.
"Stadium" har också flaskor på friluftsavd av märket Everest.
Sedan har jag också hört att det finns mindre flaskor på "BodyShop"
//Peter

Innehåller: Burkar: 2st 15ml och flaskor: 2st 30ml, 2st 60ml och 1st 120ml flaska.
//Peter
avslutad210712
Gäst
Jag sparar drickyoughurtflaskor, de är perfekta till det mesta.
330 och 500ml finns ju som PET-flaskor så det är bara att köpa på snabbköpet. 330ml kan vara lite svåra att hitta och jag har bara hittat dom av märket LOKA men det finns säkert fler. Tipset är i alla fall att kolla efter mineralvattenflaskor.
![]()
//Peter
---------------------------------------------------------------------------------
Kör med de flesta tips enligt ovan. Småburkar inköpta på friluftsbutiker för kryddor salt och liknande. 0,5-liters PET- och dricksyoughurt-flaskor för både det ena och andra som tex att dricka ur. Framförallt försöker jag få tag på flaskor med lite större öppningar för att de skall vara lättare att fylla.
Tål all plast alla kemikalier?
Inte alla flaskor är helt täta i korken, kan vara värt att kolla först.
Inte alla flaskor är helt täta i korken, kan vara värt att kolla först.
Litar inte på dessa burkar....
Har testad dessa eller så var det mycket lika. Skruvkorkarna sprack, matolja rann ut, de med vikpip läckte, diskmedel rann ut, kryddburkarna lossnade locket på jätte lätt, saltet åt hel---e...
Satsa istället på "recykling" av läsk- youghurtflaskor. Kryddorna har jag i filmburkar, tigger till mig dom från en som fortfarande använder film i kameran och inte kisel, billigare och hållbarare än dessa burkar...
![]()
//Peter
Har testad dessa eller så var det mycket lika. Skruvkorkarna sprack, matolja rann ut, de med vikpip läckte, diskmedel rann ut, kryddburkarna lossnade locket på jätte lätt, saltet åt hel---e...
Satsa istället på "recykling" av läsk- youghurtflaskor. Kryddorna har jag i filmburkar, tigger till mig dom från en som fortfarande använder film i kameran och inte kisel, billigare och hållbarare än dessa burkar...
Jag gör skillnad på flaskor för mat och annat som man stoppar in i munnen, och för bränsle.
Uttjänta flaskor för karburator sprit (oftast på 0,5 liter) är starka, men på senare år har dom fått en form som tar onödigt mycket plats i packningen. Men jag har inget ätbart i gamla karburatorspritflaskor.
Sirapsflaskor också på 0,5 är liter är hållbara, har bra kork och så har dom en gradering längs sidan.
För småflaskor/burkar (< 1 dl) har jag några tomma fluortablettsburkar och köpta Nalgene http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=NALGENE99411
Filmburkar börjar bli hårdvaluta, då digitalkameran kom, sågs och segrade.
Per
Uttjänta flaskor för karburator sprit (oftast på 0,5 liter) är starka, men på senare år har dom fått en form som tar onödigt mycket plats i packningen. Men jag har inget ätbart i gamla karburatorspritflaskor.
Sirapsflaskor också på 0,5 är liter är hållbara, har bra kork och så har dom en gradering längs sidan.
För småflaskor/burkar (< 1 dl) har jag några tomma fluortablettsburkar och köpta Nalgene http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=NALGENE99411
Filmburkar börjar bli hårdvaluta, då digitalkameran kom, sågs och segrade.
Per
Ryktet säger att Bodyshop säljer diverse tomma, oanvända plastförpackningar. Har ej kollat själv men ryktet har väl aldrig fel?
Lab-leverantör grossister brukar ha varierande täta och rejäla plastflaskor.
//J
//J
Kolla på http://www.crearome.se/
Där finns det många olika sorters flaskor, med olika sorters korkar osv.
//Jocke
Där finns det många olika sorters flaskor, med olika sorters korkar osv.
//Jocke
Liknande trådar
- Svar
- 37
- Visningar
- 11 M