Tomma plastflaskor - var köpa?

avslutad210712

Gäst
Har testad dessa eller så var det mycket lika. Skruvkorkarna sprack, matolja rann ut, de med vikpip läckte, diskmedel rann ut, kryddburkarna lossnade locket på jätte lätt, saltet åt hel---e...
Satsa istället på "recykling" av läsk- youghurtflaskor. Kryddorna har jag i filmburkar, tigger till mig dom från en som fortfarande använder film i kameran och inte kisel, billigare och hållbarare än dessa burkar...

Vi köpte först ett märke (kommer inte ihåg vilket men jag TROR att de är de på bilden) där locken sprack och det var inte roligt om man säger så. Har för mig att de småburkar vi har nu är Nalgene och de håller.
 
Har testad dessa eller så var det mycket lika. Skruvkorkarna sprack, matolja rann ut, de med vikpip läckte, diskmedel rann ut, kryddburkarna lossnade locket på jätte lätt, saltet åt hel---e...
Satsa istället på "recykling" av läsk- youghurtflaskor. Kryddorna har jag i filmburkar, tigger till mig dom från en som fortfarande använder film i kameran och inte kisel, billigare och hållbarare än dessa burkar...

Antingen var det ett annat märke eller så har du råkat ut för ett måndagsexemplar!

Har två omgångar av dessa flaskor och har haft dom i minst 3år nu.
Har aldrig råkat ut för något med mina flaskor som går att klaga på!
Fast nu använder jag inte de minsta burkarna (15ml) alls!

//Peter
 
Antingen var det ett annat märke eller så har du råkat ut för ett måndagsexemplar!

Har två omgångar av dessa flaskor och har haft dom i minst 3år nu.
Har aldrig råkat ut för något med mina flaskor som går att klaga på!
Fast nu använder jag inte de minsta burkarna (15ml) alls!

//Peter

Förpackningen såg liknande ut, antalet burkar och flaskor stämmer, köpte dom på Stadium. Råkar man ut för att flaskorna läcker och går sönder när man är ute på en två veckorstur är man inte sugen på att testa en omgång till...
Men det kan vara så att det var måndags exemplar som du säger.
 
Ska använda dessa på min fjällvandring i sommar. Tänkte slippa köpa. Kommer förhoppningsvis att skaffa fler ^^



Filmburkar är verkligen perfekt. En fråga om tandkräm, kommer det inte att torka eller blir det tillräckligt tätt i en filmburk? Tror ni att alsolsprit löser upp någon av dessa plaster?
 
För ett par år sedan (~6-8) så skulle jag skölja ur en pet-faska som jag tänkte använda för T-sprit. "Ju varmare vatten, desto bättre" tänkte jag och hällde i vatten värmt i vattenkokaren och lät den stå ett par minuter. Resultatet blev att flaskan "drog ihop sig", volymen minskade från 1,5 till 1,3 liter. Öppningen var fortfarande lika stor (pga av den tjockare plasten tror jag) men själva flaskan blev liksom hårdare. Dock inte så hård att den skulle vilja spricka eller så, känns helt enkelt stabilare. Jag har sedan dess använt flaskan för T-sprit på både vinter- och sommarturer. Bytte kork en gång, mest för säkerhets skull och inte för att det behövdes.

Nu har jag tänkt att göra det samma med en 0,33-lokaflaska. Det borde bli alldeles lagom till något jag inte tänkt ut än...
 
För kemikalier, däribland bränsle till kök som t-röd eller bensin har jag kört sigg flaskor. Just för bränsle och kemikalier är det bara bränsletåliga sigg jag använder. Kalla mig säkerhetsknarkare men vissa saker ser jag inget i att kompromissa med. Om andra kan och det går hur bra som helst så är det finemang.
Sedan har jag några Nalgene-varianter, inkl. småburkar.
Att köpa små reseförpackningar på Apoteket och när de är tömda fyllda på funkar ju utmärkt också.
 
Hej!

PET-flaskor fungerar enligt mitt förmenande mycket väl, vinter som sommar. Både 0,5 och 1,5 liters. Har använt dom till såväl sprit som fotogen. Klarar i vart fall minus 45 grader under någon dag. Så mycket kallare blir det ju sällan i vart fall i Sverige. Har aldrig läckt, aldrig krossats eller ställt till annat bekymmer vilket är mer än man kan säga om mycket övrig utrustning. Har provar dessa falskor under kanske hundra fältdygn bara som referens.

Mvh Daniel, Örebro
 
Är lite orolig att PET-flaskor ska spricka i kylan./V
Så länge du inte fyller dem hela vägen upp är det inga problem (troligen inte ens om du fyller dem helt).

Varje sommar lägger jag vattenfyllda PET (1,5 liters) i frysen vilka fungerar både som kylklampar på stranden och ger kallt vatten att dricka under dagen.

De har aldrig spruckit.
 
Har bra

erfarenhet av Nalgenes literflaskor för varm och kall dryck respektive Nalgenes småflaskor i vitaktig opak plast för matolja kryddor mm.

Siggflaskor är lite tunna i godset och för att minska risken för punktion av den Siggflaska jag använder som tryckkärl till mitt Trangia KAP-kök har jag stoppat siggflaskan innuti en avskuren flaska som tidigare innehållit OKs lysfotogen.

Tycker att det är en bra princip att skilja på flaskor för giftiga bränslen och flaskor för livsmedel. Flaskor som tidigare innehållit lysfotogen eller Tenol och liknande är bra bränsleflaskor IMHO.

Thure
 
I färgaffären kan man köpa samma typ av flaskor som bland annat T-sprit säljs i. Jag har bara sett enlitersflaskor, men det finns kanske mindre. De kostar en spottstyver och tål det mesta i kemikalieväg.
 
Jag har sett småflaskor på Muji (Åhléns japanska avdelning, ni vet), men kvalitén har jag ingen aning om. Apoteket säljer småflaskor också, för alla som ska ut och flyga och sådär.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 63
d-b Skofett - stooor burk, var? Utrustning allmänt 4
seobserver Vem var först? Utrustning allmänt 0
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
EmmaR Hyra torrdräkt för paddling - var? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
Morgan Var tvätta dunsäck i Gbg Utrustning allmänt 2
29351 Primus 100g Gas, köpes var? Utrustning allmänt 10
pettisson Var packar ni sovsäcken på er väska? Utrustning allmänt 24
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Bwana Var hitta dessa moraknivar: "748" samt "Original Classic Nr 2"? Utrustning allmänt 81
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
kim_1138 Var hitta Woo Jin Duraflex Alien Buckle Utrustning allmänt 0
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
bionicon Var hitta brett gummerat resårband (typ skidglasögon? Utrustning allmänt 0
GustavOh Var gör ni av allt? Utrustning allmänt 11
prylManne Ordlek! Var med och fyll på! Utrustning allmänt 109
Skipper_ Var säljer de gmla goa M59 kläder nuförtiden? Utrustning allmänt 1
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
Martin Fjäderlätt Ny veke till fotogenlyktan - var och hur? Utrustning allmänt 11
Schneeberger Om ni var tvungna att rensa garderoben... Utrustning allmänt 12
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
ino Snöspade Voile var att finna..... Utrustning allmänt 3
bananmannen Var får gränsen för UL? Utrustning allmänt 5
Anna Ellström Var hyra militärtält?? Utrustning allmänt 5
Bike_guy Var köpes Vindmätare? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.