TNF Westwind 2 - Synpunkter?

Ska bege mig ut på min första fjällvandring på många år nu i sommar och det medför att en hel del utrustning måste inhandlas, nu närmast är det ett tält som ska bockas av från listan. Budgeten är något begränsad, men vill ju inte köpa "skräp" heller...har sneglat en del på det här tältet från TNF, hittar dock inte så mycket info, läs recensioner, om det på nätet, och jag måste erkänna att min egen kunskap gällande tält är ganska begränsad, men kanske finns det någon här som kan komma med kloka synpunkter? Kostar 4759:- på Addnature, finns dock på XXL för runt 2500:- och det känns ju inte så blodigt. Ska som sagt användas i fjällen sommartid och även på låglandet på våren och sommaren.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=THENORTHFACEWESTWIND_2

google

Kanske inte det roligaste svaret.
Men leta efter info och recensioner på nätet. Sök på google tex.

Såg att du hittat lite redan.
Har du möjlighet kanske du kan söka upp en av butikerna och sätta upp tältet i butik.

Mvh.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kanske inte det roligaste svaret.
Men leta efter info och recensioner på nätet. Sök på google tex.

Såg att du hittat lite redan.
Har du möjlighet kanske du kan söka upp en av butikerna och sätta upp tältet i butik.

Mvh.

Jodå, har googlat massor och visst har jag hittat en del, men tänkte att med all expertis som finns på detta forum så skadar det inte att fråga här också :)

Finns väl några punkter som jag noterat vad gäller TNF Westwind 2:
- Inner och yttertält är inte kopplade. Reses var för sig även om TNF skriver att designen tillåter att yttertältet reses först. Själv föredrar jag kopplade tält där inner och yttertältet reses samtidigt i vårt klimat.
- Vikt 2,95 kg komplett enligt TNF, ganska tungt för sin storlek.
- Ganska små innerutrymmen, speciellt i sitthöjd som i ingångsöppningen bara är 90cm.
- PU belagd väv ger kortare livslängd och sämre slitstyrka på yttertältet än enbart silikoniserad väv.
-1500mmvp är ganska klent.

I det prisläge och storlek på tält som ni tittat på tycker jag att Bergans Compact light 2 eller Arctic Alpine Design WBT2 är intressantare alternativ.

Nja...

Nu är det väl så att inner- och yttertält faktiskt är sammankopplade så att man kan resa bägge samtidigt. Vilket är rätt ovanligt för att komna från en nordamerikansk tillverkare.

I mitt tycke ett helt OK tält om man kan hitta det för 2500:-. Det är väl inte det lättaste på marknaden, men det är väl ett riktigt bra första tält.

Bytte dock ut tältlinorna på mitt eget Westwind mot Hillebergs istället. De som satt på var inte de allra bästa.

Tack för era svar, det uppskattas. Inner & yttertältet är kopplat så att man kan resa samtidigt om jag förstått det rätt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips