TNF VE25 och snödrev

Hejsan.

Jag har sedan ett par år ett TNF VE25 och ör mycket nöjd, kanske kunde vara lite lättare. Yttertältet går ju inte ända ner till marken och då undrar jag följande.

Vilket funkar bäst vid snödrev och dåligt väder? Att låta det vara öppet mellan mark (snö) och yttertältet, eller är det bättre att skotta igen glipan med snö.

Jag har aldrig använt det i riktigt snödrev utan alltid lyckats hitta lite skydd. Då har jag inte haft problem med snö som driver in mellan inner och ytterduk.

Är änen tacksam för andra tips och synpunkter på detta tält.

Pelle

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Skotta!

En gang nar det var hard blast och jag inte hann ta mig till nagon plats i la sa forsokte vi tata runt marken med hjalp av spade, nasta morgon markte vi att vi missat cirka en dm, vilket fatt till foljd att hela fotanden pa taltet var snofylld. Sa skotta noga!

Hur funkar ventialtionen

Hur fungerar ventilationen när man skottat igen glipan mellan yttertält och mark? VE 25 har väl inga ventiler i ytterlältet?

Hej, du kan sy på några kjolar på tältet!!!!!!!
Inte så svårt och funkar utmärkt!
eller skotta igen och bygga upp en lufttunnel/sluss till tältet om vädret tillåter.
Folk här på sidorna verkar tro att man ska få ett "skräddarsytt" tält bara genom att köpa ett standardtält!!!!Min erfarenhet säger mig att man får nästan alltid modifiera inköpt material vare sig det gäller tält, kläder, pulkor, skor eller annat, om man ska få ut det ultimata av en pryl..........
Inget utfall mot dig!!Har bara läst lite här på sidorna och undrar ibland om det är friluftsfolk här eller bara pryldårar????????????????????????
hälsningar från VE-25 Peter

Tältventilation i snö

Det är inga problem så länge snön är torr. Då luftar snön. Har själv vinterältat med ett Tarfala, utan ventiler, som vi grävde ner, fungerade utmärkt.
Men är snön blöt och det fryser bildas is och den är lufttät. Vid sådant väder måste man hålla vakt och gå ut och borsta av tältet tills det fryser. Annars vaknar man inte.
Om det drevar mycket kan man, lovart om tältet, bygga en ny mur som samlar drivan före tältet, samma ide som snöstaket och det fungerar utmärkt.
Markkappor utrustade vi förresten ovan nämda Tarfala med liksom ventiler, men det är en ennan historia.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips