Tips/väderförhållande i Kebnekaise?

Hej, jag och några vänner tänkte bege oss upp på Keb i helgen. Jag undrar om någon varit där nyligen och vet hur läget är, hörde att första snön hade kommit? Ingen av oss har varit uppe på keb tidigare så alla tips mottages tacksamt.
Vilken led är att rekomendera?
Hur är Björlings glaciär, behöver man stegjärn eller annan utrustning?
Finns det möjlighet att tälta en bit upp på Keb tex vid bron över Giebmejohka (Kittelbäcken)?
Tack på förhand!
/Jimmy

Var där första veckan i Augusti. Glaciären (gick där ej själv) såg rätt framtöad ut. De körde dock de guidade turerna på Östra leden som vanligt. Tror inte de gick med stegjärn eller dylikt.

Bron över Kittelbäcken fanns ej mer men det gick att gå på stenar över. Behövs inte så mycket mer vatten så måste man vada. Längst upp i Kitteldalen finns det tältplatser. Annars är det rätt skralt med dem i större delen av Kitteldalen.

Ni kan ju ringa till fjällstationen så får ni aktuella förhållanden.

Har ni ingen vana sedan tidigare, av fjällvandring eller glaciärer kan ni gott ta och hänga på de guidade turerna. Annars finns ju västra leden som enligt min mening är betydligt trevligare. Man får ju inte direkt några fina vyer av Kebne när man går Östra leden. På västra ska ni ju över Vierranvarri (går på ett kick att ta sig över) och där har man fin utsikt. Gå gärna upp på Tuolpagorni om förhållandena tillåter när ni är på tillbakaväg. Utsikten där är himla finfin.

Lycka till
Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips