Tips till Jämtlandstriangeln

Jag och flickvännen ska vandra Jämtlandstriangeln till helgen. Då vi inte har tid eller ork att springa oss igenom hela (kommer bo i tält och inte äta på stationerna, så kommer ha några kg packning på ryggen), så söker jag en alternativ rutt man kan göra Fredag - Söndag?

Behöver karta också, finns det någon app som är föredra för karta digitalt? Annars köper jag en papperskarta så klart (hört dock att triangeln ska vara lättorienterad).

Vi har en hel del erfarenhet av låglandsvandring men fjällen är för oss rätt nytt med bara några få mindre turer bakom oss.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har ni hela fredagen och söndagen som vandringsdag så torde inte hela trianglen vara något problem.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Vill bara vara lite moralgubbe:

Nej, nej, nej! Ska du upp på fjället ska du ha en papperskarta och en riktig kompass. Digitalt funkar bra under planeringen.

Läste att ;Blåhammaren och Sylarna i Jämtlands län rapporterade redan i måndags att hösten kommit... Ska själv dit i mitten av september.Jag har gott om tid gillar lägerliven tälta. Alternativ vägar för er kanske kan vara att gå från Stotulvån direkt mot Sylarna ; kanske utforska området.Sedan bedöma tid för vägen tillbaka kanske samma?
Lycka till med väder & höst färger..

Läste att ;Blåhammaren och Sylarna i Jämtlands län rapporterade redan i måndags att hösten kommit... Ska själv dit i mitten av september.Jag har gott om tid gillar lägerliven tälta. Alternativ vägar för er kanske kan vara att gå från Stotulvån direkt mot Sylarna ; kanske utforska området.Sedan bedöma tid för vägen tillbaka kanske samma?
Var kan man läsa sådan information?

Har ni hela fredagen och söndagen som vandringsdag så torde inte hela trianglen vara något problem.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Bilen är på verkstaden, i värsta fall får vi den på fredagen, sen 4-5 timmars körning. Plus att söndagen vill man inte vandra till efter mörkret, ska köra tillbaka då.

Vill bara vara lite moralgubbe:

Nej, nej, nej! Ska du upp på fjället ska du ha en papperskarta och en riktig kompass. Digitalt funkar bra under planeringen.

Som sagt, karta är fixad! Skrev ut karta från lantmäteriet. Dock en mindre kompass utan "cm-mätning" på, men brukar kunna lösa det smidigare med en bit tråd. Det är väl förövrigt mycket skyltat där om jag förstått rätt?

Jo en plan är direkt till Sylarna från Storulvån, men känns så tråkigt att gå tillbaka samma väg och vet ej om vi hinner med någon "omväg" på tillbakavägen. Vad är värt att se där? Är Blåhammaren fint? Vilken toppbestigning utöver Sylarna rekommenderas?

Jo en plan är direkt till Sylarna från Storulvån, men känns så tråkigt att gå tillbaka samma väg och vet ej om vi hinner med någon "omväg" på tillbakavägen. Vad är värt att se där? Är Blåhammaren fint? Vilken toppbestigning utöver Sylarna rekommenderas?

men din tidplan är syltoppen värd ett besök, blåhammaren är fint men inte så alpint.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips