Tips Tack!

Jag undrar om någon kan rekommendera en sovsäck som ska klara ner till -50.
Skillnad på Syntet o dun?
Pris?
O.S.V
Tack på förhand.

För -50 grader så är det sannolikt dun som gäller.
Har en Ajungjilak som kalar -30 i extrem temp och är mycket nöjd med den. Möjligt att de har ännu varmare säckar? Ta två säckar annars...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tror på dun

Jag tror du skall välja dum p.g.a att de är nog de ända säckarna som klarar den temp. Fördel med dun är mycket värme för lite vilkt. Nakdelar är pris och om de blir blöta så värmer de dåligt och är svårtorkade. Men om du skall till så kalla ställen som 50 grader så borde fukti inte vara något problem. Kolla de stora (dyra) märkena The North Face, Marmot m.fl.

-50

Har en Ajungilak Denali Arctic som enligt Ajungilak ska ha en komfort temperatur ned till -45 och extremtemp till -55. Har själv använt den i -40 utan tält i så kallad liggrop utan att frysa. Har haft en Helsport Baffin Modular (tror inte den modellen finns längre) innan som också den fungerade väldigt bra. Den var rekommenderad ned till -40. Jag använde den i -45 en gång, hade dock ganska mycket på mig, var lite kall om fötterna. Båda de här säckarna är syntetsäckar. Wiggys är ett annat märke som också gör syntetsäckar ner till ca -40 grader. Skillnaden mellan syntet och dun är väl framförallt vikten där dunsäckarna är betydligt lättare (och ofta betydligt dyrare!) än syntet. Syntet tål fukt bättre än dun. Vissa använder fuktspärr i sovsäcken. Har själv ingen erfarenhet av det men det verkar fungera bra även om det är svinkallt.

mvh/mattias

Valandre

Känt märke för högsta kvalite på dun: Valandre. Dun är att rekommendera vid kall väderlek. Mycket värme -
lite vikt. Dun är ju däremot ingen höjdare om det blir blött då är syntet att föredra. Valandre Nuptse klarar -45. Gör du? Vi köpte våran säck i Frankrike då det blev mycket billigare. Den har varit MYCKET varm.

Laila.

Feathered Friends

Feathered Friends gör dunsovsäckar av mycket hög kvalitet. De har en säck som heter Snowy Owl som de kallar för "världens varmaste". -45 i temperatur. Jag har kollat på den i en affär i USA och den är MYCKET fet. Det nya yttertyget Epic verkar också lovande. Dock är den nog svår att få tag på i Sverige, och den är allt annat än billig (ca $ 750 kr i USA).
http://www.featheredfriends.com/bags/exped.htm

Valandré gör också mycket bra dunprodukter, och är lättare att få tag i här i Europa. Kolla på deras Thor på:
http://www.valandre.com/expediti2.htm

eller Nuptse 1300 på:
http://www.valandre.com/standard2.htm

Peter

PS Dun 4ever DS

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips