Tips & råd

En poncho kan man inte ha i fjällterräng under fjällvandring. Den blåser sönder eller blåser åt helsike eller lyfter upp över huvudet - och är bökig med ryggsäck. Man måste ha slimmade, fastsittande kläder som tål väder och hantering och som kan tätas på olika sätt här och där, t.ex. med gaiters. Poncho är för gatulivet i storstaden när det regnar lite.

Just poncho är ju en av dessa saker som många har starka meningar om, men att meningarna är starka betyder väl inte att de är rätt.
För den som inte gillar poncho är det helt ok utan, för den som gillar dem, men tycker att de är fladdriga när det blåser mycket går det att ha en rem/snöre runt eller under ryggsäcken omkring ponchon så motverkar det problemen du anger, utom bökigt med ryggsäck. Där är det främst storleken på säcken som avgör. Med en lätt och slimmad säck är det inga problem, med en välfylld 130 liters säck blir problemen stora, med en glidande skala mellan ytterligheterna.

Tjenare!

Registrerade mig nyligen på denna sida och hoppas på att jag har placerat mitt inlägg rätt.
Jag kom hem idag ifrån min första fjällvandring någonsin och kan säga att jag har blivit fast!
Jag har vandrat runt Grövelsjön i fem dagar och det var underbart. Jag har kikat på en north face jacka, som jag har tänkt att använda för framtida fjällvandringar. Vad är viktigt att tänka på vid inköp av en vandringsjacka?
Om ni orkar kan ni ta en titt på jackan: http://www.outnorth.se/the-north-face/men-s-pursuit-jacket#TNFBlack

Tack på förhand!

Ser ut att vara bra pris / prestanda (vikt, vatten- och vindtät). Köp och ut och vandra! Det viktigaste (förutom vattentät) tycker jag är att kragen är hög och att huvan är bra så att du får bort vind/snö/regn från ansiktet. En vindjacka är trevligt men inget du måste ha. Många gör det för komplicerat i sina svar. Jag tar inte med mig vindjacka på tälttur, blåser det mer än vad två ulltröjor och en buff klarar så åker skal/regnjackan på.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja om det inte regnar eller blåser mycket så vandrar jag inte med jacka på mig. Jag har en skaljacka, inga fler jackor, med mig på fjällvandring, den funkar bra mot regn, vind och allt ruskväder som man kan råka ut för på fjället. Åker även skidor med den på vintern, både utför och på längden. Jag hade en North face jacka förut, var supernöjd med den. Ytterplagg skulle jag dock själv vilja prova i butik innan jag köper det. Lycka till!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips