Tips på vandringsryggsäck - byta ut Skarja

Hej...

Känner att det börjar bli dags att ersätta den gamla vandringsryggsäck jag har idag som börjar bli lite sliten då materialet/plasten på insidan börjat klibba. (Någon mer som har erfarenhet av detta förresten?)

Nuvarande ryggsäck (en gammal Haglöfs Skarja) rymmer ca 90 liter inkl. packpåse och det är något liknande jag skulle vilja ha.

- Ca 90 liter fördelat med möjlighet att komma åt packningen från olika håll (jag tänker mig utrymme för ca 5 dagars vandring)
- Gärna några utanpåliggande fack.

Några konkreta tips?

Allt gott!

/Frippe

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Hej...

Känner att det börjar bli dags att ersätta den gamla vandringsryggsäck jag har idag som börjar bli lite sliten då materialet/plasten på insidan börjat klibba. (Någon mer som har erfarenhet av detta förresten?)

Nuvarande ryggsäck (en gammal Haglöfs Skarja) rymmer ca 90 liter inkl. packpåse och det är något liknande jag skulle vilja ha.

- Ca 90 liter fördelat med möjlighet att komma åt packningen från olika håll (jag tänker mig utrymme för ca 5 dagars vandring)
- Gärna några utanpåliggande fack.

Några konkreta tips?

Allt gott!

/Frippe
När laminering börjar klibba finns flera trådar om här på utsidan, sök på delaminera så hittar du flera av dem.

/Patrik

Släng in säcken ut och in på långt program 60 grader utan tvättmedel två gånger så är det kletiga borta och du kan fortsätta använda den ifall du var nöjd med den. Som sagt alaska uppfyller dina krav men det är samma med den tyvärr. Sprätta bort allt skinn före tvätt och sy tillbaka för hand efteråt,skinnet klarar inte denna tvättprocedur.

Enda(?) ryggsäcken liknande de gamla haglöfs ramryggsäckarna som tillverkas idag är nog Seek Outside. De se lovande ut, men är dyra.

Det är väl brukligt att rekommendera saker man själv har (och är nöjd med)

Tänker att du har ett ypperligt tillfälle att banta vikten rejält. Kolla in säckarna från Hyperlite Mountaingear, HMG. Du kommer att kunna få ned dina prylar i en säck som väger dryga kilot. Dessutom en vattentät sådan. Dock har du bara tillgång uppifrån.

Senast ändrad:
Enligt den information jag kan hitta är Haglöfs Skarja på 60 liter utan packpåse. 60 liter låter även rimligt för en 5-dagars tur. Jag använder själv en Arcteryx Altra 65 liter för turer upp till en dryg vecka vilken jag är mycket nöjd med, och det är ju främst provianten som ställer krav på utrymme mellan kortare och längre tur.
Ett alternativ till Haglöfs Skarja i samma storleksklass och ramryggsäck är Fjällräven Nepal, och då dessa säckar har en liknande konstruktion med en hylla på ramen nedanför huvudsäcken kan du säkert återanvända samma extra packpåse som du redan har till Skarjan. Fjällräven Nepal har en stor huvudsäck med öppning enbart uppåt samt två utanpåliggande sidofickor.

En äldre Fjällrävensäck med ram hittar du för för femhundring. De är tillverkade i vinylon som inte har någon beläggning som kan delaminera. Snölåsen på en del individer kan ha tröttnat men de flesta äldre fjällrävensäckarna har snölås som inte påverkas av tiden.

En populär model är "Trader" med fyra ytterfickor. Brukar sitta på Gyro-ram men den vanliga raka ramen är ungefär lika bra men enklare att ställa in.

De större säckarna rymmer ca 70 liter och har plats för packpåse under. Du kan dessutom återanvända höftbältet och bärremmarna från din Skarja om du väljer den vanliga ramen (utan gyro).

//J

Enda(?) ryggsäcken liknande de gamla haglöfs ramryggsäckarna som tillverkas idag är nog Seek Outside. De se lovande ut, men är dyra.
Finns fler moderna ramryggsäckar, t ex Osprey Exos, Mammut Creon Light m m, med fördelen att de är lättare. Det är dock sällan de har den s-form och flexade höftbältesupphängning som gav de klassiska ramryggorna deras oöverträffade bäregenskaper (Exos och Mammut Creon Light har det delvis i ramen, men faller på höftbältet).

Enda skälet till att jag numera knappt använder min Haglöfs Alaska är att jag som lättpackande ensamvandrare inte ens fyller den till hälften, men den var helt oersättlig när jag behövde bära tyngre under mina småbarns- och mulleledarår. Den är så perfekt balanserad att jag knappt märkte att jag hade 25+ kg på ryggen. Jag hade aldrig klarat att bära så mycket under någon längre tid i en "modern" ryggsäck.

Dessutom var dessa ryggsäckar modulära till sin uppbyggnad - det var bara att hänga mer och/eller annat på ramen.

Den tidiga version av Exos-säcken som min dotter fick överta, har nu efter 14 år börjat släppa den inre PU-beläggningen, men eftersom den ändå alltid används med en sopsäck som liner spelar det ingen roll. De klistriga smulorna stannar mellan ryggsäckstyget och sopsäcken, som bara byts när den börjar kännas sliten.

fjällräven gyro är billig,lätt,slitstark,testad och fungerar bra med att föra över vikt bekvämt.
klättermusen mjölner 2.0 likaså.
Skarja,alaska och de allra allra flesta ryggsäckar har inte rörligt höftbälte,beroende på hur och var du går kan detta vara ett problem,speciellt efter att du testat rörligt höftbälte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips